Boka TOR Air
Någon som vet hur det ligger till med flytorair.com flygningarna, vad man än försöker boka är det slutsålt! Kan det stämma?
Någon som annars vet vad som händer? Vad jag hört så har TOR Air inga planer att förnya sitt AOC än så länge…
svar
Vad händer egentligen? Det verkar vara helt tyst från Tor Air nu. Är de borta som någon antydde i tråden eller kommer de igång till sommarkontrakten igen?
Jag tro man pratar generellt om TOR Air AB och flytorair.com Ltd i denna tråd. Är det någon som vet om TOR Air AB nu blivigt av med alla sina tillstånd hur de ska kunna leverera för kontraktet under sommaren som de har? Kan man få tillbaka sina tillstånd så snabbt från Transportstyrelsen?
@Fly1
Frågan är om vi pratar om samma bolag. Du pratar om resebyrån FLYTORAIR medan (som jag fattat det) resten av tråden pratar om det svenska flygbolaget Tor Air. Flygbolaget förlorade mycket riktigt ett av 4 tillstånd (OL) när de hamnade i ekonomiska bekymmer och slutligen hamnade i rekonstruktion.
Men jag undrar och tror att de inte har kvar några av de andra tillstånden heller nu, (AOC, Part M, Sec) och detta för att de helt enkelt dragit sig tillbaka och valt att inte fortsätta… eller något i den stilen.
De kan alltså inte längre kalla sig flygbolag.
Det man ska veta är ju att TOR Air inte är “borta”! Det är fortfarande ett aktivt företag. TOR fick ju sitt tillstånd återkallat i och med den avbrutna Iraktrafiken och Transportstyrelsen insåg då att man inte kunde fortsätta på detta sätt då TOR inte kunde garantera en positiv operation. Att företaget gick i rekonstruktion handlar säkert om att kunna köpa sig tid då kontrakt med charteroperatören Scanway för sommaren med 4-6 stycken v-flygningar/vecka finns och att det åtagandet gäller fortfarande mellan parterna till annat mottvisats enligt Scanway. Enligt Scanway går allt enligt planerna, piloter tränar start och landningar för Gzsipasa och man förhandlar med Gazipasa Airport m.m. Att det är en Boeing 737-300 som ska transporterra passagerare från Köpenhamn och Billund till Turkiet är det inget snack om. Frågan är sen om TOR opererar den själv eller t ex Small Planet sköter hela operationen under TOR Air täckmantel. Det får tiden utvisa…
@ ??? Helt korrekt.
Nu blir jag ännu mer fundersam. FLYTORAIR är ju inte Tor Air AB, eller hur?
Det är väl någon form av resebyrå som hyr in kapacitet från olika operatörer om jag fattar rätt. Tor Air AB är väl borta nu? Har de kvar sin 737:a? Trodde den hade försvunnit från AOCet och då får de väl ändå inte ha kvar sina tillstånd… utan flygplan d.v.s.??
Lite synd att inte Torair fick en bättre ägare för jag tycker att Tor är (eller skall man säga var) ett riktigt bra flygbolag. Ett såpass litet nishat flygbolag som Torair lever ganska risky med tanke på att man just är så litet, tappar man en kund eller marknad kan det vara förödande. Men man verkar ju skrivit kontrakt över sommaren och det är väl det som räddar bolaget. Så låt oss hoppas att man kommer igen.
Phil Wyatt den notoriske XL airways konkursaren köpte Tor,
i vilket syfte ? att dränera det lilla som fanns i bolaget, inte stoppa in pengar.
För att komma igång krävs minst 10 milj bara för AOCet,
vilken marknad ska de flyga på när Iraq nu är stängt på grund av de Iraqiska myndigheternas hårdare krav på operatörer ?
Chartermarknaden i England har total kollapsat,
många flygbolags konkurser, och fler kommer
Massor av flygbolag ligger på the edge att falla i Europa
varför ska skattebetalarna mata in miljarder i på förhand dödsdömda flygbolag?
Finns ingen politiker som kan ta sådana beslut
Ett svart lågkonjunkturs och deflationstäcke ligger över EU området,
kommer att ta år att ordna upp finanserna.
Stater kan bara spendera på det nödvändiga
Gå i på vår hemsida: http://www.torair.se
Är det någon som skriver här som kan ge källa till uppgifterna ni skriver?
Tor Air AB är under företagsrekonstruktion inledd 2011-12-22.
Företaget finns, rekonstruktionen är inte avslutad och det finns inga uppgifter om konkurs.
Källan är lätt att kontrollera. ratsit.se Något fler borde kolla upp innan man börjar svamla om konkurser.
Är det uppgifter ni har eller rena spekulationer att TOR Air inte längre skulle vara ett bolag under rekonstruktion och att de gått i konkurs?
Nu är väll Tor Air helt borta, så var det med det.
Vilka har vi på tur?
Hur går det för DAT?
Inte ens under rekonstruktion längre. Deras tillstånd är enligt uppgift återtagna så de finns inte längre.
Företaget ligger under rekonstruktion så mitt tips är att lägga dina pengar på annat.
Okej, vi får hoppas att de kommer igång igen. Är det någon mer som vet så är jag tacksam för info…
TOR jobbar på det, ska tydligen igång till Mars har jag hört.