FÖRTYDLIGANDE Nedläggning Västerås Flygplats
Som svar på en liten kommentar ifrån artikeln “Nu avgörs framtiden för Västerås flygplats”
IFR eller inte
Skrivet av Ali, 2021-03-11 21:25:31
Det är ju möjligheten att flyga IFR som försvinner vid ett nej enligt omröstningen och ett senare politiskt beslut. Det går ju att behålla infrastrukturen för VFR-flyg i likhet med tex Karlskoga, Gävle och Söderhamn (och en gång i tiden Barkarby och Tullinge).
Där har du inte helt rätt, återkommer till detta. Frågeställningen är ju om verksamheten som bedrivs inom flygplatsbolaget skall läggas ner. Nedläggningsbeslutet för flygplatsen är huvudsakligen ekonomiskt, vilket går att läsa sig till om hur flygplatsen har gått back i ekonomi år efter år och att en nedläggning är botemedlet mot att ta skattepengar.
Läggs flygplatsbolaget ner, således att det ej längre finns en drivande organisation så måste resten antingen stängas, ombyggas med mera. I enlighet med TSFS 2019:18 krävs det att all flygplatsverksamhet med en instrumentelbana skall ha godkännande, men som sagt, om vi bara vill lägga ner instrumenten, vad händer då? Då blir istället TSFS 2019:26 gällande. Här är två stycke från den:
“Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter ska tillämpas av den som utformar eller driver en
flygplats som inte kräver godkännande enligt Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2019:18) om godkännande av flygplats
eller kommissionens förordning (EU) nr 139/2014 av den 12 februari 2014
om krav och administrativa rutiner för flygplatser enligt Europaparlamentets
och rådets förordning (EG) nr 216/2008.”
“Drift av flygplats
Ansvar för utformning och drift
34 § Det ska finnas en utsedd person som ansvarar för att driften av
flygplatsen med dess anläggningar och utrustningar uppfyller kraven i dessa
föreskrifter. Namnet på denna person ska meddelas till Transportstyrelsen.
35§ Flygplatsen ska ha den organisation samt de resurser och den
kompetens som krävs för verksamheten.
36 § Flygplatsen ska ha en instruktion där det minst ska framgå vilken
verksamhet som flygplatsen bedriver samt vilket ansvar flygplatsens
organisation har.”
Återkommer om en kommentar om detta stycket längre ner.
(TSFS kan man hitta på Transportstyrelsens hemsida)
Jag refferar från miljöprövningsförordningen:
” 24 kap. Hamnar och flygplatser
Flygplatser
3 § Tillståndsplikt A och verksamhetskod 63.30 gäller för civil flygplats med en instrumentbana som är längre än 1 200 meter.
Tillståndsplikten gäller inte flygplats som är tillståndspliktig enligt 4 §.
4 § Tillståndsplikt B och verksamhetskod 63.40 gäller för flottiljflygplats eller civil flygplats med infrastruktur för militär flygverksamhet, om instrumentbanan på flottiljflygplatsen eller den civila flygplatsen är längre än 1 200 meter.
5 § Anmälningsplikt C och verksamhetskod 63.50 gäller för flygplats för motordrivna luftfartyg där mer än 500 flygrörelser per kalenderår äger rum.
Anmälningsplikten gäller inte om flygplatsen är tillståndspliktig enligt 3 eller 4 §.
I detta fall blir flygplatsen anmälningspliktig, men kommer dock fortfarande behöva någon ansvarig för säkerheten och dylikt på flygplatsen.
Med tanke på mängden operatörer på Stockholm – Västerås Flygplats så kan jag tänka mig att Transportstyrelsen kräver en bolagsledning. Utöver detta så kan även Transportstyrelsen gå in och säga att de kräver antingen total nedläggning eller krav på instrumentelbana med bolag kvar utav säkerhetsskäl då, vilket du kan finna på Transportstyrelsens hemsida, kan man läsa flygplatsstatistik där Västerås är en av de flygplatser med flest rörelser. I detta fall finns det ju kvar en organisation/bolag, vilket inte går om nu beslutet är nedläggning av bolag.
Slutklämmen här då för er som har orkat läsa alltihopa. Då en nedläggning av instrumenten till Stockholm – Västerås flygplats skulle leda till att all kommersiell trafik samt samhällsnyttigt flyg så som ambulansflyget ej längre kan verka på flygplatsen har man isåfall även tagit bort de största inkomsterna. Utgifterna kontra inkomsterna blir HÖGRE för en fortstatt drift av flygplatsen utan instrument, än att bibehålla dem som redan finns. Därför, om nu beslutet att lägga ner verksamheten är på grund av ekonomi och höga utgifter, finns det ingen annan lösning som skulle fungera ekonomiskt sätt för Västerås Stad, än att avveckla ALLT. Sen är det en annan fråga förvisso hur dyrt det kommer kosta med avveckling och sanering av mark, men det är en annan debatt.
För er som är intresserade rekommenderar jag att begära ut avvecklingsplanen för Västerås Flygplats som går att få ut av kommunen, intressant läsning med avvecklingskostander!
Om det är nån som har fler frågor eller liknande så svarar jag gärna då jag har flera år av erfarenhet inom branschen både inom flygplatsledning med regelverk osv men även erfarenhet som Trafikflygare.
Trevlig Helg!
svar
Har aldrig använt Västerås som alternativ för någon ”stockholmsflygplats” i planeringen, tyvärr. Finns ju bättre alternativ.
Synd att lägga ner dock, fina flygskolor och allt.
Risken är väl att det blir någon nytändning i något led om ett par år, när flygplatsen isåfall är nedlagd, och det blir lika dyrt att starta upp allt igen.
Finns säkert någon framtida politiker som skenar in i ännu ett ”ambulansflyg-tramp-i-klaveret” eller liknande.
Fridens liljor.
@Peter
Det jag ville lyfta i denna text var just det att i nuläget med det beslutet som flygplatsen har, finns det inget mellanläge, alltså att bibehålla VFR trafik men bara ta bort IFR trafik, som den kommentaren på en artikel på denna sida som finns skriven av Ali, som jag inledde min text med att ta upp.
Hoppas detta klargjorde textens betydelse!
Trevlig start på veckan till er alla!
Lite svårt att begripa vad du pratar om, men håller med dig, lägg ner eländet. Trevlig helg.
Klart som korvspad, tack för ett bra inlägg