Skriv ut  

SAS har fortsatt höga skulder

Notiser, Redaktionen, den 26 december 2022
Varje månad rapporterar SAS in den ekonomiska statusen i bolaget till den domstol i USA som hanterar Chapter 11. Det är fortsatt tunga tider för flygbolaget

I och med den pågående restaureringen av finanserna, Chapter 11-processen ska SAS varje månad lämna fullständiga ekonomiska redogörelser för hur ekonomin ser ut.
 
- Alla SAS-bolag som omfattas av den frivilliga chapter 11-processen måste ge in finansiella rapporter till den amerikanska konkursdomstolen för New Yorks södra distrikt i USA på månatlig basis. Den finansiella informationen i de månatliga finansiella rapporterna omfattar information såsom likvida medel, tillgångar, skulder, intäkter och resultat för den föregående månaden, skriver SAS i ett pressmeddelande.

Till del är det bister läsning om hur ekonomin såg ut i SAS under november månad:
Intäkter: 2, 85 miljarder
Likvida medel: 7,2 miljarder
Resultat november: - 5 miljarder
Summa skulder: 60,9 miljarder



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Crossover arbete
Skrivet av thomas, 2022-12-29 23:06:58
Även vd och adm personal ska gå ner och checka in passagerare. Alla måste producera.
Det finns redan flyg bolag som arbetar så.
Anmäl inlägget
Anställda
Skrivet av Haha, 2022-12-29 22:47:42
Visst är det äpplen och päron. Bolagen som alla är anställda på ägs av NAS. Nu är Norwegian handling i Spanien och England en kvarvara från tiden innan pandemin. Men faktum är att det nog blir egen handling snart i Skandinavian. Men visst, jämför Fornebu med Frösundavik så är det verkligen äpplen och päron och det är nog där skon klämmer för SAS.

Såg att SGH tappat kunder, LH nu senast. Återstår att se om SGH finns kvar efter chapter 11.

SAS måste slimma allt utanför flight ops.

Anmäl inlägget
"Haha" - svårt att ta till sig
Skrivet av Grossmutter, 2022-12-29 12:14:47
Ännu en debattör som presenterar jämförelser mellan äpplen och päron. SAS har egen ground handling personal och teknisk underhållspersonal som dessutom arbetar för andra bolag utöver SAS medan Norwegian köper allt externt och därmed inte har denna personal. Dessutom kommer en stor del av Norwegians flygpersonal från bemanningsföretag. Om du rensar för dessa olikheter och alla krångliga avtal har SAS förmodligen färre antal anställda per flygplan.
Anmäl inlägget
Komik
Skrivet av Haha, 2022-12-29 09:31:35
Intressant att det åter igen är den flygande personalens fel.
Ändå jobbet de lika mycket som norwegians personal fast till sämre villkor. Får inte riktigt ihop det. Om man nu ska jämföra ex SAS och Norwegain så är den stora skillnaden allt runt omkring själva flygavdelningen. Bara att kika på antalet anställda totalt per flygmaskin.
Anmäl inlägget
Hög kostnad och enorm förlust
Skrivet av Grossmutter, 2022-12-28 09:50:12
Tyvärr är SAS f.n. ett bolag som räknar med att förlora 5-6 miljarder kr årligen. Och den flygande personalen vill inte ändra på något. Deras livsstil skall inte förändras. De skyller allt på ledningen som trots allt arbetar på styrelsens direktiv. Enda sättet är att flyga kortdistans inrikes och ett antal destinationer runt Medelhavet. Som ett lite mindre Norwegian.
Anmäl inlägget
Branschen
Skrivet av thomas, 2022-12-27 20:26:30
Ex det framgångsrika southwest arbetar mkt crossover. Det är nya tider allt måste ifrågasättas och rationaliseras.
Detta görs redan av lågprisbolagen.
Anmäl inlägget
@Thomas
Skrivet av Anders Pilot, 2022-12-27 16:14:13
All crew måste vara närvarande när vi har våra briefings innan en flygning. Det är ren och skär flygsäkerhet.
Anmäl inlägget
@Thomas
Skrivet av Pilot, 2022-12-27 16:10:25
FTL sätter käppar i hjulet. Vi sliter redan med tjänstgöringstiderna som det är nu. Vill SAS disponera crew till marktjänster måste vi anställa fler flygande.

Det är inte för intet att just arbetstider varit upp på tapeten under senaste konflikterna.
Anmäl inlägget
- Anarkist "fake news"?
Skrivet av Grossmutter, 2022-12-27 15:02:28
Den enda helt onödiga avdelningarna är det 50 -tal personer som behövs för att tolka, serva och förhandla komplicerade avtal för piloter och kabinpersonal. Om SAS skulle förändras så att all flygpersonal hyrs in från bemanningsbolag har de möjligtvis en chans att bli konkurrenskraftiga igen.
Anmäl inlägget
Frösundavik
Skrivet av Pilot, 2022-12-27 12:45:47
En rekonstruktion av Frösundavik är ytterst nödvändigt. Finns inte mycket kvar att göra på flygsidan.
Anmäl inlägget
dags att börja jobba
Skrivet av thomas, 2022-12-27 11:44:57
All behöver inte förbereda flighten ombord, dela upp ER
bara det här bevisar att man måste åtgärda överskottet av personal, i USA eller Ryan används ombord personalen vid ex gate
Anmäl inlägget
F-vik
Skrivet av Anarkist , 2022-12-27 09:39:36
SAS har fortfarande alldeles för stor kostym. Det finns massor med onödiga avdelningar på F-vik som knappt vet vad dom ska få tiden att gå med. För många överflödiga direktörer och mellan ledare
Anmäl inlägget
Ej insatt
Skrivet av Thomas, 2022-12-26 16:05:27
Den flygande besättningen kan inte sköta incheckningen. Medans passagerarna checkar in förbereder personalen sin flight eller så flyger de en annan flight. Dessutom planeras flygande personal nära den Max tillåtna tiden. Lägger man på mer jobb innan så blir det mindre tid över till flygning och då behövs mer flygande personal.
Anmäl inlägget
Källa
Skrivet av Bo, 2022-12-26 13:33:38
Vart hittar man SAS månadsrapporteringar?
Anmäl inlägget
Realitet här ligger förlusterna
Skrivet av thomas, 2022-12-26 09:54:16
Sas har fortfarande för många anställda
Ex stations ground handling kan utföras av flygbesättningen bara komma tidigare och sätta sig checka in
Sen alla tjänster ska motiveras och tidstudie analyseras där kommer mkt luft att upptäckas
Den högsta ledningen max 3 personer nu är det väl en 30 st med ganska låg produktivitet.
Lätt att motivera för facken arbetsbrist man behöver inte ha anställda som inte gör något.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev