Offentliga subventioner till Ryanair ?
Frågan handlar om huruvida den offentligt ägda flygplatsen Charleroi givit Ryanair fördelar som snedvrider konkurrensen med operatörer som trafikerar Bryssels huvudflygplats.
Samma diskussion har tidigare förts i Sverige mellan SAS och Konkurrensverket när det gäller Ryanairs villkor i Västerås, även detta en offentligt ägd flygplats.
Konkurrensverket i Sverige har dock inte samma syn på saken som EU-kommissionen av har avfört fallet. SAS har dessutom lämnat Västerås och frågan är därför inte aktuell för bolaget direkt. Den principiella frågan är dock – enligt vad bolagsföreträdare framfört till @irmail – fortfarande intressant för alla IATA-bolag som får en ökande konkurrens från nygamla flygplatser i offentlig ägo.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

