Regeringen vill införa klimatavgifter på Arlanda och Landvet
Publicerad den 23 mars 2021Kommentarer
Vi har röstat fram den Riksdag vi har. Riksdagen är således ett resultat av vårt röstande. Det motsvarar genomsnittet av befolkningen i Sverige. Du som inte röstat får anses stödja majoriteten.
Att några tycker sig veta/förstå bättre hjälper inte. Vi har ett demokratiskt styrelsesätt.
Vi tycker olika i många situationer det är ett resultat av vår uppfostran och erfarenhet av livet. Vi tolkar alla saker och ting olika. Men majoriteten bestämmer.
Det är demokrati!
MP håller gisslan här. Historiker kommer att berätta för häpnande massor i framtiden om det politiska landskapet vi nu upplever. Destruktiva politiker som leker med saker de inte begriper. Löjligt!
Alla beslut som tas i Sveriges Riksdag har fått en majoritet som stöder förslaget.
Ni som påstår att förslaget enbart stöds av 3 – 4% måste vara dem som inte läst vad som gäller. Inte har någon kontroll på verkligheten.
En läxa som flygbranschen måste lära sig är att inte sälja biljetter som inte täcker kostnaderna. Se bra på exemplet Norwegian och BRA, deras problem började långt för Covid. Detta har kostat samhälle, passagerare och investerare stora belopp.
Som texten säger gäller det Arlanda och Landvetter.
Är detta vad man kan kalla för politiker terrorism?
När en idiologi som stöds av 3-4% av befolkningen
Kan bestämma utan att ta reda på fakta och konsekvenser
Vi har fått en allvarlig bugg i det som vi kallar för demokrati i Sverige.
Om flygbolagen hade fått flyga klimatsmart till/från ARN hade utsläppen redan minskat. Före pandemin tvingades man åka långa omvägar och elda upp hundratals kilo bränsle till ingen nytta för att kunna landa på banan längst bort i lite medvind och solsken för att “det är bestämt så”. Att man i stort sett var “ensam” utanför peak hours hjälpte inte för att spara bränsle. Gör om hela flödet till/från ARN med fokus på bränslebesparing!
Är det här tänkt att gälla alla flygplatser i Sverige? Kan regeringen styra prissättningen på privata och kommunala flygplatser, eller kommer det här bara att gälla på Swedavia-flygplatserna?
Är det inte lättare om MP och S bara säger rakt ut – att de vill förlora nästa val?
Flygplanstillverkarna säljer hellre nya miljövänliga flygplan än lägger ut pengar på att certifiera nya miljövänliga motorer till gamla flygplan.
Har inte flygbranchen det tufft som det är?? Skandal!!!!
Bra, bra förslag. Blir bättre plats i planen för överklassen. Slipper trängas med vanligt folk.
Men blir svårare för oss som har nära och kära längre bort. Och inte har stor plånbok.
Usch!
Dags att göra sin läxa säger Bodlund. Vad sägs om att fatta politiska beslut som möjliggör storskalig produktion av biobränsle till låg kostnad?? Moderna flygplan har vi redan i Sverige.
Att ständigt förnya sin flygplansflotta, är inte det ett resursslöseri? Borde väl vara bättre att bara byta motorerna för miljön? Tänk hur många flygplan som sitter och väntar på skrotning i öknen.
Är det någon av er som sett förslaget?
Differentierade startavgifter kan ge stöd för bolag med moderna motorer (billigare startavgifter) och ökad kostnad för bolag med föråldrade flygplan.
Det blir väl rättvist?
Flyger man med gamla flygplan betalar man mer än om man flyger med nya moderna flygplan.
Regeringen är desperat då Coronafonden på 150 miljarder som Sverige skall betala till EU nu skall beskattas in.
@Erik skulle pandemin ske pga att vi bränt olja och skövlat regnskog de senaste 100 åren? Det var det roligaste eller snarare vansinnigast jag hört på länge.
Det är regeringen, inte regionen eller sthlms stad, som kommer med den här helt vansinniga idén.
Per Bolund som sitter i riksdagens minsta parti. Är den som endast har skattehöjningar, som lösning på att minska utsläppen.
Jag förstår verkligen inte hur detta ska hjälpa flyget, det här kommer bara göra att trafiken flyttar på sig till alternativa Flygplatser runt om. Dessutom dödar det hederliga flygbolag på ARN och gör flygbolag som WIZZ på Skavsta mera slagkraftiga….
Ibland undrar man hur dem tänker…
Hoppas att det blir ett regeringskifte nästa val så vi kan få lite vett i Sverige igen
Sker det bra och riktade krav på det som är dåligt och som ska bort. Ineffektiva motorer och gamla plan ska kosta mer att köra runt med om vi ska rädda det som räddas går på denna planet.
Glöm inte att det var detta många efterfrågade när flygskatten var en het potatis. Nu får ni ju precis detta. Att det sker under pandemin bryr sig inte miljön om och pandemin sker pga att vi bränt olja och skövlat regnskog de senaste 100 åren.
Moderaterna, SD, L, C och KD samarbetar mycket starkt med Miljöpartiet i både Region Stockholm och Stockholm Stad. Om de inte samarbetade och stödde Miljöpartiet skulle de förlora makten i både Region Stockholm och Stockholm Stad. En röst på dessa partier är en röst på Miljöpartiet!
Nej precis det har aldrig varit så få flyg uppe i luften nu pga att det pågår en pandemi.
Oavsett klimatavgifter etc så måste flygbolagen börja ta betalt från sina kunder den faktiska kostnaden och kunderna måste lära sig att acceptera att det inte kostar 499kr att flyga från ARN till Berlin.
Vad blir skillnaden i kostnad? Är redan avgifter för buller, vikt mm. Ex för en antik SAAB mot en ny ATR eller en gammal 737 mot en ny 320neo.
Och det är att han nu ser sin chans att knäcka flyget en gång för alla. Det är knappast en nyhet att Mp hatar allt som har med flyg att göra. Spelar ingen roll hur lite/mycket flyget släpper ut, Mp vill att alla åker tåg. Nu när flygbranschen är knockad, vill man sparka hårt på den som redan ligger.
Men snälla miljöpartiet och regeringen, nu måste ni sansa er, skall vi erbjuda tandemcyklar med kaffetermos , till våra kunder som vill flyga.
Det har aldrig varit så få flygplan i luften som nu, och så bra motorer.
Detta var en chock!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten