Boeing har länge brottats med frågan om en ersättare till 757, oftast kallad NMA och på senast tiden döpt till Boeing 797. Det ska vara en maskin som storleks- och prestandamässigt lägger sig mellan MAX-familjen och Dreamlinermaskinerna. En av de frågor som ingått i kalkylerandet är om det finns en plats på marknaden för ett flygplan i den storleken och om flygbolagen är villiga att betala den relativt höga prislapp som en helt ny flygplanstyp kostar.
Airbus har svarat nej på båda de punkterna och hävdar att de själva redan har tagit den marknaden med A321neo och A321LR. Det är dessutom två flygplan som utvecklats ur befintliga familjer och därför har en lägre kostnad.
Nu pekar också mycket på att Arbus hinner först med ytterligare en utveckling, Airbus A321XLR och att den kan komma att presenteras redan i juli på den stora flygmässan i Paris. Om så är fallet är det ytterligare en spik i kistan på Boeing 797. Redan idag är tveksamheten stor, bland annat beroende på Boeings valhänta hanterande av projektet och att alla krafter just nu går åt till att reda upp i MAX-katastrofen.