SAS-emission snedvrider konkurrensen
Publicerad den 9 februari 2010– En eventuell ny statlig kapitalinjektion är olämpligt användande av skattemedel och skattebetalarnas pengar. Det är förvånande om myndigheterna går in med pengar ytterligare en gång, när vi har sett resultatet från förra emissionen. Tusentals arbetsplatser är nu borta från de skandinaviska länderna. En fortsatt konstig injektion av skattemedel i en mycket konkurrensutsatt bransch drabbar sunda företags möjligheter till att bygga nya och varaktiga arbetsplatser. Vi är också rädda för att det kan drabba flygutbudet på sikt. Myndigheterna i de skandinaviska länderna har fortfarande möjligheten att använda förnuftet och dra i bromsen, fortsätter Kjos.
– SAS behov av mer kapital grundar sig bland annat i att de har kört en aggressiv prisdumpning det senaste året. Det har försvagat bolaget och det påverkar konkurrenter som inte kan gå till staten och be om mer pengar när kassan är tom. De resande har fått billigare biljetter men realiteten är att de har bidragit till att betala dem med skattebetalarnas pengar, säger Kjos.
Kommentarer
Att tro att ARN har större upptagningsområde än CPH är fel. ARN cirka 2 milj.
CPH cirka 4 milj.
Konstigt att SAS satsar på Kastrup…
En historia som tidigare Finnair Vd drog inför uppvaktningen från SAS att merga med AY
Det var en gris och en höna som skulle starta ett frukostbolag
Finnair ville inte vara grisen
Då hade HEL över 40 utrikeslinjer medan OSL hade 12
Om det skulle vara nån konsekvens från SAS skulle ARN ha Kastrups position här finns industrin och en mycket större marknad än från CPH
snacka om onödiga anslutnings flygningar vilket oerhört miljöslöseri
En historia som tidigare Finnair Vd drog inför uppvaktningen från SAS att merga med AY
Det var en gris och en höna som skulle starta ett frukostbolag
Finnair ville inte vara grisen
Då hade HEL över 40 utrikeslinjer medan OSL hade 12
Om det skulle vara nån konsekvens från SAS skulle ARN ha Kastrups position här finns industrin och en mycket större marknad än från CPH
snacka om onödiga anslutnings flygningar vilket oerhört miljöslöseri
En historia som tidigare Finnair Vd drog inför uppvaktningen från SAS att merga med AY
Det var en gris och en höna som skulle starta ett frukostbolag
Finnair ville inte vara grisen
Då hade HEL över 40 utrikeslinjer medan OSL hade 12
Om det skulle vara nån konsekvens från SAS skulle ARN ha Kastrups position här finns industrin och en mycket större marknad än från CPH
snacka om onödiga anslutnings flygningar vilket oerhört miljöslöseri
En historia som tidigare Finnair Vd drog inför uppvaktningen från SAS att merga med AY
Det var en gris och en höna som skulle starta ett frukostbolag
Finnair ville inte vara grisen
Då hade HEL över 40 utrikeslinjer medan OSL hade 12
Om det skulle vara nån konsekvens från SAS skulle ARN ha Kastrups position här finns industrin och en mycket större marknad än från CPH
snacka om onödiga anslutnings flygningar vilket oerhört miljöslöseri
Otvetydigt är det Danmark som dragit det längsta stråt igen. Kastrup är ju ett helt onaturligt nav men också Danmarks största arbetsgivare. Notera att det var Danska staten var den enda som omedelbart ställde upp med pengar. Om ett år det nyemission igen!
Like somebody said before SAS has inefficient company structure and/or business model. They have had too many chances and if they can’t stay aloft by their own it’s better to let them go bankrupt. Then, resources are freed and can be used to in structures that are financially sound. This is basic economic teaching.
Tydligen är jag en egoist som inte vill betala skattepengar för att en konkurrent ska överleva. SAS personal har tydligt visat att de inte vill förändra sig. Strejker, personal som inte kan arbeta tillsammans, avundsjuka etc. Allt detta ska jag vara med och betala. Undrar vem som är egoist? Allt detta visar tydligt problemen när staten äger vissa typer av företag. Är mitt jobb mindre värt än en SAS anställd?
Vore det inte bättre att förbjuda SAS att operera, de som inte opererar efter spelets regler!
Jag är så trött på Norrbaggar… Stäng gränsen, förbjud Norweigan att operera i EU och uteslut Norrbaggarna från SAS.
…Norwegian får göra en nyemission utan problem, men inte SAS? Alla idioter på lågprisbolagen tror att de kan manipulera de finansiella systemen och visa vinst trotts förlust. Vänta bara. Norwegian ligger risigt till. Och du Mac, önskar du alla SAS anställda sparken? Isså fall är du verkligen en egoist.
Att SAS som inte är konkurrenskraftigt tillåts överleva förstör helt svenska flygbranschens chanser. Prisdumpning med skattemedel och styrning av trafiken till Danmark har i decennier förstört möjligheten till svenska arbetstillfällen på Arlanda och Landvetter. SAS är flygbranschens landsting. Så länge SAS finns kvar förblir svensk flygmarknad outvecklad. Varför är vi svenskar så korkade? Klaga inte på Kjos, klaga på Maud Olofsson som slösar pengar på SAS. Sälj snarast!!!
Staten ska inte äga företag och via skatter snedvrida konkurrensen. Som det är nu betalar jag skatt för att SAS ska överleva och eventuellt bidrar att jag blir utan jobb. Detta gäller inte bara flygbranschen. Jag jobbar för ett annat flygbolag som är privat. SÄLJ!!!
Kjos skall inte snacka så mycket. Är det inte att snedvrida konkurrensen att anställa piloter via bemanningsföretag. Piloterna tar ut lön i så kallade skatteparadis. Detta är han väldigt tyst om!
Kjos skall inte snacka så mycket. Är det inte att snedvrida konkurrensen att anställa piloter via bemanningsföretag. Piloterna tar ut lön i så kallade skatteparadis. Detta är han väldigt tyst om!
Det är obegripligt att svenska staten i alla år varit delägare i SAS som aktivt motarbetat flyglinjer nonstop från Norge och Sverige ut i världen till förmån för expansion i Köpenhamn. Resultatet har blivit ett gratis straffläge för Helsingfors flygplats och en hämsko för Arlanda och Landvetter. Obegripligt! Dessutom konkurrerar SAS att alla vettiga svenska alternativ genom prisdumpning.
Det kan han kanske tycka, men nu har staterna, rätt eller fel, varit delägare i 50+ år och det visste Kjos när han startade sitt bolag. Skattebetalare får vara med på uppgångar och dra fördel av det men också nedturer som nu. Sådana är spelets regler.
Välkommen till flygbranschen Björn!!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten