Skriv ut  

Tekniska problem bakom Lion Air-kraschen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 oktober 2018
Den Boeing 737 MAX som störtade 13 minuter efter starten utanför Jakarta hade rapporterat problem med instrumenten på flygningarna dagen innan kraschen.

Det var under den avslutande slingan för dagen; Bali – Denpasar – Jakarta som piloterna rapporterade ovanliga tekniska problem. Enligt de preliminära uppgifter som offentliggjorts gav instrumenten olika utslag och blev alltmer opålitliga. Det gällde framför allt höjdmätarna som inte synkroniserade men även att hastigheten skiljde sig åt för de två piloterna. Under inflygningen till Jakarta lämnade därför kaptenen över till styrman, vars instrument gav ett mer pålitligt utslag.
         
Enligt BBC finns följande notering från flightdeck: ”Identified that captains instrument was unreliable and handover control to first officer. Continue NNC of Airspeed unreliable and altitude disagree."

De tekniska problemen rapporterades till teknikerna på Lion Airs bas på Soerkarno-Hatta Airport i Jakarta. Enligt flygbolaget kunde problemen åtgärdas ”enligt rådande procedurer” och flygplanen fick grönt ljus att flygas nästa dag. 

Den aktuella maskinen, PK-LQP, hade ännu inte varit i trafik tre månader för Lion Air och hade fram tillkraschen loggat cirka 800 flygtimmar och knappt 450+ rotationer. Det finns också uppgifter om att den, innan den togs i trafik i mitten av augusti, hade varit stående en tid i Jakarta utan motorer. 

Haverikommissionen i Indonesien är nu förstärkt med utsända från Boeing som ska utreda vad som ligger bakom den första kraschen med en helt ny Boeing 737 MAX 8. De ska bland annat undersöka varför flygplanet gjorde en dip på cirka 150 meter under stigningen ut från flygplatsen i Jakarta. De ska även försöka svara på frågan om varför piloterna begärt att få återvända till flygplatsen men inte rapporterat om några tekniska svårigheter. 



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skall man vara petig!
Skrivet av Sv Markus, 2018-10-31 22:31:10
Denpasar en stad ligger PÅ Bali. Inte i Bali.
Bali är en ö inget land.
Anmäl inlägget
Inte Denpasar
Skrivet av Markus, 2018-10-31 08:48:58
Pf: Denpasar ligger i Bali, Indonesien. Jakartas internationella flygplats heter Soekarno-Hatta
Anmäl inlägget
Bali
Skrivet av pf, 2018-10-30 11:14:40
flyplassen der heter vel Denpasar ?
Anmäl inlägget
NNC
Skrivet av ?, 2018-10-30 09:54:21
NNC: Non Normal Checklist
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev