Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Bromma 3C

Tråden startades av Jonas

Med så många undantag som Transportstyrelsen godkände Brommas 3C klassnig så frågar jag mig varför vi ens har ett regelverk, när man ändå inte behöver följa det. Som grädde på moset är delar av ansökningen hemligatämplad. Varför?

Publicerad den 2013-12-20 13:19
Skriv ett svar
Antal svar: 85

svar

joflin
2014-07-01 21:03

Intressant debatt i tryckt media! Veckotidskriften Fokus, länk:
http://www.fokus.se/2014/06/sveriges-behov-av-flygforbindelser-säkerställs-genom-bromma-stockholm-airport/
Citat*…i Stockholm där två flygplatser är nödvändiga för att möta efterfrågan de tider på dygnet flest reser…*SlutCitat från myndighetsresponsen på ursprunglig journalist-artikel “Slaget i luften”

Rolf
2014-07-01 15:48

Transportstyrelsens beslut överklagades av en rad villaägareföreningar, vilka först nekades talerätt av Förvaltningsrätten i Linköping, men sedan beviljades prövningstillstånd av Kammarrätten i Jönköping. Nu – i juli 2014 – öppnas/gläntas alltså åter frågan om uppgradering till klass 3C för Bromma flygplats.

bromma
2014-03-29 18:26

@jonas det är värre än så eftersom uppenbarligen ägarna till detta forum direkt raderar allt som är negativt för mavia och swedavia.
Att swedavia bildats som vinstdrivande bolag syftar också till att omöjliggöra insyn.
Skulle vara väldigt intressant att se avtaket melkan swedavia och braathens (mavia)

Få se hur många minuter detta inlägg finns kvar………..

Newbe
2014-03-29 07:23

Är det någon som missat att BMA får nya 3C terminaler? Blir nytt och miljövänligt.

Jonas
2014-03-29 06:59

På Swedavia gör man allt man kan för att försöka dölja vad som sker på Bromma. Till och med sitta på forum som detta och sprida felaktig information.

Kl
2014-03-28 23:45

En tråd fylld med bittra klubbers som fick lämna Bromma samt människor som tror att stora flygplan väsnas mer! Har ni hört en Saab 340 på nära håll.,,,

Sven
2014-03-28 22:59

Allt utom det viktigaste är släppt. Säkerhetsanalysen är fortfarande hemligstämplad.

David
2014-03-28 14:53

Har det släppts några fler dokument offentligt?

Svedavia är ju statligt, så jag förstår inte hur de kan sitta på detta.

Jag älskar Mavia
2014-01-18 20:04

men Bromma har inget berättigande längre.

Svenne
2014-01-18 10:11

Hemligstämplingen är ett försök att dölja felaktigheter. Den aktuella klassningen skulle aldrig gått igenom. Transportstyrelsen försöker rädda sitt eget skinn nu.

John Joseph
2014-01-17 23:14

@Åsa R

Jodå! Dessutom kommer transporterna till och från bostäderna på Bromma flygplatsområde att släppa ut mer växthusgaser och snabba på den globala uppvärmingen mer än vad flyget kommer att göra om flygplatsen blir kvar.

Åsa R.
2014-01-17 18:39

Tänk hur många bostäder Stockholm kunde bygga på Bromma. ….

Bromma behövs inte!!!!!

Michael
2014-01-17 14:39

Gunnar det har ju inte varit möjligt att läsa swedavias ansökan eftersom TS hemligstämplade den…Så vi har ju bara texten i beslutet att grunda vår kritik på. Men om du vore så vänlig att länka till Swedavias fulla ansökan så skall jag med stort intresse läsa alla 450 sidor!

Gunnar
2014-01-17 12:46

Är det någon av er som kritiserar klassningen av 3C som har läst ansökan som Swedavia skickade till TS? Det är en mycket omfattande analys (runt 450 sidor) och det finns en lång lista med åtgärder som kommer att göras under den kommande tvåårs-perioden. Detta sammantaget gjorde att Bromma kommer att klassas som 3C.

Alfred
2014-01-15 14:21

Icke luftisanställd men inte heller vän av lösryckta konspirationsteorier.

peter
2014-01-15 11:30

Jag tror Alfred jobbar på Swedavia…

joflin
2014-01-15 10:51

Re:Alfred Kvist

I så fall föreslår jag flygplatsklassificering: 3B (dvs för mindre transportflyplan, avseende vingbredd – jämfört med de senaste 10 årens 3C-dispenser).

Men (utan att ha läst EU-/EASA-direktivet/-föreskriften) är det inte en misstänkt översättningsgroda? ! Det kan ju inte ur flygsäkerhetssynpunkt finnas något krav på maximal banlängd? (i respektive klass, populärt beskrivna på luftis-länk:)
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Seminarier_och_information/seminarier%202012/2_p4_Referenskod.pdf

Michael
2014-01-15 10:34

Du har helt rätt i din fakta Alfred. Men…
Problemet med uppklassningen av Bromma är att inte flygplatsen uppfyller kraven för en 3C flygplats man uppfyller endast banlängd!, utan TS krystar igenom undantag från alla krav som gäller…Och dessa krav har man för att säkerställa att flygplan kan operera säkert, som alla regler så är regelverket en lägstanivå! Generellt sett så har ju faktiskt våra regler inom flyget skrivits i blod, dvs folk har dött och man har justerat regelverket för att det inte skall behöva hända igen. Om nu TS gör undantag ifrån i princip ALLA krav som finns på en 3C flygplats varför ska vi då ha detta regelverk överhuvudtaget? Hade TS varit lika noga med regelverket för Swedavia som man är när det gäller andra aktörer så hade Swedavia fått korta banan till 1199meter och operatörerna hade fått använda flygplan som klarar detta om man vill flyga på Bromma.
Jag håller inte med om att 1199meter skulle betyda slutet för Bromma som trafikflygplats, det finns flera flygplanstyper som klarar detta, men det hade varit slutet för Swedavias planer på ett Arlanda mitt i staden.

Alfred Kvist
2014-01-15 09:00

Också med nuvarande trafik skulle Bromma vara tvungna att få igenom en uppklassning. Dispensen som man idag har för att ta emot 3C-flygplan varar inte för evigt. Dessutom skulle man bli tvungen att begränsa banlängden för att få operera som klass 2C-flygplats vilket gör att det inte skulle bli mycket trafik kvar.

Utdrag ur AIP gällande dispens:
Operatör som vill trafikera flygplatsen med en flygplanstyp som har högre referenskod än 2C kan skriftligt ansöka om detta till Bromma Traffic Operations Center. Kravet är då att man måste påvisa speciella procedurer så att flygplanstypen kan klassificeras i inflygningskategori B.

Utdrag ur TS beslut:
Flygplatsens rullbana är 1668 meter lång. Enligt kommande EU-förordning som träder i kraft under första halvåret 2014 och som ska tillämpas senast den 31 december 2017 får rullbanans längd inte överstiga 1199 meter för en flygplats med referenskod 2.
För att kunna ha kvar banans längd och därmed möjligheten att ta emot flygplanstyper som kräver en bana med referenskod 3, inkom flygplatsen den 26 augusti 2013 med en ansökan om nytt certifikat med referenskod 3C.

Alltså, om man inte skulle klassa upp till 3C skulle man vara tvungen att begränsa den banlängd som får utnyttjas till 1199 m vilket skulle vara slutet på Bromma som trafikflygplats då många av nuvarande flygplanstyper inte längre kan operera under sådana omständigheter.

Tobbe
2014-01-14 20:59

Fast det var väl det snubben från Swedavia sa i TV4-nyheterna.. “Nu kan vi satsa på framtiden och till med ta emot större plan än vad vi gör idag”.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500