
Nu ändras tongångarna kring hållbart flygbränsle
IATA:s generaldirektör Willie Walsh är numera en av de tydligaste rösterna som varnar för att EU:s högt ställda krav på inblandning av SAF riskerar att bli kontraproduktiva. Han menar att det är meningslöst att lagstadga om bränsle som knappt existerar i tillräckliga volymer.
Brist på produktion – och stigande kostnader
Trots dubblerad produktion förväntas SAF år 2025 stå för bara 0,7 % av flygets totala bränslebehov globalt. EU:s mandat kräver dock att andelen SAF gradvis ökar – från 6 % 2030 till hela 70 % 2050. För att möta kraven köper vissa flygbolag SAF från andra världsdelar, vilket paradoxalt nog ökar bränslets klimatavtryck genom transporterna, menar Willie Walsh.
Dessutom har priset på SAF i Europa skjutit i höjden, drivet av både produktionskostnader och nya avgifter. IATA uppskattar att enbart kostnaden för att uppfylla EU:s SAF-krav 2025 landar på närmare tre miljarder dollar – pengar som annars kunnat minska utsläpp på andra sätt.
Politiken släpar efter verkligheten
Kritiker menar att politiken fokuserar för mycket på kvoter och för lite på att stimulera själva produktionen. Länder som Storbritannien börjar testa andra modeller, som garanterade prisnivåer för producenter, vilket kan locka investeringar och minska riskerna i en ännu omogen marknad.
I Australien pekar Qantas på fördelen med att ha väntat och lärt av andras misstag, i stället för att rusa in i ogenomtänkta mandat. Samtidigt tvekar stora energibolag som BP och Shell att fortsätta satsa på biobränsle, pressade av aktieägare som vill se snabbare avkastning.
Ett större pussel än bara SAF
SAF är bara en del av flygets klimatstrategi. Diskussioner om flygplansdesign, vätgas, luftrumsoptimering och till och med “contrail-avoidance” (för att minska klimatpåverkan från kondensstrimmor) visar att det finns många parallella vägar. Men utvecklingen går långsamt och krockar ofta med både tekniska begränsningar och operativa realiteter.
Slutsats – mellan vision och verklighet
Hållbart flygbränsle är fortfarande en av de mest lovande vägarna för att minska flygets utsläpp. Men när produktionen släpar, kostnaderna rusar och policyramverket är ojämnt mellan länder, uppstår en växande klyfta mellan ambition och genomförbarhet.
Om flygbranschen ska nå sina klimatmål krävs inte bara högre mål – utan realistiska, samordnade och långsiktiga strategier som gör att SAF kan gå från lovande idé till verklig huvudspelare i flygets omställning.
Kommentarer
@thomas du har helt rätt om Heart Aerospace sorgligt att så kallade experter inte kunde genomskåda det projektet men smart av dom att rida på miljövågen och se till att dom fick investeringspengar . Vad gäller SAF inblandning i Flygbränsle så har jag också funderingar om man klimatkompenserar sin flygbiljett vart går pengarna
Man sanktionerar den Ryska oljan men säljer till Indierna som raffinerar och säljer den Ryska oljan tillbaka till Europa
Hur verkar då sanktioner? Inte alls.
Varför inte lite realism innan man sätter igång projekt överhuvudtaget?
man bedömer allt innan, inte under en teknik resa, att ex flytta heart till LAX
ör inget annat än att dölja skammen
” det blev inget” av de satsade hundra tals miljonerna lite samma som Northvolt där satsade s miljarder.
Men samma utgång ” det blev inget”
Det här är vara ännu ett exempel på helt verklighetsfrånvänd idiotisk EU lagstiftning.
Hela ” green deal” och ” net zero” har tack o lov ingen möjlighet att bli verklighet.
Tänk om helt.
Om de lagstiftar så får bolagen ställa plan på backen tills de får tag i SAF till dem eller ha råd att köpa till nya marknadspriser. Då kommer produktionen ta fart och endast de mest bränsleeffektiva planen flyga. Nu tror bränslebolagen att regeringarna i de olika länderna kommer att backa för flygbolagens påtryckningar och därför inte satsar full ut på SAF lagstiftning.
Väldigt intressant artikel men inget jag är överraskad av läser mycket om vad till exempel företrädare för Transportföretagen som lovordar SAF inblandning i Flygbränslet där man klimatkompenserar sin Flygbiljett men går verkligen dom pengarna till SAF eller används dom till annat. Samtidigt lovordade man framtagningen av ett Elflyg (Heart Aerospace) vad händer med det projektet. Bättre att man själva börjar med att se över sina vardagsutsläpp vad gäller val av Bilar till exempel.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten