Den svenska flygskatten infördes förra året och under de tolv första månaderna inbringade den drygt 1,7 miljarder till statskassan, alltså något över det förväntade. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Och det är i statskassan som merparten av pengarna stannar. Förhoppningar fanns om att de summor som passagerarna betalar i skatt för sin flygbiljett skulle användas till att utveckla ett mer hållbart flyg, men bortsett från någon mindre post på cirka 100 miljoner som satsats på forskning, går pengarna enbart till att förstärka de offentliga finanserna.
I Tyskland är tongångarna rakt motsatta. I förra veckan genomfördes Luftfahrtkonferenz, den första nationella flygkonferensen i landet och den samlade bransch och politiker. En av frågorna var naturligtvis flygets miljöpåverkan, en diskussion som snart också involverade den tyska flygskatten. Modellen är den samma som i Sverige och ligger på ungefär samma nivåer:
Kort flygning: 7,50 euro
Medeldistans: 23,43 euro
Långlinje: 42,18 euro
Men när det kommer till frågan om vad pengarna ska användas till är tongångarna motsatta de i Sverige. Den tyska flygskatten drar in betydande summor, 1,2 miljarder euro senaste året och de borde användas till att minska flygets miljöpåverkan. Målsättning i Tyskland såväl som på andra håll är att flyget ska vara klimatneutralt men vägen dit är forskning och utveckling, det slog den tyske transportministern fast i ett anförande:
- Regeringen vill utveckla istället för att förbjuda och skapa förutsättningar för att göra rent och syntetiskt bränsle billigare. Vi är därför tydliga med viljan att använda flygskatten till forskning, innovationer och klimatåtgärder.
Det var ett uttalande som fick stöd av bland andra Lufthansas vd Carsten Spohr. Han har tidigare levererat hård kritik mot lågkostnadsflygbolagen i allmänhet och Ryanair i synnerhet han menar att de ”oansvariga prissättningarna” på flygbiljetter driver på flygets klimatutmaningar.
I stort togs regeringens utspel att återföra flygskatten till flygbranschen emot med applåder även av gröna politiker. De har visserligen krävt höjd flygskatt men samtidigt insisterat på att de summor som den inbringar ska investeras i alternativa bränslen och utveckling av till exempel elflyg.