Skriv ut  

Mobilen på flyget - frågor och svar

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 7 april 2008
Allt du vill veta om mobilsamtal på EU-flyget men inte vågar fråga telefonbolagets kundtjänst. Här finns svaren, välkommen till Flygtorgets mobil-FAQ.

Av Mats Palmgren

Mobile communication services on aircraft (MCA) - Mobila kommunikationstjänster på flyget - vad betyder det?

Telefonsamtal, e-post och annan datakommunikation eller meddelanden som skickas eller tas emot av passagerare på deras egna mobiltelefoner. Begreppet inkluderar inte flygplansspecifika telefoner, t ex sådana som är inbyggda i säten, eller besättningens operativa kommunikation. Tjänsten är för närvarande begränsad till GSM 1800. Andra tekniker, som 3G, kan införas i framtiden.

Vilka är de tekniska kraven för flygbolag som vill införa mobiltjänster för passagerare?

MCA-utrustningen består av 1) en liten basstation, eller "mobilmast" och 2) en nätverkskontrollenhet som förhindrar telefoner ombord att ansluta direkt till landbaserade mobilnätverk. En 3) satellitlänk som kopplar samtalen till telefonnäten på marken behövs också. Samma satellitlänk används redan för besättningens operativa kommunikation.

Är priset fast eller påverkas det när planet flyger över olika länder?

Flygplanen utgör ett eget nätverk för MCA-kunder, så priset påverkas inte av planets position.

Vem bestämmer samtalspriserna?

Kundens mobiloperatör sätter slutpriset, inklusive priset som är överenskommet med tillhandahållaren av MCA-tjänsten, flygbolagen, satellitlänken och andra operatörer av mobila nätverk.

Hur debiteras den som ringer och som blir uppringd?

Av kundens befintliga mobiloperatör, som när man ringer från ett annat land eller använder ett annat mobilnätverk under tiden som den egna operatörens nätverk inte kan nås.

Vad gäller för kunder med förbetalda kort?

Det beror på avtalet som kunden har med sin operatör. Ofta får kunder inte använda kontantkort i andra länder om inte nätverket de ansluter till har ett avtal med operatören i kundens hemland. Om kontantkortet tillåter internationell roaming kommer det också att kunna användas med MCA.

Gäller EU:s regler för roaming från juni 2007 för samtal till och från MCA?

Reglerna ska ses över innan slutet av 2008. För närvarande handlar regelverket främst om markbaserade nätverk. Definitionerna kan inte tillämpas på MCA, även om likheterna med roamingtjänsterna är stora.

Vem kommer att tillhandahålla mobiltjänsten?

Marknaden kommer att utvecklas och förändras. Två företag har startats särskilt för att utveckla MCA-tjänster. Ett antal flygbolag har sagt att de ska samarbeta med dessa bolag.

Är alla telefoner tillåtna ombord?

Till att börja med kommer tjänsten att fungera med telefoner som använder GSM 1800 frekvensen. Om det finns en marknad för andra tekniska standarder kan tjänsten utökas.

Minihöjden 3000 meter gäller för mobiltjänsten. Innebär det att mobiltelefoner inte kommer att kunna användas på många kortdistansflygningar?

Nästan alla kommersiella flygningar i Europa kommer upp till 3000 meter. För kortare flygningar blir det som med frukosten - ät den fort innan det är dags att fälla upp bordet inför landningen.

Vad gör EU-kommissionen för passagerare som inte vill bli störda av mobilstamtal under flygningar?

Kommissionens roll är att skapa det juridiska och tekniska ramverket. De sociala aspekterna bör hanteras av flygbolagen.

Kommer flygplan som flyger utanför EU:s luftrum att stänga av mobiltelefontjänsten?

Inom internationellt luftrum gäller reglerna för flygbolagets hemland. Om flygplanet befinner sig ovanför ett land som inte är medlem i EU behöver MCA-leverantören ett tillstånd. Förmodligen kommer andra länder att söka samarbetsavtal med EU-länder i den här frågan.


Bifogade dokument och länkar
Källa: EU-kommissionen
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev