Flyg- och pengaproblem för NTT Travel Group
Publicerad den 27 augusti 2005"Researrangören NTT Travel Group, som tidigare haft SAS som flygpartner, har nu valt att teckna avtal med FlyMe. Värdet av avtalet uppgår till cirka 60 miljoner kronor och leder till att FlyMe ökar sitt flygtidsuttag med drygt 50 procent." Så skrev FlyMe i ett pressmeddelande för 10 dagar sedan.
Att NTT avbryter sitt flygsamarbete med SAS har dock en speciell orsak. Arrangören har stora skulder till SAS. Gunnar Nyström, som är chef för charterverksamheten i SAS Sverige AB: - NTT har varit skyldigt SAS pengar under en längre tid för flygningar som vi har utfört åt NTT. Deras skuld uppgår nu till cirka 20 mkr. SAS har hjälpt NTT med en avbetalningsplan för att ge dem möjlighet att komma tillrätta med sin skuldsituation. Tyvärr har den överenskomna avbetalningsplanen inte hållits av NTT och deras skuld till SAS har under de senaste veckorna åter ökat. Vi har därför i onsdags avbrutit våra flygningar för NTT. Vi kan helt enkelt inte fortsätta flyga utan att få betalt. Vi beklagar naturligtvis att detta indirekt drabbar de resenärer som köpt sina resor av NTT. Det är NTT: s ansvar att finna andra sätt att fullfölja sina åtaganden mot de resenärer som företaget sålt biljetter till.
NTT flyger från Stockholm till Tunis, Kairo, Athen, Thessaloniki, Istanbul, Damaskus, Beirut, Aleppo och Teheran i Iran. Destinationer efter 23 augusti (som var sista turen till Teheran för säsongen) är Beirut, Damaskus, Tunis, Kairo och Thessaloniki. SAS har flugit charter åt NTT sedan 7 juni 2003.
Många turister är nu strandsatta, bland annat i Tunis och Kairo, och väntar på hemtransport. Om NTT har ställda resegarantier i Sverige framgår inte. NTT är en så kallad flygresearrangör som skall ställa resegarantier när det gäller paketsesor, men när det gäller försäljning endast flygstolar är det oklart vad som gäller. Avtalet med NTT kommenterades på följande sätt av FlyMes tf VD Fredrik Skanselid den 17 augusti: – Vi är mycket glada över att NTT valt oss som flygleverantör. Det innebär att vi fortsätter expandera kraftigt på chartersidan. Med ett stort antal garanterade flygtimmar har FlyMe nu möjlighet att fullt ut införliva den affärsmodell som ligger till grund för bolagets verksamhet. Nämligen att flyga inrikes när efterfrågan är hög och att flyga charter när efterfrågan på inrikestrafiken är låg.
FlyMes koncernchef intervjuas, bland annat om chartermarknaden, i en separat artikel.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten