Skriv ut  

Finskt bioflygbränsle ger mindre utsläpp än amerikanskt

Miljö, Redaktionen, den 28 juni 2019
Sju flygplatser i Sverige delar just nu på biobränsle. För första gången är det finskt biobränsle, som ger än bättre effekt än det amerikanska som hittills använts. Både BRA och Swedavia tankar nu det finska biobränslet.

Hittills har Kalifornien varit en av få leverantörer av biobränsle för flyget. Men i takt med att efterfrågan ökar startas produktionen också på andra håll i världen. Nu har BRA via Air BP köpt 50 ton bränsle i en första omgång.
– Vi räknar med att det ska bli kontinuerliga leveranser från Finland också i fortsättningen, säger Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA till Flygtorget.
 
I och med att det nu blir närproducerat biobränsle på tre flygplatser den närmaste tiden, på Bromma, Halmstad och Kalmar, förbättras miljöeffekten ytterligare i jämförelse med det amerikanska bränslet. Anledningarna till att finska biobränslet genererar något mindre växthusgasutsläpp beror främst på kortare fartygs- och marktransporter, men kan även bero på bränslets innehåll som tillverkas av 100 procent fossilfri råvara och inte innehåller palmolja.

– Vårt och våra resenärers intresse av att köpa biobränsle har gjort att AirBP funnit en bränsletillverkare i vår närregion istället för att tillverka och skeppa bränslet hela vägen från Kalifornien.
 
– Att bränsleframställningen flyttat till Norden visar att marknadskrafterna fungerar; ökar efterfrågan så ökar produktionen. På sikt hoppas vi att även prisbilden kommer att förändras eftersom biobränsle i dag är flera gånger dyrare än fossilt bränsle, fortsätter säger Anna Soltorp.

De femtio ton som nu tankas i Stockholm, Halmstad och Kalmar blandas till 50 procent med vanligt flygbränsle och fördelas sedan på alla de flygbolag som flyger på flygplatserna. En normal inrikesflygning med en av BRA’s ATR-maskiner drar cirka 500 kilo bränsle vilket alltså innebär att ett hundratal flygningar nu kan genomföras med reducerade utsläpp. Den finska bränsletillverkaren Nestes produktspecifikation visar nu att det finska biobränslet reducerar växthusgasutsläppen med 85 procent jämfört med det kaliforniska som endast reducerar utsläppen med 70 procent.
I Sverige finns idag ingen inhemsk tillverkning av biobränsle alls. Men BRA ingår i ett projekt tillsammans med bland annat Luleå Tekniska Universitet för att försöka driva fram en svensk tillverkning av skogsrester som råvara.

– Inrikestransporterna i Sverige, alltså sammantaget på väg, järnväg, fartyg och flyg, behöver 88 terrawattimmar energi. Inrikesflygets del är två terrawattimmar. Med en svensk tillverkning av biobränsle skulle vi snabbt kunna täcka det energibehovet.
 
Vid sidan av de femtio ton som BRA köpt in har även Swedavia handlat finskt biobränsle från Neste. De fördelas på fyra av de statliga flygplatserna; Umeå, Åre-Östersund, Arlanda och Malmö.
 
– Att flyga på ett hållbart sätt är möjligt redan idag tack vare bioflygbränslet. Men mängderna som produceras är alldeles för små och bränslet för dyrt. Därför behövs satsningar på storskalig biobränsleproduktion och väl fungerande styrmedel som kan driva på den nödvändiga omställningen till ett fossilfritt flyg, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Biofuel
Skrivet av thomas, 2019-07-01 09:00:12
I det här har Per Bolinder rätt ställ om gör biofuel
Den biofuel som BRA köpt in har tillverkats av palmolja i Kalifornien sen trp hit med båt inte direkt miljövänligt. Pappersbruken kan minskas i Finland Sverige, då efterfrågan dyker, bara Metro, folk läser i mobilerna dessutom allt som är tryckt är gammalt redan innan trycksvärtan torkat.
Biofuel tillverkat av skogs massa härifrån är det enda realistiska alternativet för flyget.
Anmäl inlägget
Ny bransch
Skrivet av thomas, 2019-06-29 08:51:29
Istället för att göra papper, som efterfrågan nu minskar på, gör biobränsle, vi har enorma skogsarealer här, bara ställa om industrin bygga nya fabriker. Men skaffa omedelbart brandflyg.
Anmäl inlägget
Avvakta
Skrivet av Rolf, 2019-06-28 22:48:13
Svenska staten vill inte satsa på någonting. Den föredrar skatteintäkter och skamsyndrom.
Anmäl inlägget
råvara biobränsle
Skrivet av Mr €, 2019-06-28 13:33:49
Det blir strid om skogsavfall från kommunala värmekraftverk. Kunde man fiska upp Östersjöns algblomning och göra JET A-1 av det ekonomiskt vore det en smart lösning där staten borde skjuta till forskningspengar till Swedish Biofuels som får klura ett tag hur det ska lösas.
Anmäl inlägget
Fortsätt så
Skrivet av Markus, 2019-06-28 13:07:22
Vi litar på finnarna!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev