Skriv ut  

Malmö Airport utmanar Kastrup på lågprisflyg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 februari 2012
Lågpristrafiken från Malmö Airport ökar. I sommar flyger tre lågprisbolag till sammanlagt 15 olika destinationer.
Det är en utveckling som skett bara under det senaste året och innebär att Malmö nu på allvar utmanar Kastrup på lågprisflygningar.

Wizzair

Malmö Airport lever ständigt i skuggan av Kastrup som med det stora utbudet av flyglinjer har ett upptagningsområde som täcker stora delar av södra Sverige. Men det är främst de stora nätverksbolagen som använder Kastrup. På lågkostnadssidan är bilden helt annorlunda. Kastrups satsning på lågpristerminalen GO har inte blivit någon succé, hittills är det enbart EasyJet som etablerat sig där. Ryanair fortsätter att välja bort Köpenhamn och lägger istället trafiken på flygplatserna i Billund och Aarhus som drar till sig många danska resenärer.
            Men också Malmö Airport har det senaste året kunnat räkna in en rad nya linjer med Ryanair, Wizz och nu senast Vueling.
– Ryanair gjorde nog lite av en test med den första linje till London och prova oss som flygplats. När de sedan märkte att passagerarunderlaget, turnaroundtider och annat fungerade bra har de valt att satsa på allt fler linjer. Dessutom har vi ett bra incentive-program för nya etableringar som flygbolagen uppskattar, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.
Wizzair på Malmö Airport
Wizzair på Malmö Airport

            I och med sommarprogrammet i år flyger Ryanair till nio destinationer: Alicante, Malaga, London, Palma, Pisa, Edinburgh, Malta, Wroclaw och Barcelona. Lägg till de fem destinationerna som polska Wizz trafikerar: Warszawa, Gdansk, Katowice, Belgrad och Budapest och den nya linjen till Barcelona med Vueling, så innebär det 15 lågprisdestinationer. Om också Norwegians trafik till Stockholm räknas in som lågpristrafik kan Malmö Airport ha cirka en miljon passagerare, hälften av det totala underlaget, hos de fyra lågkostnadsbolagen. Det motsvarar vad CPH GO har i nuläget och gör Malmö till en klar utmaning för Kastrup.
– Vi ser ett växande antal danska passagerare på linjerna, fortsätter Peter Weinhandl. Men framför allt är det vår egen hemmamarknad som ökar med ett breddat utbud. När Norwegian etablerade linjen till Stockholm var det många som talade om överetablering och utslagning, men marknaden på stockholmstrafiken har istället växt och alla bolagen har bra siffror.
            Peter Weinhandl menar att Malmö Airport knappast kan räkna med någon större linjetrafik ut i Europa med de vanliga nätverksflygbolagen. Istället är det inrikestrafiken, frakten och alltså lågprisflyget som är basen i verksamheten. De bolagen kräver bland annat enkla och snabba processer och bra flöden, något som Malmö klarar.
– När det flyter på bra tar du dig från parkeringen in till gaten på fem minuter. Försök klara det i Köpenhamn, säger han.
            Ett av de mer angenämare problemen är det faktum att det börjar bli trångt på flygplatsen med ett ökande antalet linjer och bolag.  På sikt måste både terminalen och plattan byggas ut. Det hindrar dock inte att diskussionerna med flygbolag om ytterligare nya destinationer.
– Vi vet vad som efterfrågas här i regionen så bland annat södra Frankrike, Paris och Milano står högt på önskelistan. De diskussionerna blir allt lättare att föra med flygbolagen när de märker att tillväxten fortsätter så jag räknar med att vi ska fortsätta att växa i våra olika segment och framför allt på lågkostnadssidan.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dåligt flöde
Skrivet av Nisse, 2012-02-07 15:25:59
"När det flyter på bra tar du dig från parkeringen in till gaten på fem minuter." säger Peter Weinhandl! Vilken tid på dygnet menar han då? Säkerhetskontrollen är en stor "flaskhals" där flödet inte flyter allt för bra på grund av dålig personalplanering!
Anmäl inlägget
Bussen till Sturup
Skrivet av Blitz, 2012-02-07 15:15:27
Tyvärr är bussen till Sturup ett elände. Dyrt och tar lång tid. Jag har ingen lust och möjlighet att ha den egna bilen stående där, vilket inte heller är gratis. Kastrup har överlägsna tåg/metroförbindelser.
Anmäl inlägget
flygbussarna
Skrivet av anna, 2012-02-07 12:27:47
flygbussarnas operation skall inte enbart gå efter SAS flygningarna utan även kolla även alla andra avgångar och ankomster som ni har....
jag har tagit taxi såååååååååååååååå många gånger för att flygbussarna inte gick....även om det fanns 3 utländska flygbolag som hade avgång....synd!
Anmäl inlägget
Kommunikationer
Skrivet av Tore Mårtensson, 2012-02-07 11:49:51
Jag håller med de som tycker att resor till Malmö Airport skall vara billigare och gå oftare.
I stället för att skänka skattepengar till Kastrup så kan man ju subventionera bussarna till Sturup.
Anmäl inlägget
Lågprisbolag på Kastrup?
Skrivet av Peter, 2012-02-06 21:08:25
Easyjet och Iceland Ex. har ok lågprisbiljetter men att kalla Air Berlin, Niki och Cimber Sterling för lågprisbolag är lite tokigt. Jag hittar lika billiga biljetter med SAS/Lufthansa/Air France/KLM mfl bolag men inte kallar jag dem lågprisbolag. Skulle dessutom vara intressant att se på den totala kostnaden för en familj att resa över Malmö Airport i jämförelse med att resa över Kastrup. Det resealternativ som slukar mest tid anar nog alla som stått i köerna på Kastrup.
Anmäl inlägget
sv MS
Skrivet av Anders, 2012-02-06 12:41:32
Till och med om du bor i Malmö är det enklare, bekvämare och billigare att ta egen bil till Sturup, än att konka packning mm till tåget. Kanon att det går att åka till attraktiva destinationer från Sturup. Mer sånt!
Anmäl inlägget
Tendeniøs artikel
Skrivet av Kbh, 2012-02-06 11:23:17
Det er for useriøst af artiklen at tælle Vueling og Norwegian med i Malmö men ikke i Kastrup, bare fordi de ikke flyver fra Go! Kastrup har udover Easyjet og de to nævnte også Air Berlin, Niki, Cimber Sterling, Iceland Express og til sommer WOW Air. Fair med sammenligninger, men vær ikke så selektive!
Anmäl inlägget
Absolut bättre kommunikationer
Skrivet av Smålänning, 2012-02-06 11:14:19
Bra förbindelser från Köpenhamn är A och O. Bussarna till Sturup skall inte kosta mer än Öresundståget/lokaltrafiken från centrala Köpenhamn till Kastrup och borde gå minst en gång i timmen. Har man tillfredsställande förbindelser kan det här nog bli stort.
Anmäl inlägget
Bättre kommunikationer
Skrivet av MS, 2012-02-06 10:51:17
Om Sturup på allvar ska utmana behövs bättre kommunikationer ut till flygplatsen. Särskilt om man vill locka dansken. Idag är det i princip bara egen bil som gäller.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev