Utländska ägare som vill ha en del av den amerikanska flygkakan får även i framtiden finna sig i att deras andelar i flygbolagen begränsas till 25 procent av aktierna med rösträtt, och 49 procent totalt. Barack Obama har lovat detta, säger en av hans rådgivare.
Det skriver Bloomberg, som har pratat med branschorganisationer och fackförbund för att få en bild av vad som väntar flygbranschen under den nya presidenten.
Frågan om utländskt ägande kan dock bli aktuell igen, om fackförbunden upplever att begränsningarna kommer att medföra färre arbetstillfällen.
Flygbolagens personalkostnader kommer att öka, eftersom Barack Obama har lovat att stärka arbetstagarnas möjligheter att förhandla kollektivt.
Under den nye presidenten förväntas också nationella medlare att göra vägen till strejkaktioner kortare.
Flygbolag med en låg grad av fackligt organiserad personal kommer att påverkas mest. Särskilt Delta Air Line, världens största flygbolag, där i dag endast piloterna representeras av ett fackförbund.
Bloomberg skriver också att det kan bli lättare för Continental Airlines och andra flygbolag att skydda sina platser på landets största flygmarknad, New York. Detta eftersom det är Barack Obama som ska besluta om auktioneringen av start- och landningsrättigheter ska fortsätta i fem år till, på tre av stadens viktiga flygplatser.
Den nye presidenten kommer sannolikt att påskynda moderniseringen av luftfartens trafikkontrollsystem, så att det blir mindre förseningar. Det säger en av Barack Obamas rådgivare till Bloomberg. Bland annat nämner han en övergång till satellitbaserade navigeringssystem.
En branschorganisation tror att flygbranschen kommer att regleras hårdare. Till exempel för att hindra flygbolagen från att kontraktera underhållsarbete till andra länder. The Business Travel Coalition vill att platserna där underhåll har skett på specifika flygplan ska visas i ett nytt, offentligt register.