Skriv ut  

Återreglering hotar regionala flygplatser

Debatt, Peter Larsson, den 27 februari 2014
Förslaget om en återreglering av flygtrafiktjänsten riskerar slå hårt mot de regionala flygplatserna. Dessutom är förslaget kantat med felaktiga argument. Det skriver Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser i ett debattinlägg.

Sverige har precis lyckas avvärja ett hot från EU för de regionala flygplatserna. Då dyker nästa hot upp. Sedan i somras finns en vilja från oppositionen i riksdagen att återreglera flygtrafiktjänsten. Regeringen har därför lagt ett lagförslag om en återreglering. Flera myndigheter och organisationer är emot förslaget och Svenska Regionala Flygplatser (SRF) har lyckats påvisa att detta skapar en fördyring för våra flygplatser med cirka 30 procent, något som drabbar skattebetalarna och ytterst passagerarna.

I detta nya uppkomna läge var vi därför många som reagerade på den sverigedemokratiske riksdagsledamoten Tony Wiklander uttalanden i SVT Rapport. Wiklander anger tre skäl för en återreglering i inslaget. Att säkerheten skulle äventyras. Att privata flygledare inte varit verksamma och inte kunnat utvärderas samt att Försvarsmakten inte vill ha privata flygledare. Alla tre argumenten är direkt felaktiga.

Tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen har sedan avregleringen infördes inte en enda gång anmält några incidenter, tillbud eller några andra problem med privata flygledare. Privata alternativ har visst varit verksamma, dessutom vid nio flygplatser i flera år och Försvarsmakten accepterar de flygledare som Transportstyrelsen utser, oavsett om de är privata eller statliga.

Den här typen av uttalanden ger intrycket av okunnighet och vi hoppas verkligen inte att detta är den samlade oppositionens ståndpunkt. När det nu står klart att en återreglering kraftigt försvårar och fördyrar för de regionala flygplatserna utgår SRF ifrån att socialdemokraterna, miljöpartiet, vänsterpartiet och sverigedemokraterna inte har för avsikt att äventyra flygplatsdriften genom att driva igenom detta förslag.

Peter Larsson

VD Sveriges Regionala Flygplatser, SRF



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Peter L är väl insatt till skillnad från många!
Skrivet av Observer, 2014-03-03 19:00:58
LFV ledning och många flygledare i landet tycker att det var mycket bättre förr. Att ha ansvar för kostnader och dyra projekt vill man inte. I ett affärsverk med monopolställning kunde man bete sig som man ville och projekten sprudlade. Hur ska det gå nu när trycket av konkurrens är stentuff och alla individer måste plötsligt ta eget ansvar. Ingen rolig vardag längre för många.
Anmäl inlägget
Peter L får sluta nu!
Skrivet av HQ, 2014-03-03 11:32:51
Peter Larsson är det sämsta som hänt svenskt flyg! Tragiskt att en sådan gaphals får så mycket utrymme. Han har ingen aning om vad han pratar om. Bara det är billigt så är det bra. Han har ingen aning om vad som INTE görs när flygtrafikledningen blir billigare.
Anmäl inlägget
Vill S politiker återreglera?
Skrivet av Thomas, 2014-03-02 08:47:07
http://www.expressen.se/debatt/passagerare-far-betala-betala-for-s-flygkupp/
Anmäl inlägget
Luftfartsverket
Skrivet av Ingemar, 2014-02-28 19:34:26
Är det någon som vet vart Luftfartsverket är på väg? Känns inte bra när man läser deras årsredovisning. 2014 blir ett tufft år för verket.
Anmäl inlägget
re :biggles
Skrivet av pensionär, 2014-02-28 15:12:49
Jo pensionen skulle man tvingas betala, men LFV skulle knappast betala BÅDE lön och pension för dessa! ( i detta fall är de ju pensionärer så tack och hej till dem), kostnaderna ligger ju på kunderna och de betalar ju både för pensionen från LFV och lönen från ACR, bra för den som får 160% lön... mindre bra för den som skall betala
Anmäl inlägget
En fara för flygbranschen
Skrivet av Kalle, 2014-02-28 11:26:26
Peter Larsson är förblindad av hat mot LFV och gapar och skriker om luftsiffror som inte stämmer! Du tror du gör något bra för flygplatserna men du håller på att förstöra en infrastruktur som alltid har varit bra och kostnadseffektiv! Allt gap om att det har varit dyrt tidigare är trams! En del av kostnaderna inkluderar precis som någon nämnt forskning och utveckling! Något som ACR skiter i!
Anmäl inlägget
Regeringen betala
Skrivet av Initierad , 2014-02-28 08:56:07
Då är det väl inte mer än rätt att regeringen betalar dessa och inte som idag de kommuner som dessutom av just regeringen även tvingats att ta över driften av många svenska flygplatser flygplatser där merparten av vår producerande exportindustri finns..
Anmäl inlägget
svar till initiersd
Skrivet av tankar-på-stan, 2014-02-28 07:22:40
"...LFVs svulstiga utvecklingsprojekt"? Jag hoppas du är medveten om att regeringen har ålagt att LFV ska syssla med forskning och utveckling. Något som ACR inte är ålagda!
Anmäl inlägget
@FL
Skrivet av också FL, 2014-02-27 18:35:44
Remote Towers - billigare???

Vilken värld lever du i? Inte ens den som är ansvarig för projektet tror ju på dess ekonomiska förutsättningar...
Anmäl inlägget
Vad då säkrare
Skrivet av initierad, 2014-02-27 13:32:32
Vad då säkrare..
Den uppgiften har en annan myndiget ansvar för att sköta, Transport Styrelsen, om du nu glömt det.. se nu till att få LFV säkert så vi slipper se fler dödskracher med militärflyg igen!
Anmäl inlägget
Framtiden
Skrivet av FL, 2014-02-27 13:23:06
ACRs prislapp har väl varit oerhört låg mycket pga att dom ger sig in och försöker "ta över" marknaden. De behöver egentligen inte gå med vinst till en början. På sikt kommer LFV ändå kunna erbjuda både säkrare och billigare trafikledning iom remote towers körs igång.
Anmäl inlägget
Läs på!!!
Skrivet av initiersd, 2014-02-27 12:07:19
Kan berätta att Peter L på SRF och förövrigt hans medlemmsflygplatser är väl pålästa i och med att flera av dess medlemmsflygplatser sedan tidigare ägts av det gamla LFV..
LFV borde sedan länge delat upp sin tornverksamhet och övrig verksamhet i olika juridiska personer. Det är inte rätt att gamla statliga och nu påtvingade kommunägda flygplatser även skall finansiera LFV:s svulstiga utvecklingsprojekt genom sin lokala torntjänst.
Anmäl inlägget
ACR
Skrivet av Biggles, 2014-02-27 11:35:44
Kraftig logik i inläggen. Så om ACR försvinner så behöver inte LFV betala pension för dom tidigare anställda?
Anmäl inlägget
Skrämseltaktik
Skrivet av Stor FL, 2014-02-27 10:09:20
Peter Larsson ägnar sig åt skrämseltaktik. Det är inte så att en återreglering innebär 30% högre kostnader för flygplatserna. Tvärtom finns det tydliga tecken på att de som använder LFV kommer få väsentligt lägre kostnader än vad ACR kan erbjuda. Skillnaden ligger i att ACR kör gårdagens modell som är personalintensiv medan LFV nu introducerar morgondagens. Peter, läs på lite och försök vara lite objektiv!
Anmäl inlägget
Inte billigare
Skrivet av tankar-på-stan, 2014-02-27 10:02:40
Det har kanske blivit billigare för de regionala flygplatserna, men det har inte blivit billigare för flygningarna (=flygbolagen) gate-to-gate och det är paxen som får betala.
Anmäl inlägget
kostnader
Skrivet av pensionären, 2014-02-27 09:30:25
Det är ju klart att kostnaderna kan hållas nere bla genom att ACR har pensionärer anställda som får pensioner från LFV (och lön från ACR)!! den anställde får 160% lön, ACR billig arbetskaft, LFV får betala pensionen så konkurrenten blir billigare och kostnaderna tas ut på flygbolagen via höjda enroute avgifter... så de 30% äts upp ganska snabbt, har ingen funderat på varför enroute avgifterna exploderat? den stora förklaringen... =pensioner
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn