Värmeböljor i syd och lågpriskyla i norr har fått upp mångas ögon för omvänd charter. Det kommer till och med charterflyg från Alperna vintertid - men det ser främst ut att gynna Norge, Finland och Island skriver Jan Ohlsson i en krönika.
Nu börjar syd- och mellaneuropeer på allvar söka semester norrut. Det börjar med jul-turism som följs av midvinterturism. För Norge är det en ny och stor våg, i Finland förstärks den. Tromsö var först ut i Norge, nu senast är det Evenes/Narvik. Den flygplatsen marknadsförs som porten till Lofoten. Edelweiss från Schweiz till Zürich och Eurowings från Frankfurt går in och nu kommer även Air France från CDG med A319, allt non-stop.
Flera av dessa linjer är, till skillnad från i Finland, året runttrafik. Det kan till och med bli aktuellt med en ny större flygplats i Svolvear på Lofoten. Bergen får fyra nya linjer med Jet2 från UK, sammanlagt sex avgångar i veckan. Lufthansa ökar antalet turer på flera norska flygplatser, främst från München, varifrån Trondheim får en ny LH-linje. Lufthansadottern Discover går in på Alta. Star Alliance vill locka fler tidigare Eurobonuskunder kvar i Star, när SAS går till KLM/Air France. Det blir Lufthansa och Swiss som mest ökar det reguljära linjenätet till Nordeuropa.
Vad vi ser är en kraftig trafikökning, både med klassiska reguljärbolag, men även med lågprisflyg. Norge följer Finska Lappland i spåren, med med lite annan profil på turismen. Swiss stärker också samarbetet med Air Baltic. Finnair öppnar trafik till Trondheim och Bodö från Helsingfors. Kryssningsturister och kustlinjerna Hurtigruten och Havila i de norska fjordarna är en god hjälp att marknadsföra Norge, som denna snörika vinter även ger Oslo draghjälp med största modellen Aida-kryssare i juletid, diverse äventyrsfilmer inspelade i Norge och sportprestationer. Lägg därtill den lågt värderade norska kronan, dock inte lägre än den svenska, där vi inte ser samma kraftiga ökning. Det har säkert bidragit till att Norge i somras även hade långdistanstrafik med två flygbolag, med Dreamliners från Seoul, en trafik Sverige gärna velat se till Arlanda. Trafik föder trafik är ju en gammal tumregel.
Regional charter blir allt populärare. Sälen hade t ex lördag 20 januari fyra charterflyg, alla från Holland. På söndagen hängde SAS och BRA på med flyg från Danmark och Sydsverige. Pajala, Gällivare, Kiruna och Östersund hade noll. Det är små volymer jämfört med Finland, Norge och Island. Kittälä i finska Lappland hade arton inkommande charterplan på lördagen, där Transavia till exempel fyllt en 737-800 från Deauville och kanske mest anmärkningsvärt fyra flygplan kom FRÅN Alperna. En av de inflygande var också Corendon Dutch från Amsterdam, med sin Boeing 737-9 MAX, så nu vet vi att den har en riktig dörr också. Rovaniemi hade lika många; bl a Iberia från Madrid och flera från Milano,en från Istanbul. Ivalo lockade en dryg handfull charters.
Sverige är fortsatt inte riktigt på kartan över tomtar/skidor/norrsken/ sol- eller vulkaner/heta källor och vildmark. Sverige har annars allt det som betydligt dyrare Finland säljer mycket mer av. Men Sverige är just nu inte med i off-pistgänget, snarare i off-trendgänget. Det är allvarligt, eftersom trenden syd- till nordturism är i kraftig tillväxt, nu året runt. Att SAS drar alltmer trafik till Köpenhamn gynnar inte heller Sveriges läge i nordisk marknadsföring, men det spelar inte heller så stor roll.
Vad europeiska välbeställda turister vill ha är non-stop direkt till vintern eller sommaren, där Norge nu är i kraftig tillväxt, utan mellanlandningar. Efter det kommer volymen om några år, som Ryanair med London-Rovaniemi. Den linjen har nog få finska passagerare just nu. Ingen i Rovaniemi har tid med semester i högsäsongen. När vi ser isländska Play öppna trafik Reykjavik – Split i Kroatien, kanske vi mest tänker på islänningar på väg på solsemester. Men Play räknar nog på lika många äventyrssugna kroater till Island. För det som började som en våg av tomteturister till Rovaniemi från UK har nu spritt sig till såväl Öst- som Mellan- och Sydeuropa, ja ända till Turkiet: Go North. Två andra länder som nu på allvar kan locka resenärer är Färöarna och Grönland, de senare främst med nya flygplatser 2025. Nu gäller det bara att Sverige kan hänga på.