Cimber Sterling konkurrerar på Stockholm – Köpenhamn

Publicerad den 10 februari 2012
Kommentarer
Norrköping, Växjö och nu också Bromma. Cimber Sterling fortsätter expansionen i Sverige. Med start den 10 april blir det tre dagliga avgångar mellan Bromma och Kastrup och redan till sommaren ökar det till fem dagliga flygningar.
Cimber

I slutet av förra året meddelade Cimber Sterling ambitionen på att bli det ledande regionala flygbolaget i Norden. Kärnverksamheten ska i framtiden vara inrikestrafik i Sverige och Danmark och regional trafik, i ett första skede i Skandinavien men på sikt i hela Nordeuropa.
            Därför ger sig nu Cimber Sterling in på den klassiska linjen mellan Stockholm och Köpenhamn, en rutt där konkurrensen redan är stenhård. Enligt uppgift har sträckan ett beräknat passagerarunderlag på cirka 1,3 miljoner passagerare varje år. Redan innan Cimber Sterling startar trafik flyger SAS, Norwegian och sedan i januari också Flybe Nordic upp till 134 frekvenser varje vecka. Lägg till Cimber Sterlings planerade 28 flygningar i sommar och det blir 162 avgångar i veckan att välja bland, 116 av dem från Arlanda och 46 från Bromma. Men Jan Palmér, vd i Cimber Sterling är inte orolig över konkurrensen.
– Det är många som reser dagligen mellan Stockholm och Köpenhamn och rutten är en viktig bricka i Cimber Sterlings strategi, säger han i ett uttalande.  Vi startar med tre dagliga avgångar men ökar sedan till fem och utesluter inte att det på sikt blir fler frekvenser. Danmark och Sverige är vår hemmamarknad så självklart ska vi vara starka mellan de två huvudstäderna.
            Vilket av de två bolagen på Brommalinjen som bäst klarar det priskrig som av allt att döma kommer att starta, återstår att se. Cimber Sterling är mitt uppe i ett mödosamt men nödvändigt förändringsarbete. Det medför bland annat att ett stort antal mindre lönsamma eller olönsamma linjer, bland annat till södra Europa läggs ner samtidigt som Bolagets sex Boeing 737-700 avvecklas. Flybe Nordic å andra sidan har både engelska Flybe, det största regionala flygbolaget i Europa och Finnair bakom ryggen. Flybe beställde nyligen 140 nya flygplan från Embraer men både de och Cimber Sterling använder ATR 72 på linjen mellan Bromma och Kastrup.

Skriv en kommentar

Kommentarer

ARN
2012-02-13 12:53

Du är tydligen en riktig nollåtta eftersom din kommentar är riktad till de som bor i nära anslutning till innerstaden och BMA. Har du tänkt på att det för någon som inte bor inne i (gudbevars, finns det sådana?) Sthlm kan vara lättare att åka till ARN.

BMA
2012-02-11 17:43

Ingen vettig menniska tar sig ut till ARN for att flyga till CPH.

Palle
2012-02-11 13:40

Antar att “Jojje” med BLG avser BLE (Borlänge, Dala Airport)..eller?

Påläst
2012-02-11 11:19

CPH-BLG? Tror inte det finns underlag att flyg från varken Köpenhamn eller Malmö till Belaga i Alska, inte ens med moped!

Jojje
2012-02-10 15:48

Hoppas nästa linje blir CPH – BLG så man slipper moppekärran MMX-BLG

Yo
2012-02-10 13:22

– för de som föredrar propeller framför jet ……

pf
2012-02-10 10:58

burde også vært inne på OSL-CPH, men siden OSL neppe har ledige slots på gode tider morgen og ettermiddag, blir det vanskelig å få lønnsommhet sannsynligvis……Vet noen om der finnes ledige slots på CPH hele døgnet, eller om lufthavnen der er full f.eks om morgenen?

The Observer
2012-02-10 09:59

Se bara på det senaste årets nyetableringar på CPH. Emirates, Air Canada, Etihad osv.
ARN… nja det var inte så mycket.
För Stockholmarnas skull önskade man att fler flög från Arlanda för att den flygplatsen skulle bli mer attraktiv för de största bolagen i framtiden.

The Observer
2012-02-10 09:58

Mycket trafik genererar ännu mer trafik och fler linjer. Flygbolagen ser Öresund som större än Mälardalen eftersom CPH har flera miljoner passagerare mer än ARN. Sanningen är dock att det är ganska jämnt mellan Öresund och Mälardalen, men det senare området har spridit ut sin trafik på Bromma, Västerås och Nyköping (och kanske i framtiden även Uppsala).

The Observer
2012-02-10 09:58

Bra nyhet alla som gillar att åka från Bromma, samt de som föredrar propeller före jet.
Dålig nyhet för alla som vill att Arlandas konkurrenskraft mot CPH, HEL och övriga Europa ska vara stor, samt för de som hoppas på fler långlinjer från Arlanda.

Acer
2012-02-10 09:51

Vad skall det vara bra för. Ett bolag för mycket på sträckan och ett kommer att försvinna. Min gissning är att det blir just Cimber Sterling som knäcks först.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten