Widerøe har sedan länge arbetat med att reducera flygbolagets klimatpåverkan. År 2019 antogs målsättningen att senast 2030-2035 vara världens första helt gröna flygbolag med noll utsläpp från flygningarna. Det innebär att dagens flotta av Dash-8 successivt ska ersättas av el-flygplan, el-hybrider eller flygplan som drivs med hydrogen. En första netzero-maskin ska vara i luften 2026. I det arbetet finns samarbete med bland annat flygplanstillverkare som Embraer och motorproducenter som Rolls Royce. Så sent som i mars fick Widerøe ekonomiskt stöd från det norska forskningsrådet för att göra en förstudie över hur eVTOL och elflygplan med upp till nio stolar ombord ska kunna sättas in i den regionala inrikestrafiken i Norge.
Nu kommer nästa steg i det arbetet. Under den stora flygmässan i Paris har Widerøe skrivit ett samarbetsavtal med brasilianska Eve Air Mobility som ingår i Embraergruppen. Samarbetet ska bland annat ska leda fram till köpet av 50 av företagets eVTOL och som ska kunna vara i kommersiell trafik hos Widerøe under 2027.
Widerøe är sedan starten 1934 fokuserat på det så kallade kortbanenätet i Norge och trafikerar i dag ett 40-tal mindre regionala flygplatser, främst längs kusten. I första hand ska de eldrivna helikoptrarna sättas in i områden där det idag finns begränsade kommunikationsmöjligheter, särskilt små samhällen och öar. De ska där användas för att flyga passagerare till någon av de flygplatser där Widerøe har trafik och därifrån kunna fortsätta vidare.
- Den här typen av helikoptrar blir ett bra komplement särskilt till och från mindre ösamhällen med begränsat utbud av transporter, säger Andreas Aks, vd för satsningen Widerøe Zero AS.
Vid sidan av satsningen på mindre eVTOL fortsätter alltså arbetet på att ta fram ett eget flyg med noll klimatpåverkan. Även där sker samarbetet med Eve Air med ambition att utveckla en ersättare till de 40-tal Dash-8 i olika konfigurationer som idag flyger merparten av trafiken. Widerøe har alltså satsat på ett brasilianskt samarbete till skillnad från SAS som sällat sig till Heart Aerospace. Även SAS har en ambition att senast 2028 flyga med eldrivna flygplan på en del av det norska inrikesnätet.