Icelandair har beställt åtta Boeing 737 MAX8 flygplan för 153 passagerare respektive fyra 737 MAX9 för 172 passagerare. I nuläget använder de flygplanstypen Boeing 757-200 med plats för 183 passagerare.
De nya 737 MAX motorerna är effektiva och bränslesnåla med en besparing på 13% per säte jämfört med marknadens nuvarande 737:or. Jämfört med Icelandairs nuvarande flotta, Boeing 757 blir besparingen 20% per säte.
Icelandair Boeing 737 Max
Boeing 737 MAX kan nå destinationer på båda sidor av Atlanten vilket ger Icelandair möjligheter till nya destinationer och bättre planering av turtäthet.
Ordervärdet för 12 flygplan är ca 1,2 miljarder USD enligt Boeings prislista. Planen är att finansiera förvärvet delvis genom interna resurser, dels av affärsbanker. Bolaget är i diskussioner med Export-Import Bank i USA om eventuellt finansieringsstöd. Enligt bolagets prognoser kommer förvärvet inte att påverka bolagets utdelningspolicy.
Det finns 4 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Kabin 757/737
Skrivet av Anders, 2012-12-11 03:46:03
Är det någon skillnad på vidden av kabinröret i 737/757 eller är det lika illa? Måste Icelandair reducera ac/kabintryck för att orka med de längre 737-flygningarna på samma sätt som görs på dagens flygningar från Stockholm till Kanarieöarna?
|
|
bakåtsrävande
Skrivet av F/O, 2012-12-10 10:37:52
Stackars piloter som är vana att flyga 757 med all fin automatik och sen behöva går ner till 737or med all 60:tals teknologi... Men hatten av till Boeing som lyckas sälja 60:tals teknologi år 2018!!
|
|
ssuck
Skrivet av !?, 2012-12-09 20:18:18
Att köåa ett flygplan utvecklat på 60 talet kan knappast vara något att skryta om. Som att köpa en amazon med nyare motor! Jag hade hållt tyst om en sådan investering!
|
|
Flygplan
Skrivet av GSEspotter, 2012-12-09 12:16:57
Kan ju inte påstå att jag tycker B737MAX är snygga flygplan.
|
|