Skriv ut  

Kjos slutar, linjer stängs, ekonomin ljusnar

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 juli 2019
Björn Kjos stiger av som koncernchef i Norwegian efter 17 år. Samtidigt stängs en rad långlinjer från Skandinavien och Storbritannien. Och den ekonomiska chockbehandlingen bolaget fortsätter: På sikt ska slot-tider, aktier och flygplan säljas, att för att restaurera flygbolaget. Enligt analytiker kan det nu åter bli tal om att sälja flygbolaget.

Arlanda tappar linjen till New York kommande vinter samtidigt som trafiken till Orlando läggs ner på obestämd tid. Men Stockholm klarar sig ändå relativt bra när Norwegian gör drastiska nedskärningar i långlinjetrafiken kommande vintersäsong: Kastrup blir av med Fort Lauderdale, New York och Los Angeles medan Oslo får se linjerna till Orlando och Los Angeles försvinna. I allt är det sex av Norwegians skandinaviska långlinjer som ställs in under vintern. Men även i Europa sker förändringar, London mister Chicago och Denver, Rom Los Angeles och Paris tappar Boston. 

I nästan samma andetag offentliggjordes också att Björn Kjos lämnar som koncernchef efter 17 år. Han kan då blicka tillbaka på ett flygbolag som under de åren vuxit från 130 anställda och ett par inrikeslinjer till ett globalt nätverksbolag med 11 000 anställda. I Björn Kjos ställe är sedan igår finansdirektören Geri Karlsen tillförordnad koncernchef i väntan på att en ny, permanent koncernchef är genomförd.
 
Den senaste resultatrapporten för andra kvartalet visar på en förbättring av finanserna och en vinst före skatt på 111 miljoner norska kronor. Det kunde ha blivit än bättre men resultatet tyngs av cirka 400 miljoner i direkta kostnader för de strandade MAX-maskinerna. Men det är ändå en rejäl förbättring sedan första kvartalet i år som landade på en förlust på nästan 2 miljarder norska kronor. 

– Kvartalssiffrorna visar att vi levererar enligt strategin om att gå från tillväxt till lönsamhet. Trots operationella utmaningar utanför vår kontroll, som problemen med 737 MAX-planen, levererar vi det högsta underliggande rörelseresultatet under andra kvartalet i Norwegians historia.

Den strategin fortsätter och enligt flygbolaget kan det bli aktuellt att sälja slot-tider, aktier i den egna Bank Norwegian och även sälja delar av flygplansflottan till ett nytt samriskbolag. Den fortsatta satsningen på att konsolidera flygbolaget har också gjort att uppköpsryktena återkommit. Än en gång är det IAG som pekas ut som köpare, trots att de själva förnekar att det finns planer på att ta över Norwegian. Men danska analytiker menar att ett ekonomisk sanerat Norwegian mycket väl kan vara en möjlig kandidat för uppköp.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Slottar
Skrivet av sc ABC, 2019-07-14 15:33:29
Norwegian har inte angivit, vilka slottar som skall säljas. Det man har sagt är, att det kan komma att bli aktuellt att sälja slottar.
Anmäl inlägget
Svar till ABC
Skrivet av Andreas, 2019-07-14 15:10:38
Slottar tilldelas inte utifrån förhandling, utan är en opartisk och transparent process. Både LGW och AMS är fulla flygplatser. LGW-slottar kan man sälja. AMS vet jag inte.
Anmäl inlägget
Sälja slottar?
Skrivet av ABC, 2019-07-14 12:28:57
Villa slottar ät det som Norwegian tror sig kunna få betalt för? Gatwick välkomnar hela tiden fler nya bolag och Amsterdam har visserligen en väntelista men med rätt linje och flygplansstorlek tycks den vara förhandlingsbar. Vad är det man ska sälja?
Anmäl inlägget
Positivt
Skrivet av LV, 2019-07-13 14:21:39
Att MAX "groundningen" tynger resultatet vill ingen se. Tycker att det pekar åt rätt håll.
Anmäl inlägget
Hur är detta positiva nyheter?
Skrivet av JJ, 2019-07-13 13:35:08
2 mdr i förlust kv1, som bland annat skylldes på att påsken hamnat i kv2. BARA 111mkr vinst i kv2 (med påskhelg). Extrapolera det på helåret och det ser ju inte direkt positivt ut. "fokusera på lönsamhet" är mantrat, vilken lönsamhet?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn