Pilotdröm
Hej, är 16 år, drömmen är och bli pilot. Min fråga är till en utbildad pilot som skulle kunna ge mig något tips vad man skall läsa och vad som är smart osv. Tacksam för svar!
svar
Jens, jag jobbar själv på ett statligt ägt loco och är inte det minsta frustrerad för egen del, snarare för polarna som kör taxi och truckar pallar på lager med en mycket knepig ekonomisk situation för att de blint räknade med att allt skulle lösa sig bara de hade certen i handen.
-AÖ “Jag kommer således fortsätta att vara gnällgubben”
Vi förstår, du är bitter på att lågprisbolag snor några kunder och behöver en outlet på nätet att få ut din frustration.
Det börjar bli gammalt dock.
Avro-jockey det var min atpl-teorikurs. Jag räknade med dom jag vet blev färdiga som aktivt söker jobb.
Det räcker tyvär inte längre med att bara “tänka sig att röra på sig”, det är enorm konkurrens om att ens få betala flera hundra tusentals kronor för 300-500h jettid i Indonesien. Kolla Lion airs senaste prisjusteringar för iår, det säger en del om efterfrågan. Lägg till att expansioner i Europa bromsas upp.
Utan 1500h tt och 500h på typ så är det enstaka tillfällen som dyker upp här och var, det är rent av ett tekniskt krav från försäkringsbolag ofta att inte anställa oerfaret folk. Jag tror att din syn på frågan är ganska förlegad, enorma förändringar har skett bara iår på marknaden.
Det är inte för att de andra är dåliga på att söka jobb som de är arbetslösa om man säger så. När det såg ljust ut i Europa så räckte det med att flytta på sig för att få in en fot någonstans men nu går bolag efter bolag i konkurs och det finns mycket erfaret folk som står utan jobb. Europa/Euron håller på att falla samman och det är inte längre ansvarsfullt att chansa och räkna med att man kommer in på en räkmacka.
Jag är själv en av de två som landade jobb och det är ren tur jag har. Jag lider verkligen med mina gamla kursare som har enorma skulder över axlarna och cert + färdigheter som gulnar. Med det jag vet idag och ser dagligen så är det ytterst ansvarslöst att råda ungdomar till att bara strunta i riskerna och satsa framtid och föräldrarnas pension. Jag kommer således fortsätta att vara gnällgubben om jag förmodar ett shiny-jet-syndrom oavsett vad du tycker och tänker.
Därmed inte sagt att jag avråder någon från att satsa på pilotkarriären men planera ekonomi så att du inte har mer än 200-250 tusen kvar i skuld när du har ditt fATPL+MCC i handen. Annars är oddsen större än motsatsen att livet blir bra miserabelt! Det är mycket hårda tider som väntar.
@Avro jockey
Flygteoriskolan tar in så många…
När var det du fick ditt jobb? 90-talet? Det har ändrats lite sen dess…
Jag satsar just nu på att vara världens bästa pappa och man. Flytt till öknen kändes som en för stor uppoffring för familjen inklusive mig själv. Lugn och ro i familjen och utan pilotjobb får det bli.
Att säga att jag inte har allt här i livet p.g.a. ett pilojobb vore skam.
Drömmer vidare.
“Den ekonomiska prognosen är den värsta sedan i princip romartiden så man får ju se upp lite när man rekommenderar ungdomar att slänga ut sig i ovissheten och skuldberget utan eftertanke bara för att det gick vägen för dig själv.”
Absolut 100% korrekt! Allt annat vore omoraliskt och i samma anda som flygskolorna som lovat pilotbrist, guld och gröna skogar de senaste 20 åren….
I artikeln som linken under leder till kan man bla annat läsa:
“Old World economies will have the worst growth performance in the next 40 years, the report predicts: Spain, France, Sweden, Belgium, Switzerland, Austria, the Netherlands, Italy and Germany are at the bottom of the list.”
http://www.cnn.com/2012/08/17/business/world-rich-list-singapore/index.html?iphoneemail
Läs artikeln, den är väldigt intressant och visar, som jag påpekat i andra diskussioner här på FT, att skall man tjäna pengar och ge sig själv, sin familj och barn bästa möjliheterna till en bra framtid så skall man bege sig till Asien…..
Lycka till!
ÄÖ, det var tråkigt att höra.
Får jag fråga vad det är för flygskola som tar in 30 elever under samma kull?
Sen är det väl också en fråga om vad man prioriterar här i livet. Själv har jag världens bästa tjej, som ställer upp på det mesta. D.v.s. det var aldrig några problem för henne att flytta neråt i Europa så jag kunde få det jobb jag ville ha. Men klart om har restriktioner, inte kan slita sig allt för långt från mamma&pappa eller helt enkelt inte är villig att prova något nytt än Sverige, så är det nog svårt att skaffa ett jobb. Är ju tyvärr rätt så många som går in i den här branschen med att förlita sig på att de kommer få jobb på SAS och blir stationerade på Arlanda.
Kommer ihåg första svaret på min CV jag fick. Det var från ett cargoflyg i Angola som sökte folk på IL-14. Jovisst, jag tackade nej :P.
Avro-Jockey,
I min klass om 20-30 pers så är det ett par år senare enbart två som har fått flygjobb. De andra som inte har en backupkarriär och 600k i skuld (och i flera fall även självsponsrade TR utan resultat, resultat: runt miljonen) så är situationen inte lika trevlig. Detta är i Sverige.
Den ekonomiska prognosen är den värsta sedan i princip romartiden så man får ju se upp lite när man rekommenderar ungdomar att slänga ut sig i ovissheten och skuldberget utan eftertanke bara för att det gick vägen för dig själv.
Jobba heltid under utbildningen, ta PPL samtidigt som du jobbar och betala av PPL:et, samma sak med ATPL på distans och hourbuildingen. Jobba samtidigt och bo hemma.
Låna enbart till ME IR CPL-delen på ca 200k för att kunna hålla ett bra tempo. Om det inte går vägen så går det iaf att klara sig efteråt.
Lånar du på hela beloppet och dessutom på levnadskostnaderna under tiden så kommer du inte kunna få loss pengar till en TR sedan och inte heller leva på en styrmanslön.
Gud vad trött jag blir på alla dessa “du kommer aldrig få ett jobb – snackare”!!!!
Själv har jag ingen akademisk utbildning, men gick ändå en integrerad kurs, var dåtida 50.000€ fattigare och fick ett jobb fyra månader efter slutet av kursen. Om du har ett mål, tålamod och lite is i magen kommer det att gå vägen.
Lycka till med din dröm 🙂
Läs natur och sök sen gratisutbildningarna. Glöm inte bort Uit i Norge! Om du inte kommer in är nog det bästa att börja smått med ett PPL. Lycka till!
Du är fortfarande ung. Hade jag varit i din sits hade jag läst Natur på gymnasiet samt börja segelflyga som hobby. Där lär du dig flygningens alla grunder och skapar ett kontaktnät som kan vara användbart för dig i framtiden.
När du är klar med gymnasiet, sök då de statligt finansierade flygutbildningarna som finns/kommer finnas och håll tummarna. Går det inte vägen, börja då överväga om det kommer bli lönsamt för dig att köpa en flygutbildning.
Lycka till!
Om jag varit 16 år idag och vetat vad jag vet idag så hade jag gjort följande:
Läs Natur eller Teknisk (eller vad det heter nuförtiden) för det är nog det som ger dig bäst grund för en ev framtida pilotutbildning.
Se sen till att skaffa dig en universitetsutbildning INNAN du ger dig in på flygutbildning.
Sen hade jag skaffat ett jobb inom det område jag studerat och så att säga startat min karriär, utanför flygyrket, innan jag gett mig in på en flygutbildning. Om möjligt tänk redan här på att ev kunna ta ett bra jobb på en ort där det finns tillgång till flygutbildning / flygklubbar.
Först efter det att jag garanterat mig en inkomst inom något som jag skulle kunna tänka mig att jobba med om i fall att “drömmen” inte skulle bli verklighet” så skulle jag sätta igång med flygutbildningen.
Starta med en PPL och försök att göra det utan att ta lån. Efter PPL så har du förhoppningsvis fått lite mer känsla för vad det handlar om och då är det lättare att ta beslut om att satsa mer tid och pengar på resten av utbildningen.
Kom speciellt ihåg en sak – Säg INTE upp dig från ditt jobb utan försök att göra utbildningen på distans/helger/semestern/tjänstledighet så att du garanterar dig ett kvalitativt och intressant liv om i fall att det inte håller hela vägen till ett högersäte någonstans i världen.
Jag har en nära vän som gjorde nästan exakt som ovan och jag är övertygad om att detta är den bästa vägen att gå. Jag gjorde tvärtemot och satsade hus och hem vid 20 års ålder…..och det gick vägen… Men ibland tänker jag “Vad i h-vete tänkte jag?!”
Med tanke på hur branschen fungerar och hur stor konkurensen är om “ingångsjobben” så är det som att spela roulette med sitt liv, inget jag kan rekommendera.
Problemet är när man inte får något flygjobb och inte har råd att studera för att få ett schysst och ok betalt jobb utan MÅSTE dra in cash och får då ta jobb på ICA, rampen på Arlanda, på en fabrik vid ett löpande band etc etc för att man inte har någon utbildning…. Ingen kul situation och jag har tyvärr sett det ske många gånger….
Skulle du ändå välja att inte köra på denna vägen så är det enda rätta att gå en hel eller delvis sponsrad utbildning där någon annan tar en del av risken och där det ligger i bolagets intresse att anställa just dig efter avslutad utbildning, och inte någon av de andra 1000-tals kandidater som skickar sina CV varje månad.
Jag är inte helt up-to-date med vem som kör sponsrade utbildningar längre men jag vet att Flybe gjort tidigare och att dom byggt upp en stor utbildningsanläggning i UK. British Airways kör också någon form av sponsrad utbildning och så även BA CityFlyer.
Nu är det ju dock några år till innan det blir aktuellt för dig så håll ögonen öppna och lycka till!
Vad är det du drömmer om? Egentligen. Det är en tuff bransch. Drömmen stämmer inte med verkligheten, inte för mig iaf. Men nu är det för sent att göra ngt åt det.
Jag är snart 50.
Du är aldrig hemma.
Barnens uppväxt – vart tog den vägen?
Kan ni komma på middag nästa månad – ingen aning.
Streck kommer och går, plötsligt blir du styrman igen.
Men det är väl inget man tänker på när man är 16, inte jag iaf.
Men kom ihåg det när du blir 50.
Good luck!
Men när man har ett ATPL kan man då söka jobb hos bolagen eller hur fungerar det efter?
Vet att konkurrensen är väldigt hårt.
Hur fungerar PPL, har det något med betyg och göra eller är det endast pengar?
Jag har kollat mycket på flygvapnet, även utbildningar som tfhs.
Men de är väl en väldig storfördel och ha vart i flygvapnet då du sedan ska söka jobb?
Som tidigare inlägg säger så är det bra att läsa natur eller något annat som är brett. Dels för att söka till flygskolor men också för att hålla alla vägar öppna om du väljer att plugga vidare efter en tid i branschen.
Sök sedan TFHS och Flygvapnet även om det är svårt att ta en plats. Försöker man inte så….
Du kan skatta dig lycklig om du kommer in, annars är det bara att börja jobba och vara beredd på att lägga stora summor på din utbildning.
Lycka till!
Jag tycker nog att Du skall satsa på check-in istället, Du kommer aldrig i liveet ha råd med en pilotutbilndning som i detta nu ligger runt miljonen för MPL. Jag är iof. 15-20 år äldre än Dig, men jag är i “branchen”.
Sök de gratisutbildningar (TFHS) som finns annars skulle jag sätta igång med ett privatflygcertifikat till att börja med. Sen kan du fortsätta med ett CPL.
Prata med flera flygskolor och flygklubbar innan du väljer utbildning.
Natur är bra att läsa, fysik och matte utöver det som krävs för högskolebehörighet kommer att behövas. Prata väldigt mycket engelska och börja jobba och sätt undan några tusenlappar i månaden redan nu.