Mats Jansson gör rätt i att lämna SAS

Publicerad den 11 augusti 2010
Kommentarer
Efter det tuffa och väl genomförda jobbet med Core SAS bantningen är SAS Gruppen en 50-60 milliarders affär, som efter hårt arbetet och med en fortfarande hög stolskostnad, i bästa fall kan nå break even innan nästa "oväntade" askmoln, finanskris, bränslekris, flyghaverier, 11 september, SARS eller vad det nu blir drabbar bolaget.

Enligt mina beräkningar har bolagsvärdet minskat med 2,5 milliarder SEK sedan nyemissionen under april och sammanslagningen av aktierna i juni. Bolaget är idag värderat till 9,3 milliarder SEK.
Konkurrensen ökar och hårdnar för SAS. Lågkostnadsflyget såsom Ryanair, easyJet, Norwegian, Air Baltic ökar sin närvaro på SAS hemmamarknad och breddar sina affärsmodeller till att också omfatta affärssegmentet. Enhetsintäkterna ökar inte i den takt man tänkt sig.

Air Berlin går in i oneworld, samarbetar med Finnair och utmanar därmed Star Alliance i Norden. Vad blir Lufthansas och SAS svarsåtgärder?

Konsten är inte att expandera i en växande marknad utan att expandera lönsamt med bibehållen flexibilitet och kostnadsmedvetenhet så att man kan bromsa i tid vid nästa lågkonjunktur eller kris. Då kan det behövas en ny motor med andra växlar för att bromsa och gasa i Vd stolen.

En tydligare ägarstyrning vore också önskvärt. Kommer Lufthansa att styra nästa fas för SAS, liknande det som hänt med Swiss och Austrian, eller vill ägarna att SAS ska utvecklas som ett självständigt Skandinaviskt bolag?

Det gäller att bestämma vart man ska när man väljer ny motor för SAS Gruppen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Airways
2010-08-14 20:02

I inlägget som Brynielsson skrivet står ingenting om varför Mats Jansson bör lämna SAS bara en massa andra korta slagord utan motivering. Ett ganska tunnt inlägg… Även om jag också tycker Mats gör rätt…

lottis
2010-08-14 13:14

Minska personalen i CPH innom alla led.Minskas STO basen så finns snart inget kunnande kvar.SAS Sverige har tappat för många äldre och för många yngre redan.Osl kan nog också minskas.det är synd att Kågprisbolagen lyckas få blivande piloter och cabin att betala utbildningarna själva.För det är en stor kostnad i SAS.Låt de flygande flyga längre perioder innan byte av typ får ske.Kanske lämpligt byte är 5 år.

lottis
2010-08-14 13:10

Vet inte om det skulle vara någon nackdel att känna till den gamla SASkulturen.Men det finns nog ingen lämplig med rätt ålder som har tillräckilga kunskaper om flygbranchen i Sverige.
Håller med att en ny VD måste vara insatt i flygbranchen,och ha starka nypor.För det fodras att få personalens representanter att se vad som behövs göras.Öka flygtids utaget per månad.

andersemanuel
2010-08-14 10:17

SAS måste få en ägare som vill driva flygbolag.
För ett år sen satt Mats Jansson och nästan grät över sin finske kollegas öde, hyllade Nowegian, tyckte att han flög mer än piloterna, fick in två gånger att han ju sprungit maraton, och beklagade dyra förtidspensioneringar. Nä, detta är ingen smart chef, utan en komplexfylld farbror utan koll på detaljerna. Nu går produktionen med hög precision och passagerarna gillar oss. Hoppas det blir en intelligent och driven person som leder oss nästa år.

Svenska
2010-08-12 17:12

Positiv den där Brynielsson, vill vi ha ett eget flygbolag eller skall vi förlita oss på de utländska aktörerna? SAS väljer jag alla dagar före de andra och det för samma peng.

Duvan
2010-08-12 13:51

Han bör veta hur flybranschen fungerar. Inga nya möbelhandlare, telefongubbar, försäkringstjänstemän eller winebrödsbagare. Det går ej att tillsätta slaktaren som kirurg, cykelreparatören som ortoped eller urmakaren som hjärnkirurg. Däremot finns det utbildade personer med kunskap om hur flygbolag skall drivas. Det finns ett universitet i Montreal som har sådan utbildning. Lufthansa bland andra har haft personal där. SAS har inte men det är förståeligt. “kan själv” sa barnet.

//Petter
2010-08-11 20:54

Hoppas nu de kan välja en chef med visioner och lite go. Det behövs en person som inte är “smittade” av den gamla SAS-kulturen utan kommer in med nya ideer och med framåtanda att driva företaget mot framgång. Det behövs en ledare, inte en chef.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten