Skriv ut   Tipsa en vän  

Försenade utredningar oroar landets flygplatser

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 april 2019
De kom inte vid jul och inte heller i slutet av mars. Regeringens två utredningar om det svenska flygets framtid är nu uppskjutna och det går ut över de mindre regionala flygplatserna i landet.

Regeringen har just nu två flygutredningar på sitt bord och båda skulle enligt planerna ha varit klara sedan länge. Det är dels Arlandarådets utredning om Arlandas framtid, dels den så kallade Flygplatsutredningen som nu båda har gått ett par månader över tiden. Vad som ligger bakom förseningen är inte klart. Men helt olika utspel från infrastrukturministern och miljöministern om bland annat Arlandas framtid ger signaler om att det finns krafter som drar åt olika håll inom regeringen. Det är meningsskiljaktigheter som lever kvar, trots regelbundna träffar inom Arlandarådet. I dagsläget är det enda beskedet från regeringen är att arbetet behöver mer tid och att något leveransdatum inte kan spikas. 

Det är en försening som främst oroar de mindre flygplatserna i landet, särskilt som de redan brottas med vikande passagerarsiffror. Enligt den senaste statistiken från Transportstyrelsen har bara flygplatserna i den norra delen av landet tappat cirka 50 000 passagerare. Den svenska inrikestrafiken har gått kräftgång de senaste åren och sedan förra året har utvecklingen dessutom börjat slutta nedför.

– I det läget gör de försenade utredningarna från regeringen en svår situation etter värre. De minsta drabbas hårdast, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala flygplatser till Flygtorget.

Orsaken till oron hos landets mindre flygplatser är att av allt att döma hänger de två utredningarna tydligt ihop. Arlandas utveckling och de ambitioner som finns att göra flygplatsen till ”Nordens ledande flygplats” kommer att påverka möjligheterna för de mindre flygplatserna utanför Swedavia-paraplyet att verka. Idag ligger fokus på de statliga flygplatserna vilket gör att det skapats en situation som Peter Larsson menar är ett A och B-lag. 

– Vi hade förhoppningar om att Flygplatsutredningen skulle ta sig an den frågan men så länge Arlandafrågan är parkerad hos regeringen går det ut över flygplatserna i övrigt och därmed vet vi inte mycket om framtiden, säger han.

Ytterligare ett orosmoment är det faktum att ännu har inte den utlovade ekonomiska kompensationen efter flygskattens införande betalats ut till de mindre flygplatserna, varken för förra året eller för detta år, något som Flygtorget var först ut med att rapportera om för två veckor sedan.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Klimatet
Skrivet av Thomas, 2019-04-24 21:53:11
New Yorks taxibolag körde alla år 1900 på el/ batteri, hade en Range då på en tio mil, sen dödade oljeindustrin batteriutvecklingen fram tills nu, hur mkt har inte biltillverkare fått för att bilarna skulle dra en liter per mil. Det gjorde de länge
Flygindustrin har ju framgångsrikt fått ner förbrukningen radikalt, mkr föredömligt.
Jooo jorden är platt det vet väl alla som sett vilse i pannkakan med syster yster och surstrumpan.
Nån som sett en klotrund pannkaka??? Nää där ser ni.
Anmäl inlägget
Tack PålästFO
Skrivet av L, 2019-04-24 09:43:26
Tack för att du skrev ditt inlägg, jag orkade helt enkelt inte göra det själv. Att det fortfarande finns klimatförnekare är ett stort under och det får mig att undra om det kanske även finns de som tror att jorden är platt.
Anmäl inlägget
Ta av dig foliehatten
Skrivet av PålästFO, 2019-04-23 12:35:30
@klimatskeptikern, Oljeindustrin har tystat ned klimatförändringarna i sextio år. Industrins agerande har lagt grunden för dagens klimatförnekar-rörelse, som du verkar vara en del av. Ända sedan 1950-talet har oljeindustrin känt till sambandet mellan ökad koldioxidhalt i atmosfären och ett varmare klimat, men redan då valde industrin att enbart lyfta fram de aspekter som kunde så tvivel vilket vi idag kan se i form av alla hokuspokus flumteorier.
Anmäl inlägget
Uselt
Skrivet av Hepp, 2019-04-23 12:23:26
Skandal är rätta ordet.
Anmäl inlägget
Stoppa klimathysterin
Skrivet av Klimatskeptikern, 2019-04-23 10:52:46
Miljöpartiet har lyckats inbilla regeringen att det är klodioiden som är den stora klimatboven, och flyget ska naturligtvis ta smällen. Läs om fotosyntesen, där ser man att koldioid behövs bl.a. för att väterna ska kunna producera syre. Klimatet styrs av solen, men den går ju inte att beskatta. Då blir det koldioidens fel trots att det är fel. Framtiden kommer att skratta åt dårskapen.
Anmäl inlägget
Statistik
Skrivet av Arne, 2019-04-23 10:03:09
Inrikestrafiken har inte "gått kräftgång" de senaste åren utan ökade stabilt 2009-2017 men minskade med 3% 2018. Enligt mejl från Arlandarådets ordf Anders Svensson upplöstes rådet 31 mars och kommer inte med någon offentlig slutrapport. Departementets hantering av flygplatsöversynen är en ren skandal. Trafikverket levererade sitt underlag i början av september.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev