Bryssel först med preclearance – avskrivet på Arlanda
Publicerad den 6 oktober 2020Kommentarer
att hända. Inget flygbolag vill satsa på ineffektiva, sunkiga ARN.
Det enda hoppet om en positiv utveckling vore om amatörerna på Swedavia blev tvungna att sälja ARN till nåt preffsigt flygplats bolag, som tyska Fraport eller franska Vinci
Att ARN är en avkrok är lika förlegat synsätt som SAS. Förklara då succen med Helsingfors, Doha, Dubai. ARN ligger strategiskt bra till. Tyvärr för mycket. ARN hade en bra chans att utveckla sig som en plats mellan Asien och USA med pre-clearance. Nåväl pre-clearance är inte avvecklat. Det kommer.
Inse att Arlanda är en avkrok och ligger inte i centrum på något sätt. Bra transfer ut i Europa borde vara fokus. Lägg ner dyra satsningar som bara ökar på trafikavgifterna
Vill man så kan man. Problemet är att vi i slutändan aldrig vill något och så tar andra vid. ARN är den enda flygplatsen som, innan COVID-19 inte hade en linje till Kalifornien. The Suburb of Scandinavia kan de döpa om det till.
Beslutet som Swedavia har gjort på länge var att lägga detta pre clearence projekt på is. Totalt onödigt, och bortkastade pengar.
Immigration i USA har blivit mycket snabbare på stora flygplatserna, pga automaterna.
Sverige är världsmästare på att slarva bort bra chanser. Eller snarare ett korplag.
Inte alls konstigt att ARN inte fick det då Amerikanska bolag närmast saknas. BRU är dock ett väldigt udda val i jämförelse med LHR, LGW, CDG, AMS, FRA, BCN och FCO..
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten