Malmö Aviation förbereder för nya flygplan

Publicerad den 12 augusti 2013
Kommentarer
Nästa år landar Malmö Aviations nya flygplan i Sverige. Redan nu pågår förberedelserna för att sätta dem i trafik och utforska vilka möjligheter de nya flygplanen ger. - Det här är den största satsningen i flygbolaget historia, säger representanter för flygbolaget.
Bombardier CSeries

Bombardier CS100

Tio nya flygplan i Bombardiers CSeries och option på ytterligare 10. Med start nästa år ska Malmö Aviation genomgå en total förnyelse av flottan när de nuvarande trotjänarna Avro försvinner. 

Att analysera var de nya flygplanen kan och ska användas, är en del i arbetet som en drygt 25 personer stark arbetsgrupp nu ägnar sig åt i det som är den ”största satsningen i bolagets historia”.
– Man kan säga att organisationen är delad i två delar. Dels är det en del som arbetar med konfiguration, det vill säga allting som ska finnas i de nya flygplanen. De analyserar och vrider och vänder på allting, vad blir kostnaden om vi väljer stol a istället för b? Vad behöver den delen för underhåll och liknande frågor.
Bombardier CS100

Bombardier CSeries

– Den andra delen av organisationen arbetar med det som vi kallar Entry into service. De arbetar tätt tillsammans med tillverkaren efter en angiven plan för hur olika moment ska genomföras för att flygplanen ska kunna integreras.  Det gäller till exempel träning av piloter och kabinpersonal och utbildning av tekniker.

Bombardier har haft en bitvis trög försäljning av de två modellerna i C-serien, CS100 med 125 stolar och CS300 med 145 stolar i Malmö Aviations konfiguration. Idag finns dock fasta order på 177 flygplan, de flesta gäller den större modellen. Bland kunderna finns bland andra Lufthansa Group som tänker sätta in dem i första hand hos dotterbolaget Swiss. Det öppnar för samarbetsmöjligheter när det gäller underhåll och utbildningen av nya piloter. 
Bombardier CS

Bombardier CS100

– Inledningsvis sker utbildningen av våra piloter hos Bombardier i Montreal. Men eftersom Lufthansa köpt en simulator för typen räknar vi med att kunna flytta pilotträningen till Europa i slutet av 2014. 
Beslutet att köpa C-serien är inte bara en investering i nya flygplan, lika mycket är det en satsning som öppnar nya möjligheter för flygbolaget. Tio flygplan täcker i princip det behov som Malmö Aviation har idag med en flotta på tolv Avro RJ85 och RJ100. 
– Vi ska naturligtvis använda dem i den ”vanliga” trafiken på våra inrikeslinjer, men det ger ju också möjligheter för oss på nya marknader, framför allt på chartersidan. De nya flygplanen har nästan dubbelt så lång räckvidd vilket gör att vi kan nå destinationer som bland annat Kanarieöarna och Egypten.
Gör ägaren Braathens Aviation verklighet av de tio flygplan som finns i option, växer flygbolaget väsentligt och ger det en kapacitetshöjning i hela flygbolagsgruppen. Idag förfogar över en flotta på 35 flygplan, Avro, ATR och SAAB i olika modeller. Det har funnits diskussioner på att överföra några av Avro-maskinerna till de linjer som idag trafikeras av de olika bolagen inom Sverigeflyg, men det är inte aktuellt längre, säger Anders Engzell.
– Nej, det är inte troligt att de kommer att användas av något annat bolag i koncernen. De gamla flygplanen ska fasas ut enligt en plan som finns fastställd. 
Bombardier genomför just nu marktester innan den första flygningen. Enligt Bombardier så ska de första flygplanen levereras till kund i början av 2014, trots att testflygningen skjutits upp tre gånger och nytt datum inte är fastställt.
Det finns ännu inget leveransdatum men Malmö Aviation räknar med att kunna sätta de nya flygplanen i trafik under 2014 och 2015.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Kalle Viking
2013-08-15 21:24

Friskt vågat, mycket vunnet.
Ni blir kvar på BMA och har en än mer lysande framtid och vinner ytterligare mark, både inom inrikes samt charter.

Lae
2013-08-15 11:14

Hur kan Mavia så självsäkert gå o köpa xx antal av detta flygplan om man inte med säkerhet kan op från Bromma? Den K-märkta byggnaden där ligger för nära i hänseende till hinderfrihet i sidled. Inget är ordnat hur man ska hantera denna byggnad. Det stinker! Se t ex http://lae.blogg.se/2013/july/debattartikel-om-bromma-flygplats.html

Oscar
2013-08-14 16:33

Väldigt snyggt och ståtligt luftfartyg!

GSEspotter
2013-08-14 14:54

Ser otroligt snyggt och stilrent ut! Klart snyggare än både B787 och A350 enligt min mening(Även om det är viss storleksvariation) Ser redan fram emot att få se de i Malmö Aviation´s färger!

thomas
2013-08-14 12:30

man ligger aldrig ens i närheten av MTOW
med shorthauls flygningar oavsett payloaden
möjligen MZFW men den begränsningen är strukturell

forskaren
2013-08-12 17:59

– Vi ska naturligtvis använda dem i den ”vanliga” trafiken på våra inrikeslinjer, men det ger ju också möjligheter för oss på nya marknader, framför allt på chartersidan.

Professor Kalkyl
2013-08-12 16:31

Fattar inget alls, vad är det MA ska utforska?

ZEKE
2013-08-12 11:44

Om det sker en enda olycka med ett kommer-siellt plan på Bromma så skulle man nog stänga ner helt, å flytta allt till Arlanda. Då har MA ingen konkurrensfördel längre. Hög politisk risk i deras satsning. Hoppas dock att allt går bra och att miljömupparna får uppleva att det går bra att flyga “tyst” på Bromma med ny tekonolgi. Charter borde ge bra med extra intäkter till MA.
Vad händer med Swedeavias Bromma planer?

Wall Enberg
2013-08-12 10:19

Vem är det som uttalat sig i artikeln? Det här är ju värre skräp än Di, Aftonbladet och Expressen tillsammans. Skärpning!

FT
2013-08-12 10:05

Flygtorget har reviderat nyheten. Bombardier är fortfarande försenade med sin testflygning.

PAX
2013-08-12 09:52

Vid MTOW behöver C-Series Start/Land:

CS100 1.463 / 1.256 meter
CS300 1.890 / 1.494 meter

PAX
2013-08-12 09:50

Första maskinen är inte i luften ännu. Där efter räknar Bombardier att leverera första maskinen till kund 12 månader senare (om testflygningarna går 100% bra).

Rulle
2013-08-12 09:44

Vem är det som skriver dom har lögnerna? “som nyligen genomförde de första testflygningarna” SKITSNACK! I förra artikeln så stod det att Sverige och Irland är dom 2 enda länderna utan direktflyg till USA’s västkust. SKITSNACK. Norge, Finland, Baltikum, Vitryssland, Ukraina, Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Balkan, Grekland, Österrike, Belgien, Spanien, Portugal och säkert många länder till saknar direktflyg till USA’s västkust.

Hur kan det bli så djävla fel?

Rulle
2013-08-12 09:40

Vad är det för skitsnack i artikeln?

“Enligt Bombardier, som nyligen genomförde de första testflygningarna, ska de flygplanen börja levereras under första kvartalet 2014.”

Första testflygningen har INTE genomförts och ligger flera veckor bort i tiden. Därefter väntar minst 12 månader intensiv testning. Om Mavia får ett enda flygplan före 2015 så ska jag käka upp min hatt.

Bela
2013-08-12 09:35

Roligt för Mavia och detta verkar vara en lysande satsning. Grattis och lycka till!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten