Skriv ut  

Flugit och testat: Air France - bättre inrikes än utrikes

Reportage, Lars Lindmark, den 2 juli 2008
Morgonflygningar är en pina och i dag börjar eländet redan på Arlanda flygplats. Tack och lov räddas dagen av flygbolagets flotta laxsmörgås och juicer i alla möjliga smaker.

Av Lars Lindmark
Stockholm - Nantes via Paris Ekonomiklass

AF 1263 Stockholm till Nantes via Paris CDG kl 06.40

 

Incheckning/Säkerhetskontroll

Ännu en av dessa morgonflygningar som man tyvärr måste genomlida om man ska vidare till tänkt destination. Personligen tycker jag att hela dagen är förstörd, i synnerhet när man vet att man inte kommer i säng förrän långt efter midnatt. Kommer till Arlanda redan 05.30. Som tur är inte speciellt lång kö vid incheckningen. Men sedan börjar eländet. Jättekö vid säkerhetskontrollen. Kön går faktiskt ända in i Sky City. Men som tur är går det oväntat snabbt. Knappt 25 minuter senare är jag igenom och inne i avgångshallen.


Lounge

Gick direkt till loungen som givetvis inte är tillgänglig för ekonomiklasspassagerare men med rätt kort så är det fritt fram. Men döm om min förvåning - loungen öppnade först kl 06.00. Alltså är inte loungen öppen för morgonpigga resenärer! Konstigt att man inte anpassar sig efter hur flygen går.

 

airfrance-1_lars

 
Flygningen

Flygplanet, en Airbus 320 med konfigurationen 3 + 3 och med tre klasser, är bara halvbesatt. Planet lyfter 20 minuter efter utsatt avgångstid. Flygtiden är beräknad till 2.10 timmar. Det kommer att bli en relativt lugn resa förutom turbulens sista biten över Frankrike berättar kaptenen före start. Efter en enkel smörgås en halvtimme efter att vi lyft kopplar jag av för att försöka komma ikapp med sömnbehovet.

Ankomst

Landar på tid. Men tyvärr ställs planet upp långt ute på plattan. Buss hämtar och efter en färd på tio minuter hamnar vi vid terminalen. Därefter vidtar ett långt letande efter inrikesdelen av flygplatsen som ligger tvärsöver hela terminal området. Men inget förvånar. Det är ju som det brukar på traditionellt franskt vis.

Omdöme

En transport i arla morgonstund utan några krusiduller eller finesser. Men tänk att det ska vara så svårt att förenkla för resenären att hitta på vissa stora flygplatser.


Paris till Nantes Ekonomiklass

AF 7724 kl 12.35

Incheckning/Säkerhetskontroll

Efter den långa promenaden mellan terminalerna är det bara att försöka fördriva tiden på bästa sätt och invänta nästa flygning. Boardingkort har redan utfärdats på Arlanda så när det väl börjar bli dags att ta sig till gaten går det snabbt att ta sig igenom kontrollerna.

Lounge

Här finns ingen lounge att tillgå så jag är inte ens hjälpt med något av mina kort. Jag får helt enkelt försöka hitta ett café för att få sitta en stund då det är ett par timmars väntan mellan planen.


Flygningen

Väl vid gaten visar det sig att det är buss ut till planet. Det blir en lång tur eftersom det står parkerat längst bort från terminalen. Flygplanet, som tillhör Air France Regional, är en Fokker 100 med konfigurationen 2 + 3. Det är nästan fullsatt. Kaptenen meddelar att det ska ta en timma att flyga till Nantes. Men vi kommer inte iväg i tid utan först ca 20 min efter avgångstid. Efter start serveras en fräsch laxsmörgås på polarbröd och en fruktkaka tillsammans med kaffe, olika juicer och läsk. Och detta helt utan kostnad! Landar 13.40 efter en lugn flygning.

Ankomst

Vid den mindre flygplatsen i Nantes fungerar allt så mycket enklare och bättre. Väskor kommer prompt och jag kan därför lämna flygplatsen bara efter ca tio minuter.

Omdöme

En trevlig flygning där Air France Regional överraskar med det lilla extra som t ex serveringen ombord. Något jag definitivt inte förväntat mig.

Så här tyckte Lasse om de båda flygningarna med Air France.

Stockholm - Paris

Incheckning/Säkerhetskontroll +++00

Lounge -

Flygningen +++00

Ankomst +++00

Omdöme +++00

Totalt 12 poäng av 20 möjliga


Paris - Nantes

Incheckning/Säkerhetskontroll +++00

Lounge -

Flygningen ++++0

Ankomst ++++0

Omdöme ++++0

Totalt 15 poäng av 20 möjliga


Några fakta om Air France

Air France grundades 1933 genom sammanslagning av fem bolag

Flyger idag till 183 destinationer i 98 länder

Har idag 383 flygplan

Var med och startade alliansen Sky Team bland annat med Delta år 2000

Antalet anställda uppgår till ca 75 000

I maj år 2004 var fusionen med KLM ett faktum. (Alla siffror endast AF)


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev