I dagarna tog SAS emot den femte och hittills sista nya Airbus A330E i en beställning på fem maskiner. De är i dagsläget de yngsta långlinjemaskinerna i SAS-flottan med bara tre-fyra år till skillnad från de övriga A330-maskinerna som ligger på cirka 15 år. Men framför allt är de yngre än de A340-300 som tidigare var ryggraden i långlinjeflottan men som nu ska lämna SAS. Först ut är LN-RKP med 22 år på nacken och som köptes in från chilenska Lan Chile för i första hand fungera som reservmaskin men som i princip varit i full tjänst i flygprogrammet. Det har varit en maskin som inte hållit fullgod SAS-standard och som därför ska lämna så snart som möjligt.
Den nya Airbus A330E, SW-REH, genomgår just nu de slutliga godkännandena, bland annat från amerikanska FAA och ska sättas i trafik på USA så snart som möjligt. I det ögonblick som det sker, tas LN-RKP ur trafik och flygs då till Tarmac i södra Frankrike för att skrotas. Delar av maskinen, framför allt motorerna, skickas dock tillbaka till SAS för att bli en del av reservdelslagret. Redan ett stycke in på 2020 ska nästa A340 flygas samma väg ner till Frankrike och sedan rullar det på i takt med att den nya A350-900 levereras med start i slutet av året.
Hur många av de åtta A340-300 som idag flyger för SAS verkligen ska fasas ut är inte helt klart. Det har tidvis talats om att några ska behållas, kostnadsmässigt avskrivna och trots fyra motorer relativt billiga i drift. Däremot är det klart att de A340 som lämnar SAS inte kommer att flyga vidare utan skrotas – andrahandsmarknaden för drygt tjugoåriga maskiner med fyra motorer är inte ljus. Värdet ligger istället i de delar av maskinen som kan återvinnas.
Det finns 4 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
A340
Skrivet av Kent, 2019-07-13 15:18:56
Hoppas att några A340 blir kvar. Absolut bekvämaste flygplan efter A380, utom ln-rkp då som ingen saknar. A330 är bullrigare, men fortfarande bättre än B787, som inte på något sätt imponerar.
|
|
Registrering fel
Skrivet av Airbus380, 2019-07-11 10:07:30
Den är väl registrerad som SE-REH och inget annat.
|
|
Äntligen
Skrivet av niclaspe, 2019-07-11 09:36:59
Kan bara bli bättre :)
|
|
Skärpning!!
Skrivet av NOSLI4G, 2019-07-11 09:01:31
När man inte trodde nivån på Flygtorget kunde bli sämre blev den det...
Skriv ut A330E istället för A33E, det är inget bokningssystem som ni skriver i, och tvivlar på att SAS reggat den nya A330E som SW(!)-REH
|
|