Skriv ut  

Finnair-förlust 2008 följs av allvarsår

Flygnyheter, Anders Hasselbohm, den 5 februari 2009
Finnairs verksamhetsresultat rasade från en rekordnivå på 100 miljoner euro 2007 till mindre än 7 miljoner euro förra året. Bolaget visar en förlust efter skatter på 56,4 miljoner euro.

Huvudskälet till den kraftiga resultatnedgången är främst det höga bränslepriset, samt att man tvingats sänka biljettpriserna.

Finnair rapporterar dock en omsättningsökning med 3,8 procent till nära 2,2 miljarder euro och kabinfaktorn på 75,2 procent för passagerartrafiken är nästan på samma nivå som 2007. Frakten föll dock med 3,5 procent till 100 miljoner kilo.

8,3 miljoner passagerare flög med Finnair under året, vilket är en ökning med 4,4 procent från 2007. Antalet leisure-passagerare ökade med 10 procent och var mycket lönsam.

Jukka Hienonen
Jukka Hienonen, koncernchef

Finnair spår att man kommer att visa en förlust också under första kvartalet i år, men ska försöka parera intäktsbortfall genom att helt ut genomföra det sparprogram som annonserades förra året och som har som mål att spara 50 miljoner euro.

I en kommentar säger Finnairs koncernchef Jukka Hienonen, att Finnairs situation är starkare än många andra bolags, med både god balansräkning och kassa.

Finnair inte immuna

Men Finnair-chefen slår fast, att bolaget ”emellertid inte är immunt mot kraftfulla förändringar av marknadssituationen”

Jukka Hienonen säger:

”Företagskunderna har skurit ned sina resebudgetar. Tills nu har vi hållit våra flygplan skapligt fulla, men till priser som helt enkelt är alldeles låga.”

Frågan är nu om Finnairs starka och framgångsrika satsning på flyg till Asien och – med i vart fall till dels - feeder-linjer till Helsingfors från Norden och Europa, gör att bolaget lever extra farligt?

Finnair A330

Affärsresandet minskar i volym, samtidigt är resenärerna inte lika villiga att betala för fullprisbiljetter. Samtidigt rapporterar en i stort sett enig kår av semesterresearrangörer, att människor på grund av de tuffare ekonomiska tiderna väljer att förlägga sin semester hemma eller på kortdistans. I så fall bör Finnair, med sin väldiga kapacitet till framför allt Asien, drabbas av färre passagerare – och de som ändå väljer att flyga är sannolikt villiga att betala ännu mindre för sina biljetter.

Finnair flög drygt 1,3 miljoner passagerare till Asien förra året, med en trafiktillväxt på hela 16 procent.

Asienlinjer riskablare?

Att flyga stora volymer passagerare långt har sina särskilda risker när bränslepriserna åker jojo och också andra kostnader stiger, samtidigt som kunderna blir priskänsligare. De tidigare guldlinjerna skulle kunna bli ’hämskor’.

Finnair konstaterar också:

”Försök att öka priserna under vårperioden (2008) fick en starkt motsatt effekt på kabinfaktorn på Finnairs ordinarie tidtabellsflygningar”.

”En minskning av affärsresandet och en skiftning till billigare prisklasser försämrade snabbt den allmänna intjäningen på flygbiljetter. De vanligtvis starka andra och tredje kvartalen drabbades av dessa faktorer.”

Och ungefär på den vägen är det ännu, och alldeles säkert fram till nyår:

”Sjunkande lönsamhetsutveckling fortsatte under det sista kvartalet och sände det operationella resultatet ned till klart rött.”

Finnair fastslår att om bolagets passagerarantal börjar sjunka så måste man minska kapaciteten i nivå med en ”hälsosam efterfrågan”, samtidigt som man måste skära i kostnaderna ytterligare.

Effektivare konkurrenter

”Vår uppgift är att försäkra oss om att vi överlever den skakiga väg som ligger framför oss – och det är absolut nödvändigt att skära vår kostnadsstruktur permanent till en konkurrensmässig nivå. Våra många konkurrenter har ökat sin effektivitet och utövar press på oss på marknaden.”

Samtidigt är 2009 ett tungt investeringsår i nya flygplan. Fem Airbus 330-300 ska ersätta bolagets sex Boeing MD-11 flygplan, som tas ur trafik i slutet av mars 2010.

I år har finanskrisen överlag strypt tillgången på finansiering. Finnair säger att man ”arbetar för fullt för att slutföra de bästa möjliga finansierings-arrangemangen”.


Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev