Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS gradbeteckningar / stripes

Tråden startades av JO

Kan någon förklara dessa tack? Skillnad på 1 2 3 stripes hos piloter?

Publicerad den 2015-12-28 23:17
Skriv ett svar
Antal svar: 29

svar

Pragmatikern
2016-01-04 18:16

Motsvarande tjänstepension på Ryanair är ca 5.5% av bruttolön (något lägre för styrmän). Man måste dock själv vara med och sponsra med hälften från sin egen lön, vilket alltså blir totalt 11% av bruttolön till pensionskontot. SAS 4.5% tjänstepension, eller är det mer? Är så klart svårt att jämföra men rätt ska ändå va rätt!

Ojojoj
2016-01-04 16:58

Vad betalar SAS i tjänstepension från bolaget? 1,6%?

@FrFO
2016-01-04 12:25

Det där med netto skall man ta med en nypa salt. Det är inte så många som är skrivna på irland. Det som är skrivna i ett annat land som saknar skatteavtal med irland måste skatta mellanskillnad hemma. Därför är netto totalt intressant. Det som är det intressant är bruttot. 2,5 i pension från bolaget är inte mycket.

FrFO
2016-01-04 10:41

Ryanair FO

150-500 h = 55€
500-1500 h 70€
1500+ 75€

Antal flyg timmar per år varierar med bas.

Ca 750-850(70€) = 52 500-59 500 / 12 ~ 4300€-5000€ / mån.
Lönen är netto då man har expenses för utbildning och boende utomlands under utbildning och jobb.

I det ingår ca 2 månaders semester.

Ryanair har börjat erbjuda fast anställning för FOs. Lönen ligger runt 6000€ och allt ingår, de matchar pensionssparande med 2,5% om man själv betalar 2,5%.

FrFo

@Inge F. Vidare
2016-01-04 09:44

ca 700 piloter i core.

Rauno P
2016-01-04 07:36

Hos Finnair har man tagit beslutet att alla chefer på deras huvudkontor (cirka 75 personer) numera har fem streck på kavajen. Tycker också att svenska och norska bolag borde ta efter detta.

@B
2016-01-03 22:41

Har hört ett rykte att nyuppgraderade FR-kaptener får börja på runt 100.000-120.000€/år inklusive tjänstepension+sociala avgifter givetvis betalda av bolaget.
Någon som vet mer?

B
2016-01-03 19:05

Strecket, jag pratar om de som börjat på SAS sen 2013. Att piloter som blivit varslade från SAS för 10 år sedan idag jobbar på andra bolag är en annan dikussion.
Faktum kvarstår, piloter står i kö för att lämna DY och FR för SAS. Däremot är ingen intresserad av att gå åt andra hållet.
Att en Kapten på Ryan får 70-80k i månaden är också skitsnack. Drygt 4000euro är vad man får i handen. Då har du inte någon tjänstepension eller sociala avgifter med möjlighet till föräldraledighet mm.

Inge F. Vidare
2016-01-03 17:10

Tydligen kan vilken gröngöling som hellst utan nån vidare erfaring bli FC på Ryanair på1-4 år inte särskilt roligt att tänka på . Ännu en bra anledning att inte flyga med dom.
Piloterna på Norwegian “core” hur många kan dom vara 100 kanske, och girig gubben ser till att det inte blir för många

Strecket
2016-01-03 10:37

@B: ingen utveckling..? De är kaptener på 1-4 år beroende på erfarenhet. Därefter har de 70-80.000 i månaden och vill de vidare så är de alltid välkomna till Emirates, Virgin, BA etc. Corepiloterna på DY ligger väldigt mycket högre än SAS och har samma anställningstrygghet. Ingen som har lämnat SAS? Du driver? Vet inte hur många SAS-piloter som är på FR, DY, EK etc etc etc. Vad beror det på? Jo, SAS har skalat ner i 14 år och ingen har fått komma tillbaka förutom en handfull. Är det anställningstrygghet eller..? Säger inte att SAS är ett dåligt bolag men de har nu anslutit till the race to the bottom och bidrar starkt till att försämra de anställningsvillkor du tycks tro att de värnar om. Du är en perfekt SAS-pilot: naiv, sas-glorifierande och icke kritiskt tänkande.

Inge F. Vidare
2016-01-03 01:08

Jasså 50-60 k , på DYngan som FO, vilken anställning har man då, och på vilket bolag, troligen nåt av girig gubbens talrika dotterbolag, där man har noll anställnings trygghet, och noll pension, Lycka till!

B
2016-01-02 21:52

Streckbenke. Lev vidare i din drömvärld. Dina styrmän som får Ryankontrakt har idag mindre än SAS ingångslön, med det lilla problemet att det inte finns någon lönestege och utveckling.
Norwegians nya styrmän får kanske ut 4000euro i handen idag, det är visserligen lite mer än SAS men ingen löneutveckling, ingen pension, ingen garanterad bas vid upgrade mm.

Det finns nog någon anledning till att ett hundratal styrmän gått från Ryan och Norwegian till SAS men inte en enda åt andra hållet, eller hur?

Piotr
2016-01-02 20:20

Haha alla på SK säger att jobbet inte är som förrut, jo varför är det så? För att NI har accepterat villkoren som maffiabolag som SAS bestämmer. Hade NI inte tagit anställning till odrägliga villkor hade det varit bättre för alla. Som FO på DYngan med ARN-bas så har man mellan 50-60 i månaden innan per diem och jobbar mindre än SAS!

Streckbenke
2016-01-02 19:17

Ryan sedan sju år tillbaka, kapten i fyra. Trivs fint och om vi pratar trygghet så finns det nog inget bolag som man är mer trygg på. Men visst, är det helt otänkbart att lämna 08-området så är SAS ett bra alternativ. Nudlar är ju gott och Volvo 850 en fin bil. Om 7-10 år är du ju kanske kapten och då rullar det ju in 55.000 i månaden. Samma som kaptenerna på BRA har idag… Folk klagar på FR och DY för att man måste pröjsa sin egen type: vad tror du att du gör på SAS då? 31.000 i månaden är en skymf, inget annat.

Re: Streckbenke
2016-01-02 14:02

Och var jobbar du själv? Så som tidigare trådskrivare har nämnt, och även jag håller med. Man tar inte SAS för att lönen är bra, isåfall hade alla vi jobbat utomlands. Jag börjar på SAS själv efter flera år utomlands, kontraktsjobb osv osv osv.. Listan kan göras lång med fördelar för att man väljer SAS enligt min mening.
Men visst är man ung, jetkåt och set yrket som ett statusjobb med hög lön, då säger jag “åk nån annanstans!”. Jobbet är fortfarande inte vad det var förrut, face the truth.

Jag känner mig helnöjd till valet av SAS. Kommer man in tidigt in nu som mänga gör, då sitter man förhållandevis tryggt ett tag framöver. Vem vet hur länge det varar, men hellre det än att vara utomlands långt bort från familjen och vännerna.

Punkt

Streckbenke
2016-01-02 11:15

Enligt SAS nya löneskala:
Ett streck = jag jobbar gratis
Två streck = nu har jag råd att äta nudlar
Tre streck = kött tre dagar i veckan
Fyra streck = en tidigare styrmanslön

Ni som hoppar på SAS nu, hur tänker ni? Har ni sett lönen..? Måste ju vara ett skämt. År tio som kapten är ju samma som SAS/TUI/TC och andra hade som ingångslön och en styrmanslön på DY. Legacy carrier! Haha! Low cost wannabe.

Arne Anka
2016-01-02 10:37

Sedan har vi ju dom fåtaliga överkaptenerna som känns igen på den guldlövskantade mösskärmen. Hurvida detta stämmer med uniformsreglementet överlåter jag till expertpanelen att kommentera.

Op
2016-01-01 18:11

Så alla som börjar på SAS får 1 “stripe” oavsett tidigare erfarenhet?

Jisses
2016-01-01 14:47

En bristning på armen och sportbil också? Tänka sig att strecken och synas i uniform är det viktigare för vissa.

Re: Peda
2016-01-01 14:29

Grattis Peda va kul! I envy you! 🙂

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500