Skriv ut  

Politiker vill förstatliga flygledningen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 juni 2012
Idag finns det privata flygledare på fyra flygplatser i landet. En motion till riksdagen vill nu att konkurrensutsättningen tas bort och att flygledningen åter blir en statlig angelägenhet.

Flygtrafikledning
Flygtrafikledning

År 2010 avreglerades flygledningen i Sverige. Sedan dess har privata leverantörer av flygledning tagit över tornen i Västerås, Örebro, Växjö och Trollhättan.

Men avregleringen av flygledningen är omstridd och i en motion till riksdagens Trafikutskott menar riksdagsledamoten Anders Ygeman (s) att avregleringen är enbart ideologisk och att det är tveksamt att det kan utvecklas en fungerande marknad för lokala flygledningstjänster. Han vill därför att beslutet att avreglera flygledningstjänsterna ska omprövas.

Trafikutskottet har behandlat motionen och går delvis på Anders Ygemans linje. Sverige måste behålla den erkänt höga säkerhetsnivån inom flygledningen och att både flygtrafikledningstjänsten och kontrollmyndigheter, Transportstyrelsen, får tid att anpassa sig till en avreglerad marknad.

Utskottet vill också avvakta en statlig utredning som just nu behandlas. Färdplan för fram- tiden – en utvecklad flygtrafiktjänst, SOU 2012:27, tillsattes just för att analysera konkurrensöppningen av den europeiska marknaden. I utredningen slås bland annat fast att flygtrafiktjänsten är ett offentligt åtagande.

Riksdagen har därför uppmanat regeringen att inte fortsätta med avregleringen av flygledningen i Sverige.

Konkurrensverket tillhör de myndigheter som lämnat remiss på utredningen. De håller visserligen med om att flygtrafiktjänst är ett offentligt åtagande men menar att det inte är detsamma som att en offentlig myndighet måste sköta den. Över huvud taget är Konkurrensverket kritisk till att utredningen inte haft ambition att pröva ytterligare möjligheter till avreglering och ökad konkurrens.
Luftfartsverket, som fortfarande är den i särklass största leverantören av flygledning och betjänar 34 av landets flygplatser, ser inte avregleringen som ett hot.

– Vi vill ha konkurrens, det gynnar både kunderna och marknaden, säger Per Fröberg presschef på Luftfartsverket till Flygtorget.
Regeringen har ännu inte fattat något beslut om de ska gå på förslaget och bromsa avregleringen av flygledningen.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Re:Laika
Skrivet av HQ, 2012-07-02 09:08:17
Var ser du den statistiken? :D Kan du länka kanske?
Anmäl inlägget
Avreglering
Skrivet av StorFL, 2012-06-30 11:32:18
Konkurrens inom flygledning finns i någon omfattning endast på flygplatser i UK. Terminal och en-route finns inte avreglerad någonstans i Europa och bör så förbli.
Eu ställer inget krav på konkurrens inom ATS. För enbart flygplatsflygledning finns inga pengar att tjäna utom möjligen på Arlanda i Sverige. Tough luck, ACR.
Anmäl inlägget
Jämför
Skrivet av Laika, 2012-06-29 19:51:00
Jämför med flera europeiska länder, exempelvis konkurrensutsättningen i UK. Jämför statistiken på incidenter. Varför skulle inte det fungera i Sverige? Ibland förstår man sig inte på svenska politiker och deras övertro på att svenska staten driver allt bäst i världen.
Anmäl inlägget
Som vanligt...
Skrivet av FLGranne, 2012-06-28 22:25:44
... Gnäll in house, FL höjer sig själv till skyarna och klagar lite...
Konkurans kanske hade varit bra men tyvärr funkade ju inte ACR i Västerås, myyyycke grädde på moset för FL...
Anmäl inlägget
Re: Hybris
Skrivet av Jonas, 2012-06-28 11:45:29
Hur menar du att ni som flyger kommersiellt inom Sverige inte är imponerade av den svenska flygledningen? Vad är det som är fel/saknas? Vad har du att jämföra med?
Anmäl inlägget
Re: Hybris
Skrivet av FL, 2012-06-28 08:16:39
Jag tror att de flesta piloter (som faktiskt är piloter) ser det som ett samarbete där pilot och flygledare gör sitt bästa. Båda yrkesgrupper har ett extremt ansvarsfullt jobb där ett misstag kan bli ödestigert.
Det hade du vetat om du varit riktig pilot.
Anmäl inlägget
Hybris
Skrivet av Pilot, 2012-06-28 00:21:38
Käre FL. Jag tror att de flesta av oss som flyger kommersiellt i Sverige inte är så imponersade av den svenska flygledningen.

Jag tror inte heller att de flesta piloter tycker att det är du som ser till att planet kommer fram säkert till rätt ställe på ett effektivt sätt.

Häpp
Anmäl inlägget
Vi har råd
Skrivet av Anders, 2012-06-27 22:19:11
Vi (S) trafikutskottet tycker det är rimligt med vissa ineffektiva och dyra monopol. Våra (S) kommuners flygplatser kan mycket väl betala för dyra flygtrafiktjänster. Skola, vård och omsorg behöver inte mer pengar. Bättre att LFV får högre intäkter än att pengarna går till annat i våra kommuner. Länge leve LFV (LLL)
Anmäl inlägget
Överlevnad
Skrivet av Ung, 2012-06-27 18:19:40
För mig som inte var insatt för 20 år sedan; när biljetterna kostade 6000 spänn tor, gick bolagen omkull lika ofta som nu?
Anmäl inlägget
Tack för att någon vågar avbryta
Skrivet av Mats, 2012-06-27 18:06:30
Det bär mig emot men, tack S! Det finns vissa branscher som mår bättre utan "marknadskrafterna".
Ni som jämför flygtrafikledningen idag och flygbranschen innan avregleringen, tänk om! De har inget gemensamt!
Anmäl inlägget
Äntligen!
Skrivet av Gert F, 2012-06-27 14:59:01
Tack (s)!
Anmäl inlägget
Nyliberaler tänk om!
Skrivet av HQ, 2012-06-27 14:07:19
Nyliberaler tror att avregleringar är lösningen på alla problem. Inse att så inte är fallet just i denna bransch!
Anmäl inlägget
Som vanligt Jan del 2
Skrivet av FL, 2012-06-27 14:06:06
Du kommer inte och tröstar mig när jag har gjort ett fel på jobbet som i värsta fall orsakar att många människor omkommer. När du gör ett fel på jobbet så blir inte konsekvenserna så allvarliga!
Du är en tragisk figur som inte har förmåga att se allvaret i vårt yrke! Du ser bara vad du en gång bestämde dig för att se och det beslutet grusas av jante!
Anmäl inlägget
Som vanligt Jan del 1
Skrivet av FL, 2012-06-27 14:05:28
Hade jag inte misstänkt att jante hade ett starkt grepp om J.E så hade man kanske kunnat lyssna på något av hans orerande. Men jante lyser igenom allt för tydligt.
"Dyra vuxendagis". Du är pinsam Jan! Kom gärna och besök oss och se hur vi har det!
Kom gärna och prata med mig när jag sitter och har ansvar för 10-15 flygplan och ser till att de så säkert och effektivt som möjligt kommer fram till rätt ställe.
Anmäl inlägget
bra motion
Skrivet av Ubbe, 2012-06-27 12:56:19
Det finns en övertro på att avregleringar ska lösa alla problem. Tycker att samhälls viktiga funktioner ska vara statliga, dock med ett kostnadseffektivt styre
Anmäl inlägget
Får skylla sig själva
Skrivet av Simon, 2012-06-27 12:33:35
Staten får skylla säg själva. När de väljer att bara ha tio flygplatser kvar ska de inte bry sig om de andra flygplatserna.
Anmäl inlägget
Dumheter!!
Skrivet av Jan Eliasson, 2012-06-27 12:30:52
Reglering och flygsäkerhet har inte med varandra att göra.
Enligt den logoken bör vi reglera flygplanstillverkarna för att få säkrare flygplan?
Det enda reglering säkerställer är dyra vuxendagis. Hade vi inte avreglerat flyget för 20 år sedan hade det fortfarande kostat 6000 SEK för en inrikes tor. biljett.

Janne
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev