Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur utbildade ni er?

Tråden startades av Claes L

Tjena

Lite nyfiken på er yrkesverksamma piloter hur ni gick till väga när ni tog era certifikat? Finns ju många olika vägar att gå. Gick ni på samma skola hela utbildningen eller började ni med ett PPL hemma t.ex? Valde ni rätt väg eller hade ni gjort på ett annat sätt idag om ni fått börja om? Vad är vanligast?

/Claes

Publicerad den 2012-02-13 17:42
Skriv ett svar
Antal svar: 24

svar

Johan Röd
2012-03-01 14:11

Seb,
Du borde nok bli psykolog i stället.
Du har fullständigt rätt; Jag är både envis och egenrådig!
Väljer du att fortsätta dina aviatör planer så tror jag att du med hjälp av bland annat CRM kan lyckas i cockpit samarbetet även om du har samma egenskaper som jag.
På min tid fanns CRM inte på kartan, tyvärr.

sad
2012-02-29 12:21

Ok! Coolt. RESPEKT till alla pensionärer. Med tanke på dina svar så kan jag nog säga att du som person är envis och har ett stort kontrollbehov.

Det har jag med, så kanske borde skippa karriären som pilot.

Johan Röd
2012-02-28 12:04

Sad,
Förstår att du undrar.
Men om du själv flugit single engine, single seater så ville du förstå att två pilot konceptet inte passar alla. (jag är kanske mer “Akktu Stakki” än du)
Det kan nog jämföras med att vara inbiten ungkarl och ingå äktenskap eller en galopp jockey som plötsligt skall köra fyrspann.

Mitt inlägg var menat som ett råd, att FV inte alltid är den rätta vägen till civil karriär.
Du har dock lite rätt Sad. Jag är inte pilot (föredetting dock), jag är pensionär!, men
“The Show Must Go On!

sad
2012-02-27 19:13

Johan röd: Är du full eller? Vad babblar du om.

Du kan inte vara pilot

Johan Röd
2012-02-26 16:55

Hej Claes,
Lite sent att blanda sig i rådgivningen kanske men jag tycket att min erfarenhet kan vara till nytta.
Jag fick min utbildning i Flygvapnet och flög J35 i 7 år.
Därefter sökte jag och kom till Linjeflyg.
Det fungerade inte alls för mig.
Jag var ju van vid att flyga ensam och fatta de flesta beslut själv (fick ju fin hjälp av STRIL och RRJAL).
Det där med multi crew var uppenbart inte min melodi så jag sökte tillbaka till FV men fick nobben.
Så jag rekommenderar civil multi crew utbildning.
Lycka till!

Lenny
2012-02-22 09:38

Om du inte kommer in på TFHS Trafikflygarprogram, så rekommenderar jag modult.

Modult = frihet under ansvar, och för halva priset.

Ingen skillnad när du söker jobb sen, tro mig. Fick jobb på Air Baltic 2 månader efter MCC´n. Började med PPL när jag var 20, blev klar med MCC när jag blev 25.

Så visst, det tog många år. Men jag har lyckats jobba parallelt, haft ett liv, och efter den för många “ostrukturerade” utbildningen, fick inte bara jag, utan en kompis som gått samma väg jobb.

Lycka till!

B
2012-02-21 17:24

sad: Bör alla piloter alltså sitta hemma och ev. jobba på ICA tills de är 30 innan de är kvalificerade för ett pilotjobb eller vad menar du?

Det är ju inte som med bilar direkt att en 23 årig pilot får lust att sladda runt lite med 737:an på plattan, eller kör fortare än vad man egentligen klarar av.
“Oj hujedamig nu går det M0.80 istället för M0.76 fyfan vad coolt!”

sad
2012-02-21 14:39

Häftigt att små pojkar på 23 år flyger mig i stora plan. Helt galet ju.

Jag var ju rena barnet vid den åldern. Vad är det som häääääänder

Karl
2012-02-20 12:38

Hej,

CPL fATPL i Sverige (TFHS, men det är irrelevant vad gäller mina jobbmöjligheter utomlands), sen sökte jag mig utomlands via CTCWings.

Där går det att få jobb på expanderade flygbolag om man klarar deras tester och hamnar i holdingpoolen. Dock har dom ändrat reglerna sedan jag gick där. Numera måste alla ab-initio elever från CTC placeras i bolag innan du som “Wings ATP” kan få jobb. I praktiken innebär det att du skulle kunna vänta för evigt på din tur.

Har man ett annat jobb i Sverige (och inte är alltför flygsugen) så rekommenderar jag ändå den vägen, då man kan leva sitt liv i Sverige under väntan och sen förhoppningsvis få ett telefonsamtal sooner rather than later..

E
2012-02-19 20:52

QRW: Ja det är väl klart att det finns. Sen kan du inte bara köpa en type rating och börja jobba på Ryanair. Du måste ta dig igenom intervjun och simulatortestet först, precis som de flesta andra flygbolag, förutom de som kör med svågeranställningar.

QRW
2012-02-19 19:53

Jag har inte riktigt förstått det här med att betala för sitt jobb. Man kan väl köpa typerating via Ryanair och få jobb, det är väl bättre än ingeting som nyutbildad, eller finns det flygbolag som betalar typerating åt en?

Niklas
2012-02-19 14:15

@Sad: Jag fick jobb på ett bolag i Sverige tidigt år 2009 där jag flyger TP med betald rating och jag hade inga tidigare kontakter i bolaget när jag fick jobb. Är 25år och har ingen familj, lönen är enligt kollektivavtal och det handlar om en lön på ca 25-30k beroende på tillägg.

Jag har endast jobbat i branschen i 3år och tycker fortfarande om att flyga men jag tror att det är understimulerande i längden. Det var roligt och spännande första året men sedan så börjar man tröttna på att jobba konstiga tider och eventuella basbyten. Erfarenhet premieras inte längre när du söker jobb så det är svårt att komma vidare även om du har ett par tusen timmar, detta gör att jag är tveksam att jobba med detta och jag har börjat fundera på att plugga på högskola. Det kommer troligen att vara jobbigare att byta karriär ju längre jag väntar med det.

EA games
2012-02-19 01:42

EA: Vart arbetar du? ålder?

EA
2012-02-18 13:33

Gick modulutbildning i både Sverige och USA och blev klar för 10 månader sen. Kom undan på ca. 350.000 inkl. MCC.
Fick jobb efter 3 månader. Dock betala rating själv.
Även intervju på två andra bolag som jag kunnat tacka nej till där jag sluppit betala rating men av olika omständigheter var det ändå mindre intressant.
Ingen kontakt inom dessa bolag. Det ena hade jag dock referenser från som kände rekryteringsansvarig så det hjälper väl lite.

Summan av det hela. Det är väldigt svårt om du har 200h och inga kontakter alls. Du är ett väldigt osäkert kort och det finns så många som dig så du måste stå ut lite mer på något sätt.
Jag hade lite mer, har flugit privat några år och lite kontakter mm.
Nu lyckades jag få jobb ändå utan det så det går! Fortsätt kämpa bara. 🙂

sad
2012-02-17 23:59

Niklas:

vart jobbar du? vad tjänar du? hade du kontakter? vilket år blev du anställd? betald rating? ålder? jobbar utomlands? jet eller prop? familj? ålder?

värt det?

Tack på förhand.

Niklas
2012-02-16 10:19

Det spelar ingen roll hur bra du flyger för det finns ingen koppling mellan de som flyger bra och de som har jobb, du måste ha ett enormt bra CV om du ska sticka ut i mängderna som bolagen badar i och du är inte säker att få något jobb för att du gör en bra intervju.

Det är ett extremt lotteri om du får komma på intervju/sim eller inte. Bolaget läser knappast alla CVn du ska även passa in i deras profil dvs. du ska har 1500h+ och samtidigt ska du ha 200h och vara beredd på att jobba gratis eller betala för att jobba. (Vilket jag har sett att det står i mångas CVn idag och det ser väldigt pinsamt ut)

Jag hade själv tur och fick jobb direkt efter skolan men många av mina kamrater (ca.50% av klassen) som till stor del var mycket ambitiösa och duktiga fick aldrig jobb och har bytt karriärer idag.

Kör i vind!

Tveksam
2012-02-16 06:50

Erki: “I slutändan får du jobb om du gör ett bra CV, en bra ansökan, en bra intervju och ett bra simpass.”

Snälla, sitt inte och förenkla på det sättet. Du är inte ens i närheten av ett jobb och kanske aldrig kommer att få ett.Trots dina “pilotkvaliteter”. Frågan är riktad till piloter som lyckats. Extremt få nyutbildade lyckas idag och de har allt du beskrivit plus två små detaljer: Väldigt bra kontaker och flyt.

Claes L
2012-02-15 20:58

Tack så mycket Erki för att du delade med dig av dina kunskaper! Jag kommer antagligen göra som du att jag kör modulvägen med PPL-start på lokal flygklubb. Önskar dig lycka till med din utbildning!

Erki
2012-02-15 09:16

Integrerat, modult… spelar ingen roll… din “pilotkvalité” är individuell, och vissa modulelever är bättre piloter än integrerade, och vice versa.

Det här beror helt på din nuvarande livssituation.

Jag själv, som har fastjobb, kör naturligtvis modult. Dels billigare, och så kan jag bestämma takten själv. Gör färdigt mitt PPL parallellt med jobbet, sen tar jag tjänsteledigt 1 år och ägnar mig åt ATPL teorin, sedan arbetar jag 1-2 år till, och sen tar jag det sista IRMECPL i ex. USA. Kommer undan för halva priset, och efter utbildningen om jag inte får nåt flygjobb på 2-3 år, så köper jag en rating.

Oavsett tror jag, att det är rätt tid att börja utbilda sig. Pratat med många insatta, utredare och piloter, och samtliga tror inte, utan “vet” att branschen jusnar.

Norwegians stora beställning är en räddning för oss Skandivaiska piloter.

Så tuta och kör!

Samannfattning: Har du massa pengar på kontot och inga bekymmer med integrerat, kör.

Vill du vara “klok” och spara pengar på utbildningen och samla sidoerfarenhet (vilket också är meriterande), kör modult.

I slutändan får du jobb om du gör ett bra CV, en bra ansökan, en bra intervju och ett bra simpass.

Går du TFHS får du förmodligen anställning av ditt host airline, men TFHS tar bara in 12 personer, av cirka 500 sökande. Men utbildningen är “gratis”, so give it a shot,

Lycka till!

En duktig bratt!
2012-02-14 16:14

Jag är oxå uppväxt i en våning på Östermalm.Jag hade det jättesvårt i skolan och mina föräldrar som båda är högutbildade ekonomer betalade min flygutbildning på SAA.I dag arbetar jag på Ryan med bas i Nyo.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500