LOT buklandar i Warsawa
Det var LO12 från Newark som fick problem med samtliga landningsställ och efter en dryg timmes cirklande över flygplatsen beslöt att genomföra en kontrollerad buklandning. Efter att ha dumpad bränsle satte piloterna försiktigt ner maskinen som gled läng banan utan att skadas allvarligt. Den mindre brand som uppstod släcktes snabbt av räddningsmanskapet.
Kommentarer
Bästa Lena, du verkar inte ha så höga tankar om oss piloter. Jag kan garantera dig att jag inte kommer att skita i brallan när jag eventuellt måste göra en buklandning, varken bildligt eller bokstavligt talat. Du kanske tillhör de som inte tror mig när jag berättar att man rutinmässigt landar på ett hjul när det blåser sidvind? Om du bara visste hur många piloter som genom åren har buklandat pga att de glömt att fälla ut landningsstället, så hur svårt kan det vara?.
Hur orkar ni att reagera på detta sätt??? Istället för att bli glada att inget hände och ingen dog! man blir ju mörkrädd när man läser era inlägg och den dagen det är dax för er proffs att fixa en sådan landning så kommer ni alla att skita i brallan, så sluta va så kaxiga och lär er något av det goda som händer.
Vad ar det for merkligt med buklanding pa bana? Att gora det elegant i Hudsonfloden som USAir gjorde en en sak, men bana? Ingen konst alls.
Felstavat, Warszawa heter det
Klart det kan verka lämpligt att dumpa bränsle och landa vid närmaste flygplats men är det inte smartare att flyga över till WAW (och samtidigt göra av med bränsle) i dagsljus och en flygplats som man har stor erfarenhet av?
Sen får någon gärna svara på om EWR-WAW är ETOPS beroende men det känns som att den sektorn ligger nära en flygplats större delen av flygningen.
Som pilot är jag säker på att själv klara samma situation och förväntar mig att alla svenska kaptener och styrmän (utom de purfärska) klarar av det. Varför skulle svenskar vara sämre än övriga piloterna? Är du en person som har en negativ inställning till allt som är svenskt, bara för att det är svenskt.
Jag tror inte att det är så svårt att göra en buklandning och ber de som inte håller med att motivera varför det skulle vara speciellt svårt.
Jag vänder mig till experterna och undrar precis som “Nyfiken” och skulle vilja ha en förklaring till varför inte ställen fälldes ut manuellt, ska inte detta alltid gå att göra då hydrauliken är satt ur spel?
Mycket snyggt. Det är en sådan gammal kapten man som passagerare hoppas få den dagen något går fel.
ja tjena du skulle skita ner dig, få i sverige skulle klara av det. några rävar högst vi har inte dom snitsarna i sverige. Högts några rävar ifrån SAS, erfarna charterävar på TUI fly eller Tomas Cook.
Och om dom hade gått tillbaka hade dom fått skit för att dom inte gjorde som nödchecklistan sa. På C HYD SYS FAIL så står det dessvärre inget som att landa på närmast möjliga flygplats. Däremot så hade jag själv tänkt både en och två ggr innan jag korsat dammen med ett sådant fel.
Enligt The Aviation Herald hade crew rapporterat Center hyd syst fail 30 min efter take off, om detta stämmer är det mycket alarmerande för LOT om deras piloter väljer att flyga utan det viktigaste hydraulsystemet och dessutom göra det på en ETOP’s sector.
Vad kan det finnas för anledningar att alla ställ är uppe, är hydrauliken helt utslagen eller väljer man det om något av huvudställen inte kommer ut?
De kan ju släppa ut stället med free fall om hydrauliken inte fungerar eller?
Bra länk till video:
http://www.youtube.com/watch?v=d-N1L82VVoM
Snygg landning av LOT 767, men ingen storre konst. Dock litet tuffare an med bara infellt nosstell som Iran air 727 nyligen. Settningen blir hardare och “utrullningen” blir lang pga reducerad bromsverkan.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten