Skriv ut  

LFV fortsätter besparingsprogram

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 januari 2013
LFV ska minska sina kostnader med 400 miljoner kronor. Ett stort arbete är genomfört och 140 miljoner kronor återstår. Under 2013 intensifierar LFV därför besparingsprogrammet. Den 1 maj presenterar LFV en ny organisation som fokuserar på produktion och marknad.

Sedan 2010 har LFV minskat sina kostnader med 270 miljoner kronor. Drygt 100 tjänster har rationaliserats bort samtidigt som verksamheten effektiviserats. Enligt gällande sparplan återstår 140 miljoner kronor. För att nå målet genomför LFV nu en omfattande omorganisation.

- Ekonomin är ett skäl. Vi måste vara konkurrenskraftiga och samtidigt möta EU-kommissionen och regeringens krav på sänkta kostnader, säger generaldirektör Thomas Allard och tillägger:

- Vi vill också öka fokuseringen på våra kunder; flygbolag och flygplatser såväl som på Försvarsmakten som är en viktig partner. Vi är ensamma om att leda både civil och militär trafik. Detta ställer krav på oss eftersom detta ska ske även i skarpt läge.



Kommentera artikeln
Det finns 34 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Naivt och rolig läsning
Skrivet av Benny, 2013-02-04 00:39:49
Härligt att se hur omogen flygledarbranschen är. Någon större brist på flygledare lär det inte bli då LFV säger upp personal för fullt och effektiviteten ökar. Alla de stora bjässarna lär gå samma väg som flygbolagen. Några klarar sig och några får packa ihop. Iberia nästa bland flygbolagen. Vem blir först av flygledningsföretagen? Marknadsekonomi styr och det gynnar alla. Enkelt och sant!
Anmäl inlägget
Fler arbetsgivare är bra för oss
Skrivet av FL ESOS, 2013-02-03 20:03:23
Avregleringen och konkurrens är det bästa som hänt kåren på många år. För branschen vet i tusan om det är så bra men för flygledare som kan välja olika arbetsgivare så är det bra. ACR är en liten spelar och frågan är väl om dom klarar sig mot NATS, DFS mfl. Tror inte Skyguide-kopplingen ger så mycket för ACR.
Fler företag som konkurrerar om för få flygledare ger högre lön och bättre avtal.
Anmäl inlägget
En unik bransch
Skrivet av FL, 2013-02-03 18:29:43
Bra tanke men det fungerar inte så. Se på de enorma problem som uppstod när fem (5) flygledare inte ville jobba för ACR. Tänk vad som händer när 150 vägrar jobba för ett annat företag!
Så länge bristen på flygledare är världsomfattande kommer inte en konkurrenssituation gynna någon annan än flygledare. Se återigen på ACR som tvingas höja löner och villkor för att överhuvudtaget få några anställda. Blir det billigare?!
Anmäl inlägget
Infrastruktur
Skrivet av John, 2013-02-03 15:07:02
Just det. All infrastruktur bör ligga i ett statlig kontrollerat bolag, typ Trafikverket. Den fasta infrastrukturen ska inte ägas av tjänsteföretagen.

Flygtrafikledning är en tjänsteleverans som levereras i systemet och som definitivt ska vara konkurrensutsatt. Annars fortsätter utvecklingen som de senaste 15 åren och samhället, flygbolag, flygplatser m fl får plocka upp en okontrollerad nota år för år. Inte hållbart i ett fungerande samhälle.
Anmäl inlägget
Den viktigaste frågan
Skrivet av Senior, 2013-02-03 13:06:50
Mycket viktigare än kundens valmöjlighet är frågan om hur vi ska sköta vår infrastruktur!
Vi har redan exempel på infrastruktur som blivit sönderhackad och otillförlitlig i Sverige. Ska samma sak ske med flygtrafikledning? Inte om jag får bestämma.
USA är inget föregångsland i alla frågor men bara för att exemplifiera; I detta land där ALLT privatiseras så tillåts inte vissa infrastrukturer att privatiseras. Varför? Tja, dom är för viktiga för att tillåtas att förstöras av Rajjanföretag!
Anmäl inlägget
Kunden!
Skrivet av John, 2013-02-03 11:24:15
Frågan ni på forumet ska ställa er är om en kund ska ha flera alternativ eller tvingas till att erhålla tjänster och produkter från en leverantör.

Ingen på detta forum säger att LFV är eller har varit dåliga. Endast att LFV innan avregleringen själva bestämde vad de betalande kunderna fick.

Airbus och Boeing får statliga stöd, ja, och de lever i en konkurrensutsatt marknad. Fungerar bra och köparna kan välja fritt!
Anmäl inlägget
LFV
Skrivet av Senior, 2013-02-02 16:15:53
Är det inte lite typiskt omogen 16-åring som tror sig veta hur världen fungerar och att "marknaden" är lösningen på allt? Med lite erfarenhet ser man att marknadsekonomi är bra på många sätt men inte lösningen på alla problem. En 16-åring är så oresonlig, det är inte viktigt att ha rätt för att man har rätt utan för att man SKA ha rätt. Det LFV jag har mött genom åren har varit ivrigt att göra det så bra som möjligt för kunden. Nu pratar jag 10-15 år tillbaks. Tidigare vet jag inte.
Anmäl inlägget
Re: Tokliberaler
Skrivet av Dan, 2013-02-01 21:02:18
Det är fortfarande ingen som har presenterat varför LFV har varit så dåligt. Det är bara massa tyckande utan substans. Man kan ha en ideologisk åsikt men det får inte överskugga fakta.
Det är ok att tycka att avreglering är bra men beslutet ska inte tas pga att man TROR att något har varit på ett visst sätt. Jag är helt säker på att de som debatterar här om hur uselt LFV har varit har noll koll!
Anmäl inlägget
Strunta i det
Skrivet av Ideolog, 2013-02-01 17:26:51
Besserwisser, du kommer aldrig att kunna övertyga en nyliberal. Fakta spelar ingen roll när det egentligen är ideologi som diskuteras.
Vill man inte förstå så spelar fakta ingen roll.
Anmäl inlägget
Nu måste du väl fatta?!
Skrivet av Besserwisser, 2013-02-01 17:17:48
Jämför gärna med flygplansindustrin. Otroligt stora komplexa system som inga enskilda företag skulle klara av själva. Både Airbus och Boeing (även om dom själva inte erkänner) får ju massor av statligt stöd. Det skulle aldrig fungera annars! Precis så ser det ut för systemen som krävs för ATC.
Anmäl inlägget
Vill inte eller kan inte förstå?!
Skrivet av Besserwisser, 2013-02-01 17:16:05
Ahhhrg! De produkter du nämner har en stor marknad och en misslyckad produkt som du inte lyckas sälja är inte slutet för företaget.
När det gäller system för ATC så ser det helt annorlunda ut. Inget företag klarar av detta, så ser det ut varken du vill eller ej. Det är providers (även i andra länder ser det ut så) som ligger som garanter i botten. Men iom avregleringen så kommer inte LFV kunna fortsätta med detta.
Anmäl inlägget
Besserwisser
Skrivet av Urban, 2013-02-01 14:46:25
Man utvecklar flygplan, bilar, tåg, fraktbåtar, telefoni, mm i en öppen marknad. Kunderna har valmöjligheter.

Jag förstår inte varför du menar att ingen vill betala för morgondagen teknik? I ovan fall betalar kunder/konsumenter för morgondagens teknik. Självreglerat!

En ANSP ska leverera flygtrafiktjänster.

Jag är säker på att Ryan Air som alla övriga seriösa flygbolag är intresserade av att flygledningen utvecklas och fungerar på ett effektivt och säkert sätt.
Anmäl inlägget
Re: Urban
Skrivet av Besserwisser, 2013-02-01 01:24:28
Ingen vill betala för morgondagens teknik... Du är så otroligt trångsynt.
INGA flygbolag tycker det är nödvändigt att betala för att providers ska klara av ökad trafikmängd.
Jag skulle vilja se dig förklara för Rajjan att ATC-system måste utvecklas och det kostar. Säger du att "marknaden" ska lösa detta så kräker jag!
Anmäl inlägget
FL
Skrivet av Urban, 2013-01-31 23:59:33
Det som har varit och är problemet är att LFV drivit/driver en massa projekt "som varit/är nytta för flyget" enligt sin egen bedömning. Man har aldrig frågat kunderna om de är intresserade och villiga att betala. Det har varit en självklarhet att kräva flygbolag/flygplatser på pengar.

Många på forumet är inte tillräckligt vidsynta. Nytänkande är att skjuta fram spjutspetsar och så är det i det vanliga livet också.
Anmäl inlägget
Re: FL
Skrivet av FL TWR, 2013-01-31 23:07:10
+1
Anmäl inlägget
Vill inte förstå
Skrivet av FL, 2013-01-31 21:45:26
Som LFV-anställd är det tröttsamt att försvara sin arbetsgivare när folk uppenbart inte fattar att det har hänt en hel del hos LFV de senaste 15 åren. Visst påverkar avregleringen men processen var igång tidigare än så. LFV blir numera billigare men det är för att man skär bort tjänster som varit till nytta för flyget. Det vill inte en del här förstå...
Anmäl inlägget
Skulle skett oavsett
Skrivet av Inside, 2013-01-31 17:17:43
LFV har "förlorat" 4 kontrakt i Sverige. Kontrakt som jag tror man är glad att slippa. Övriga kontrakt som man inte "vill" förlora har man tagit hem.
HQ-funktionen kommer inte att förläggas i Abu Dabhi. Däremot så ska en ledningsfunktion för det kontraktet bemannas där.
LFV har sedan länge lämnat "statligheten" bakom sig och det tillkom inte pga avregleringen.
Anmäl inlägget
Bra utveckling
Skrivet av Urban, 2013-01-31 15:51:00
Historiskt besvärade sig inte LFV för kunderna. Arbetade på i samma anda som tidigare och byggde kostnader. Varför skulle man inte göra det när man hade ett monopol. Nu är det nya tider. LFV vinner kontrakt utomlands och förlorare marknadsandelar hemma. Dvs marknaden börjar fungera så smått och styrs av marknadskrafter.

Jag tror alla, förutom några småpåvar, är påtagligt nöjda med utvecklingen. Utan konkurrens hemma hade inte LFV börjat planera att flytta HQ till Abu Dhabi.
Anmäl inlägget
Äpple o päron
Skrivet av HQ, 2013-01-31 12:32:13
LFV 2013 = SAS oavsett årtal? KNAPPAST Vad snackar ni om?!
Detta forum blir helt meningslöst när förståsigpåare tror sig veta. Många tror sig nog veta hur LFV fungerar men det vanliga är att man tycker illa om myndigheter/verk bara för att det ska så vara.
Anmäl inlägget
Rätt eller fel
Skrivet av FL, 2013-01-31 11:51:23
Oavsett om man tycker det är bra eller dåligt så verkar LFV göra en hel del för utvecklingen av flygtrafikledningen.
http://www.lfv.se/sv/Nyheter/Nyheter-20121/LFV-och-LiU-intensifierar-samarbete/
För egen del hoppas jag att "marknaden" tar över utvecklingen av nya system. Inte för att det är bra för flyget men det är bra för mig personligen. Massa konsulttjänster!!! :D
Anmäl inlägget
Historiker med dålig nutidsuppfattning
Skrivet av Pappersvändare och pax, 2013-01-31 11:33:55
Avregleringen av flyget är en sak men du gör ju ingen jämförelse!!! Du tror att LFV idag är samma som SAS var/är. LFV idag är det få på detta forum som har insikt i men många som har åsikter om... LFV;s förändringsarbete påbörjades långt tidigare än man pratade om avregleringar. LFV har i dagarna vunnit kontrakt i UAE och var i allra högsta grad konkurrenskraftiga.
"Historiker" säger att det är en bra jämförelse men ger sen inga exempel på varför det är så! :D
Anmäl inlägget
15 år är nutid
Skrivet av Historiker, 2013-01-31 10:51:53
Jag tycker det är en mycket bra jämförelse. Innan flyget avreglerades under slutet 1990-talet var det ett otroligt dyrt fenomen. Flygresenärerna hade inget val, kunde bara stå och bocka och ta emot.

Landets flygplatser och dess ägare har levt i samma situation fram tills nyligen. Och vi lever i 2000-talet!

Konkurrens höjer effektiviteten och säkerheten inom flygledningen. Att säkerheten ökar är något som man kan se redan idag. Tackar vi resenärer för och de som betalar för kalaset.
Anmäl inlägget
Inte samma sak
Skrivet av Norr, 2013-01-31 09:36:28
Var det någon som sa historielös nyliberal med jättehög foliehatt?! Att jämföra hur inrikesflyget såg ut innan avregleringen och dagens LFV visar hur historielös du är. Det finns i princip inga gemensamma nämnare.
Anmäl inlägget
Dante
Skrivet av Lotta, 2013-01-31 09:22:04
Om du vill behålla icke vinstdrivande bolagsformer så bör även deras kunder befrias från vinstkrav. Kunder borde kanske slippa betala helt för de tjänster som levereras av kostnadsdrivande upplägg.

De var inte länge sen man betalade hutlösa priser om man ville flyga Kiruna - Malmö. Är nog inte bara jag som är glad att flyget utvecklats de sista åren och anpassats så att ALLA har råd att flyga!!! Konkurrens är bra för samhällsutvecklingen.
Anmäl inlägget
Re: Lotta
Skrivet av Dante, 2013-01-31 00:25:41
Titta på övrig infrastruktur som blivit avreglerad och inse att det inte alltid blir så bra! Branscher hälften så komplexa som har fått uselt resultat.
Visa branscher mår bäst av att skötas av ickevinstdrivande verk/myndighter som inte tänker på nästa kvartlasrapport!
VAKNA!
Anmäl inlägget
Bra med reglerad konkurrens
Skrivet av Lotta, 2013-01-30 23:31:59
Jag är säker på att konkurrens är en bra utveckling. Det måste finnas valmöjlighet för de som ska beställa och betala för tjänsterna.

LFV och övriga leverantörer blir effektivare, säkrare och mer kundorienterade av att konkurrens om kunderna råder.

Förstår inte varför detta är så himla svårt och farligt för branschen och allmänheten?
Anmäl inlägget
Bara det blir billigare
Skrivet av White trash, 2013-01-30 22:11:40
"Billit" är bra! Det ska bli "billiare" och "billiare"! Hela branschen ska bli "billiare"! Folk är "billia". Marknaden ska rädda oss! Konkurrens kommer att vara optimalt för vår infrastruktur, bara det är "billit"! "Billit" måste det vara! Jag skiter i vad LFV har gjort, det ska bara vara "billigare"! Säkerhet skiter jag i! Det blir bättre med Rajjan! Fan vad "billit" det ska bli! ALLT blir bättre med konkurrensutsättning!
Anmäl inlägget
För många förståsigpåare.
Skrivet av Ytterligare en pappersvändare, 2013-01-30 18:32:46
LFV ska:
"-främja utvecklingen av den civila luftfarten.
-ansvara för drift och utveckling av statens flygplatser för civil luftfart."
Nog tycker jag det indikerar att det är just LFV som ska pyssla med dessa frågor och inte "marknaden" precis som "pappersvändare och pax" skriver.
De som är insatta i dessa frågor förstår att providers måste vara inblandade och ledande när det kommer till utveckling av system för ATC.
Anmäl inlägget
Re; Urban
Skrivet av Flurban, 2013-01-30 18:09:06
Du är typiskt en sådan som inte verkar ha någon koll! Men klaga ska du! :D
Anmäl inlägget
Re: Noak
Skrivet av Pappersvändare och pax, 2013-01-30 18:01:18
Jag struntar i om det är LFV som gör det men var så säker, nu blir det ingen!
Det man gör nu är inte att effektivisera! Det är att nedmontera den kunskap och kompetens som finns inom LFV. Jag blir inte lidande personligen så det kan kvitta men jag menar att vår infrastruktur är viktigare än att vi ska lita på "marknaden"!
Anmäl inlägget
@Pappersvändare och pax
Skrivet av Noak, 2013-01-30 17:13:28
Vaför är du så ilsken på de som vill ställa krav på att LFV ska vara kostnadseffektiva och syssla med det de faktiskt har uppdrag att syssla med (driva flygtrafkledning). Om LFV vill syssla med utbildning och systemutveckling bör de väl göra det under kommerisiella förutsättningar? Är det inte rimligt att eventuella system man tar fram ska vara för att ge kunderna (flygplatser, flygbolag och allmänheten) effektivare, säkrare och billigare flygtrafiktjänst?
Anmäl inlägget
På tiden
Skrivet av Urban, 2013-01-30 16:16:28
Innan LFV mötte på konkurrens så var rationaliseringar eller andra effektiviseringar i huvudtaget inte aktuellt. Utan tvärtom så byggde man kostnader och skickade dyra notor till flygbolagen och flygplatserna. Man tog betalt för allt och lite till!

Inte en dag försent att LFV känner flåset i nacken.
Anmäl inlägget
Foliehattar
Skrivet av Pappersvändare och pax, 2013-01-30 13:20:25
Självklart att allt ska bli billigare och sämre så att flygbolagen kan fortsätta sitt priskrig. Slutmålet måste väl vara att ha en så dålig produkt så att kunderna får betalt för att flyga. Var det någon som sa nyliberal med foliehatt...? Alla företag/myndigheter/verk ska granskas men det ska inte vara för att folk TROR att verksamheten bedrivs felaktigt! Det är många foliehattar på detta forum som utan kunskap kritiserar LFV och Swedavia. Oftast vet man inte skillnaden på de båda!
Anmäl inlägget
Som vanligt inom flygbranschen
Skrivet av Dan, 2013-01-30 10:44:36
LFV tvingas att skära bort utveckling och utbildning för att bli ett eurotrash-företag precis som alla andra företag inom flygbranschen. Billigare och sämre, som allt annat. Det är dagens melodi, billigare och sämre. Ingen kommer att utveckla flygtrafikledningen och dess framtida system. Billigt och bra idag, inte så bra i framtiden när trafikökning kräver bättre lösningar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev