Skriv ut  

Easyjet: SAS borde investera i nya flygplan

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 22 oktober 2008
Lågprisjätten Easyjet, som nyss firade sin första flygning från Arlanda, säger i dag att konkurrenten SAS borde jobba smartare i stället för att vädja hos regeringen om lättnader i handeln med utsläppsrätter. Men förra veckan var det Easyjet som klagade på att flygets utsläppsrätter i EU kommer att bli för dyra.

- SAS problem är att bolaget inte investerat tillräckligt i nya flygplan, säger Easyjets chef i Sverige, Oliver Aust, till DI på onsdagen.

Han menar att SAS, för att bli en relativ vinnare på handeln med utsläppsrätter, borde uppdatera flygplansflottan, öka beläggningsgraden och minska antalet mellanlandningar.

- Inget flygbolag kan konkurrera med gamla flygplan, säger Oliver Aust till DI.

Han kritiserar SAS för att skriva till regeringen för att som enskilt bolag få lättnader i handeln med utsläppsrätter.

Men i brevet som SAS-chefen Mats Jansson den 15 oktober skickade till berörda statsråd i Danmark, Norge och Sverige, ber SAS inte om särskild behandling eller att få slippa betala för utsläppsrätter.

I stället påpekar SAS att ett förslag som behandlas i EU, om att alla utsläppsrätter för flyget ska säljas på auktion, kommer att bli för kostsamt för flygbolagen.

I SAS exempel blir merkostnaden två miljarder kronor per år.

Flygbolaget förordar i stället det beslut som ligger på bordet, där bara 15 procent av utsläppsrätterna säljs till högstbjudande. Dessa tillstånd kan säljas vidare till flygbolag som behöver fler utsläppsrätter än de som tilldelats i den fria potten - det vill säga de övriga 85 procenten.

- Den utveckling vi ser för flygindustrin, kopplat till ett förslag som ser ut att bli det mest kostsamma politiska initiativet EU någonsin tagit för flygindustrin, gör mig bekymrad. Det vore olyckligt om medlemsstaterna inom EU fattade ett beslut i en så viktig fråga utan att ha genomfört en noggrann konsekvensanalys, skriver Mats Jansson.

Han fortsätter:

- SAS vill uppmana den danska, norska och svenska regeringen att verka för att det beslut som togs i juli får kvarstå, och inte återigen förändras genom en illa genomtänkt administrativ förändring av ett system, som aldrig var tänkt att användas för vår typ av industri och där man nu riskerar att skapa en markant konkurrensnackdel för europeiska företag.

Som Flygtorget.se rapporterade i förra veckan har också Easyjet, genom sin branschorganisation ELFAA (European Low Fares Airline Association), nyligen kritiserat EU för att tvinga flygbolagen att handla med utsläppsrätter.

- Lågprisflygbolagen kommer inte att kunna tjäna pengar på att handla med utsläppsrätter och EU behöver därför inte påtvinga flygbolagen ett antal sådana tillstånd i syfte att stävja vinsterna från handeln med desamma, sade ELFAA 15 oktober.

Organisationen, där också Ryanair är medlem, menar att utsläppshandelssystemet innebär att dess medlemmar pålastas orättvisa merkostnader som kommer att äta upp bolagens vinster och förhindra expansion och investeringar i miljövänligare teknik.

- Om flygbolagen tvingas köpa bara tre procent av de tillgängliga utsläppsrätterna innebär det en kostnad på 40 miljarder svenska kronor om året.

I ett brev till EU och Storbritanniens regering den 13 oktober kritiserar ELFAA:s generalsekreterare, John Hanlon, det underlag som EU-kommissionen och parlamentet har använt i förberedelserna för beslut om flygets handel med utsläppsrätter:

- Underlaget använder en felaktig och överförenklande teoretisk modell, visar ingen förståelse för hur industrin fungerar och citerar fakta som inte håller eller korrekt reflekterar flygmarknadens natur.

- Kommissionen och parlamentet borde avfärda kraven på auktionering av flygets utsläppsrätter, som egentligen är en skatt, skriver John Hanlon.

Europeiska flygbolag som är medlemmar i ELFAA inkluderar: Clickair, Easyjet, Flybe, Jet2.com, Myair.com, Norwegian, Ryanair, Sky Europe, Sterling, Sverige Flyg, Transavia.com och Wizz Air.

Easyjet började 20 oktober flyga från Arlanda flygplats till Milano, Italien. Bolaget har 6000 anställda och 165 flygplan i trafik på 400 linjer i 28 länder. Easyjet är det fjärde största flygbolaget i Europa, med 43 miljoner passagerare under de senaste 12 månaderna, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.


Bifogade dokument och länkar
Utsläppshandeln kan bli ett industriproblem
Dyrköpta utsläppsrätter för lågprisbolagen
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev