En ny rapport från LFV visar att Arlanda redan förra året passerade gränserna för hur mycket koldioxid och kväveoxid som flygplatsen får släppa ut. I dag tillåter regelverket att utsläppstaket överskrids, men den fristen upphör 2011.
Då får utsläppen av växthusgaser inte överskrida 1990 års nivå, ett krav som ställdes när miljötillståndet beviljades i samband med öppningen av Arlandas tredje bana år 2001.
Trafiken på vägarna till flygplatsen räknas också in i utsläppstaket. I dag står flygtrafiken på Arlanda för omkring 45 procent av utsläppen, och den markbundna trafiken för drygt 50 procent.
Vägtrafiken största hotet
Om terminalområdet expanderar som kommunen vill, med nya hotell, kontor och affärer, så kommer utsläppen som utbyggnaden medför att svara för omkring 1,3 procent av gränsvärdet.
Sigtunas kommunalråd menar att regionens ekonomi och Sveriges utveckling är beroende av Arlanda.
- Det som nu hotar den fortsatta utvecklingen av Sveriges viktigaste flygplats är inte flyget. Det är vägtrafiken. En framtid där Arlanda tvingas krympa istället för att växa gör mig djupt bekymrad, säger Anders Johansson (s).
Han säger att staten måste ta större ansvar för Arlandas utveckling och att valet är att antingen lyfta bort koldioxidtaket, med ökade skadliga utsläpp som följd. Eller att omedelbart minska vägtrafikens andel av utsläppen från Arlanda, så att flyget kan utvecklas inom de tillåtna gränsvärdena.
Tolv punkter för bättre miljö
För att minska vägtrafikens andel av utsläppen presenterar kommunen i dag en lista med tolv förslag på åtgärder.
Bland annat vill Sigtuna kommun att konkurrensen för tågtrafiken till Arlanda måste öka och att priserna på Arlandabanan ska sänkas.
Flygbussarna ska köras med miljövänligt bränsle och kollektivtrafiken med SL och UL ska köra miljöbussar till Arlanda.
I framtiden ska bara miljötaxi tillåtas vid Arlanda. Kommunen vill också se fler miljömackar vid flygplatsen. För miljöfordon och samåkare ska parkeringsavgifterna sänkas.
Kommunen ställer sig också bakom handel med utsläppsrätter för flyget och att tullverksamheten i Kapellskär ska behållas, i stället för att förtullningen ska flyttas till Arlanda som är på förslag.
Satsning på tåg
För att flygfrakt ska kunna transporteras till och från Arlanda på tåg behövs ett nytt spår till Arlanda vid norra böjen, vilket också skulle förbättra persontransporterna till flygplatsen.
Kommunen vill också tidigarelägga ombyggnaden av korsande spår vid Märsta och göra det enklare för resenärer att använda kollektivtrafiken genom att bygga om Märsta station så att passagerare inte behöver byta tåg för genomgående resor.