Skriv ut  

Kan luftskepp ersätta flygplan?

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 6 maj 2008
Kalla inte oss gröna för teknikfientliga, det är vi som är beredda att pröva alla alternativ som fungerar, skriver miljökämpen, professorn och författaren George Monbiot i en artikel som försöker svara på om luftskeppens tid kanske är inne, 71 år efter zeppelinaren Hindenburg gick upp i rök.

Miljöaktivister klagar mycket på flyget av två skäl, skriver Monbiot. Det första är att regeringar lovar minskade utsläpp, men överallt växer flygplatserna. Bara i Storbritannien kommer antalet flygpassagerare öka från 228 miljoner 2005 till 480 miljoner 2030. Det andra skälet är att flygbränslet inte kan ersättas, alternativen är mer destruktiva.

Biobränsle sprider hunger och skövlar skogar. Väte förefaller mer lovande, men håller bara en fjärdedel av jetbränslets energi, vilket innebär att för längre distanser behövs allt utrymme i flygplanen för bränsle, i stället för gods och passagerare. På höga höjder förvandlas vätet till växthusgaser; använt som flygbränsle är den klimatförändrande effekten 13 gånger större än jetbränsle, säger George Monbiot.

Han skriver att för luftskeppen, som rör sig långsammare och på lägre höjder, fungerar vätebränsle bättre: klimatpåverkan skulle bli närapå noll.

Fyra mindre företag försöker få luftskeppen att lyfta men marknaden är tuff och även om de lyckas är det stor risk att de bara kommer att ersätta skeppsfrakter. Utvecklingen hotas också av bristen på nödvändiga material, som gallium och indium.

George Monbiot avslutar artikeln i The Guardian 6 maj med att fråga om hans förslag bara är en fantasi. Kanske så säger han, men jag är beredd att pröva allt så länge det kan fungera. Kan miljörörelsens motståndare säga samma sak?


Bifogade dokument och länkar
Artikel i The Guardian
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev