Ny Airbus A320neo till stora SAS
Publicerad den 11 september 2023Kommentarer
Jag undrar om det kommer att finna wifi på det här flygplanet ( SE-RZX).
SAS Main och Connect behöver slås ihop till en Airbus enhet så personalen kan användas optimalt. Där även 330/350 ligger.
Men vilka goda nyheter, Jag verkligen älskar det flygplanet. Härliga lättjobbade galleys´, och generösa utrymmen för kunderna. Här skall bryggas kaffe!
När SAS själva återigen ger sig in i det lilla segmentet med EMB är det synd att man gör det genom att dumpa löner och villkor för personalen.
SAS Link har idag betydligt sämre löner än båda underleverantörerna Cityjet [CRJ900] och Xfly som flyger CRJ900 & ATR åt SAS.
SAS “Main” och “Connect” exakt samma kollektivavtal så det finns ingen anledning att sitta med två olika AoCn för samma produkt.
Det skapar enbart komplexitet då man inte kan använda Crew optimalt över A320 flottan.
Det för med sig stora kostnader att ha ytterligare en liten flotta av avvikande flygplan då den kräver en full administation och piloter för att vara flygvärdiga. Så ett typkontor för A320ceo familjen och ett för A320neo familjen samt en flotta av stora intercontplan tex A330neo borde skapa besparingar.
Rent aktiebolagsmässigt kan man säga att SAS AB äger (eller ägde) alla flygplan i koncernen men de som bokföringsmässigt ligger i Connect och Link hör hemma där. Bokföringsmässigt ligger övriga flygplan i Scandinavian Airlines D-N-S men om ni har missat informationen har SAS AB just nu satt alla tidigare ägda flygplan plus motorer som pant för DIP-lånet till Apollo. Detta gäller även de flygplan som finns i Connect och som är “ägda” av SAS. Allt annat ägs av leasingbolagen.
Man undrar om alla nya flyg bara kommer gå till. Connect framöver? Spontant hade man ju velat ha alla till stora SAS så man får WiFi och mer nordisk personal.
Äger Scandinavian Airlines D-N-S flygplan? Om inte så är det väll ganske irrelevant?
Jag är övertygad om att Wallenbergarna har ägarintresse i SAS flygplansflotta genom knepiga ägarstrukturer och med det kan de styra SAS ekonomi.
SAS moderbolag heter SAS AB och inget annat och där finns enligt SAS AB årsredovisningar inga flygplan. Däremot finns det ett konsortium med flygplan som heter Scandinavian Airlines D-N-S som kommer att försvinna genom den förestående rekonstruktionen av SAS AB. Konsortiet bygger på ett gammalt avtal mellan svenska, norska och danska staterna och bygger på helt otidsenliga förutsättningar. Vid årskiftet kommer det nya SAS att presenteras och många kommer att bli besvikna och förvånade.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten