Featured article image

Våra flygvanor ritas om – och branschen måste hänga med

Publicerad den 2025-11-20 09:57av Redaktionen
Kommentarer
Något håller på att förändras i vårt flygbeteende. Nya analyser visar att söndagar nu är mer trafiktäta än tisdagar, något som bryter affärsflygets gamla trender. Dagens resenärer flyger inte längre med jobbet – utan med livsstil. Det kräver smartare besättningsplanering och större flexibilitet i hubsystemen.

För flygbolag och flygplatser innebär skiftet att gamla sanningar om kapacitet och bemanning inte längre håller. När helgen är starkare än vardagen måste både schemaläggning och prissättning styras på nytt sätt. Det här är inte längre en pandemieffekt – det är Europas nya flygrytm.

Eurocontrol beskriver situationen som en ”omritning av veckoprofilen” – och det är svårt att säga emot. Att en tisdag inte längre är en stabil lågtoppsdag gör planeringen mer komplex men öppnar också för nya kommersiella möjligheter.

Det paradoxala är att Europas operationer samtidigt är mer stabila än på länge. Eurocontrols siffror visar att kontinenten levererat en av världens mest punktliga somrar, trots ökande volymer och nya trafikmönster.

Global kapacitet ökar – men det är Europa som är mest intressant

OAG:s globala kapacitetsdata visar en tydlig uppgång: den globala kapaciteten har ökat med 4,2 % jämfört med förra året, vilket motsvarar 19,2 miljoner fler säten än i november 2024. USA behåller sin position som världens största inrikesmarknad med en prognos på 86,5 miljoner stolar i november, och American Airlines är fortsatt världens största flygbolag sett till frekvenser.

Men den mest dynamiska förändringen sker i Europa: inte i volymen, utan i rytmen. Trafiken växer – men på nya villkor, formade av hybrida arbetsveckor och weekendflyg som blivit lika naturliga som affärsresor var förr.

Helgen tar över: En långsam revolution i Europas luftrum

Eurocontrols färska data är, ärligt talat, svåra att ignorera. Vi har länge pratat om “återhämtning”, men det som nu sker är mer än bara en rebound – det är en strukturell förändring i Europas flygvanor som fått en dramatisk acceleration sedan 2020. Gapet mellan affärsveckan och helgen är det minsta på två decennier, och det är en skarp signal till flygbranschen och de som ansvarar för nätverksplanering och slot-fördelning.

Drivkrafterna är tydliga; lågprisbolagens fokus på kortare weekendresor, dynamisk prissättning som belönar flexibilitet, och kanske den mest avgörande faktorn: den permanenta minskningen av tjänsteresandet i kombination med vår nya hybrid- och distansjobbskultur.

Vad betyder det för 2026?

Mycket tyder på att trenden är här för att stanna. Om helgen fortsätter dominera kommer europeiska flygbolag behöva optimera sin flottplanering annorlunda – mer helgkapacitet, smartare besättningsplanering och större flexibilitet i hubsystemen.

För flygplatser innebär det att terminalflödena förändras. Det som en gång var en måndagsmorgonspuls är nu en söndagskvällsströmning av flygpassagerare med helt andra behov.

När Eurocontrol visar att söndagen har blivit Europas mest trafiktäta dag betyder det att människor inte längre flyger med jobbet – utan med livsstil. Det är något sympatiskt med att Europas flygtrafik inte längre dansar efter måndagsmötenas pipa — utan efter hur människor faktiskt lever sina liv.

Fakta från Eurocontrol:

• Helgen är den nya affärsveckan. Söndagar är inte längre lugna “luckor” där vi kan pusta ut. De är lika tunga som klassiska affärstoppar. Nätverk och bemanning på flygplatserna måste justeras.

• Affärsresenären sätter inte längre normen. Ja, tisdagsdippen (-1,6%) och fredagstopparna (+4,5%) finns fortfarande där, men de är inte längre den tunga motor som driver hela systemet.

• Vinnarna optimerar för “Leisure & Livsstil”. De flygbolag som är vassa på weekendoptimering, effektiva kortdistansnav och som kan hantera de priskänsliga segmenten är de som kommer att vinna mest just nu.

Skriv en kommentar

Kommentarer

resande pax
2025-11-20 10:42

Med dagens skenande priser på flygbiljetter så väljer nog privatpersoner och företag att resa när det är lite billigare. Dvs att man kan resa ut söndag och hem onsdag eller torsdag förmiddag för att undvika de dyra dagarna måndag, torsdag kväll och fredag. Man anpassar sig efter priser i större utsträckning.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500