Det var under den avslutande slingan för dagen; Bali – Denpasar – Jakarta som piloterna rapporterade ovanliga tekniska problem. Enligt de preliminära uppgifter som offentliggjorts gav instrumenten olika utslag och blev alltmer opålitliga. Det gällde framför allt höjdmätarna som inte synkroniserade men även att hastigheten skiljde sig åt för de två piloterna. Under inflygningen till Jakarta lämnade därför kaptenen över till styrman, vars instrument gav ett mer pålitligt utslag.
Enligt BBC finns följande notering från flightdeck: ”Identified that captains instrument was unreliable and handover control to first officer. Continue NNC of Airspeed unreliable and altitude disagree."
De tekniska problemen rapporterades till teknikerna på Lion Airs bas på Soerkarno-Hatta Airport i Jakarta. Enligt flygbolaget kunde problemen åtgärdas ”enligt rådande procedurer” och flygplanen fick grönt ljus att flygas nästa dag.
Den aktuella maskinen, PK-LQP, hade ännu inte varit i trafik tre månader för Lion Air och hade fram tillkraschen loggat cirka 800 flygtimmar och knappt 450+ rotationer. Det finns också uppgifter om att den, innan den togs i trafik i mitten av augusti, hade varit stående en tid i Jakarta utan motorer.
Haverikommissionen i Indonesien är nu förstärkt med utsända från Boeing som ska utreda vad som ligger bakom den första kraschen med en helt ny Boeing 737 MAX 8. De ska bland annat undersöka varför flygplanet gjorde en dip på cirka 150 meter under stigningen ut från flygplatsen i Jakarta. De ska även försöka svara på frågan om varför piloterna begärt att få återvända till flygplatsen men inte rapporterat om några tekniska svårigheter.