Boeing 777X
Boeing har i dagarna rullat ut den första prototypen i den helt nya 777X-familjen. Det är en 777-9 som nu har fått vingar och börjar se ut som ett riktigt flygplan. Den maskinen kommer dock aldrig flyga utan används uteslutande till markbundna tester. WH001, det första flygande testflygplanet, ska enligt planerna lätta i början av nästa år.
Boeing 777X-familjen, den mindre 777-8 och den större 777-9 är nästa generation långlinjeflygplan efter de vanliga trippelsjuorna och Dreamlinern och är i storleksklassen upp till 425 stolar ombord. Just version -9 blir med sina 77 meter det längsta flygplanet i kommersiella trafik, en dryg halvmeter längre än 747-8. Kraven på både räckvidd och passagerarkapacitet har gjort att Boeing skapat ett vingspann till 9:an på 72 meter, även det störst i världen. Med den bredden får maskinen svårt att rymmas på taxibanor och vid gaterna på flygplatserna och för att lösa är de yttersta sju metrarna uppfällbara. Det har i sig också ökat möjligheten att ta ombord mer bränsle.
Det är inte bara flygkropp och vingar som är i rekordklass på Boeing 777-9. Även de två motorer från General Electric, GE9X är bland de största turbofläktade motorerna i världen. Motorkåpans diameter är 335 centimeter, större än en 737.
När väl flygtesterna av maskinen kommit igång räknar Boeing med att kunna leverera den första 777-9 i slutet av nästa år till Lufthansa som är launch-customer på den store versionen. Det första exemplaret av den mindre version -8 går till Etihad cirka ett år senare. I dagsläget har Boeing sammanlagt 326 beställningar på den nya 777X-familjen, överlägset flest på den stora.