Skriv ut  

Unik lösning ska ge Norrköping linjetrafik

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 oktober 2023
Norrköping har inte haft linjetrafik på fyra år, sedan BMI gick i konkurs och linjen till München lades ned. Men nu ska den situationen brytas i och med ett samarbete med det tyska flygbolaget Flyvbird. Mindre elflygplan och en ”dynamisk” tidtabell ska öppna för ett helt nytt inrikes linjenät.

Norrköping är idag en etablerad flygplats när det gäller chartertrafik. Däremot är det ett antal år sedan som det fanns linjetrafik, vilket gjort att det återkommande ställts krav på att flygplatsen ska läggas ner.

Men nu är ett helt nytt koncept på väg att byggas upp som på sikt ska återge Norrköping inrikestrafik och det till en rad destinationer som inte tidigare funnits med på linjekartan. Drivkraften är det framväxande elflyget som öppnar för ett helt nytt sätt att se på flygtrafik på kortare sträckor och till helt nya destinationer, tillsammans med den satsning på egen energiproduktion som just nu växer fram i Norrköping.

- Vi kallar det för flyg med en dynamisk tidtabell och är i princip ett mellanting mellan linjetrafik och taxiflyg, alltså flyg on demand, säger Svante Swärd Rudström, affärsutvecklare på Norrköping Airport till Flygtorget.
 
Ett första steg togs i förra veckan när ett samarbetsavtal undertecknades mellan flygplatsen och flygbolaget Flyvbird. Det tyska flygbolaget har i dagsläget fyra Tecnam P2012 i flottan och beställde nyligen 25 exemplar av elflygplanet Alice med nio stolar ombord och satsar över huvud taget på att bygga upp en flotta av flygplan med net-zero-utsläpp. 

Samarbetet med Norrköping bygger dels på den kommande generationens flygplan med hållbar framdrift, antingen el, SAF, hydrogen eller liknande, dels på den algoritm som Flyvbird skapat och som sätter samman en tidtabell utifrån olika passagerares behov. I korthet innebär det att resenärerna presenterar sina resplaner och de tidpunkter när de måste vara på sin destination, vissa med exakta tidskrav, andra med möjlighet att vara mer flexibla. Utifrån det sätter algoritmen samman de olika tidsfönstren till en tidtabell och en flygning som kanske innebär Norrköping – Arlanda – Västerås – Örebro och där de som ska till Västerås och Örebro har accepterat en första mellanlandning på Arlanda. 

- Det är ett steg bort från de flygningar punkt-till-punkt som råder idag. Istället för att flyga först från A till B, sedan tillbaka till A och så till C, slingar vi ihop flygningen, helt efter resenärernas behov. Det är ett proaktivt sätt att ta ansvar för de miljömål som finns uppsatta för flyget samtidigt som det ger bättre utnyttjande av flygplanen. Jag skulle säga att det är ett paradigmskifte när det gäller passagerarflyget, fortsätter Svante Swärd Rudström.
 
Norrköping är den andra flygplatsen i världen som anammar den nya tekniken och det kräver i ett första steg den pedagogiska utmaningen att förklara hur det fungerar och fördelarna med det. 

- Ett exempel: person som ska resa ut från Arlanda behöver idag tre timmar för att ta sig dit. Med vårt synsätt kortas det ner till cirka 30 minuter samtidigt som det går att kliva rakt in i avgångshallen eftersom säkerhetskontrollen är gjord här i Norrköping. 
- Vi kan också visa på att det i framtiden kommer att vara möjligt att flyga från Norrköping till Visby, Malmö, Göteborg och i takt med att flygplanen utvecklar, även upp mot norra Sverige.
 
När fotarbetet väl är genomfört och det med en förväntad positiv respons, ska Flyvbird under 2025 basera en Tecnam P2012 på flygplatsen i Norrköping för att förhoppningsvis kunna starta en skarp test av det nya konceptet med fly on demand.

-       Vår ambition är att det här ska öppna marknaden för ett nytt tänk kring flygresor samtidigt som flygplatsen tar ett steg in i framtiden. 



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

El flygets begränsning
Skrivet av thomas , 2023-10-30 15:17:42
Grundläggande fysiska lagar.
Den stora fundamentala skillnaden mellan el flyg och kerosinflyg, El flyget måste hela tiden bära med sig vikten av kraftkälls lagringen det under hela förbrukningstiden fullt till tomt, kerosinet förbränns och blir lättare, en överlägsen kraftkälla elflyget aldrig kan konkurera mot.
Anmäl inlägget
Världsunikt
Skrivet av Ali, 2023-10-28 10:52:45
Om detta koncept skulle fungera skulle det givetvis användas på varenda flygplats i världen idag (och i Norrköping från 1 november). Det unika är att någon har hittat ett nytt sätt att lura en kommun.

Elflygplanet Alice som nämndes skulle enligt Trafikanalys 2020:12 vara i produktion 202 och ha en räckvidd på 1000 km. Idag är inte ens certifieringen påbörjad, den nya "önskeräckvidden" är mer än halverad och flygplanet är 30% tyngre utan att vara färdigutvecklat.
Anmäl inlägget
Vem tror att detta koncept fungerar?
Skrivet av OK, 2023-10-28 01:26:38
Varför i hela världen skulle man flyga till Västerås via Arlanda från Norrköping? Mälartåget tar mig från resecentrum i Norrköping till rececentrum i Västerås på 1:50. Till Göteborg tar man sig från Norrköping resecentrum på 3:02.

Detta är helt och hållet orealistiskt, med eller utan El flygplan. Jag som Norrköpingsbo hoppas hellre på en matarlinje till CPH, AMS, CDG eller varför inte alla tre med ”Nya” SAS.
Anmäl inlägget
KLM
Skrivet av Linköping, 2023-10-27 20:14:48
KLM har tre dagliga flygningar till Amsterdam från Linköping som ligger ca 40 minuter söder om Norrköping. Det är väl ett vettigare alternativ!!
Anmäl inlägget
Kontakta oss på flygplatsen
Skrivet av Svante, 2023-10-27 16:20:50
Kontakta gärna oss på flygplatsen direkt om ni undrar över hur vi tänker.
Anmäl inlägget
Korrigering
Skrivet av Bertil 1, 2023-10-27 13:39:59
Flygplanet Tecnam P2012 är ett 11 sitsigt flygplan med konventionella kolvmotorer och således inget elflygplan.
Det elflygplan som nämns och tar 9 pax, benämns Alice. Jag vet inte om denna är certifierad.
Tycker dock att hela konceptet där Norrköping vill ha ett samarbete verkar tvivelaktigt. Det vore vettigare om Norrköping satsade på ett reguljärflyg till någon hub i Europa.
Anmäl inlägget
orealistiskt
Skrivet av thomas , 2023-10-27 12:24:57
El bilar går på vägar där man har årsskatt för hela vägnätet
Flygplan landar på flygplatser som har avgifter per landning. Sen att kanske sitta i planet vid tre fyra stop vad är tidsvinsten? Det går snabbare med tåg till ex ARN sen vidare med flyg
Anmäl inlägget
Inget elflygplan
Skrivet av Bertil 1, 2023-10-27 10:58:18
Detta är inget elflygplan. Det är ett 9-sitsigt flygplan med två Lycoming O-540 motorer som är en luftkyld sexcylindrig motor.
Anmäl inlägget
Framtiden
Skrivet av 19L, 2023-10-27 10:44:00
Det var samma skepsis med elbilar, förmodligen blir vi förvånade och sedan är det vardag att se elflygplan i luften.
Anmäl inlägget
Lurade
Skrivet av Ali, 2023-10-27 10:10:34
Ännu en kommun som är lurad?
Ingen certifierat flygplan som är större än 2-sitsigt finns än, ingen koll på räckvidd med IFR-reserver, inte hört talats om slottider för att få landa, inte koll på om flygplatsen ens är öppen, ingen hänsyn till laddtider på 45 minuter med elflygplan varje gång, ingen aning om vad priset är i förväg osv.
Och sen visar det sig att det behövs 10 flygplan en morgon och det står en på rampen. Nöjda kunder?
Anmäl inlägget
dyrt är bara förnamnet
Skrivet av ekonomen, 2023-10-27 07:57:38
Här har man helt glömt flygplatsavgifterna. Vad skulle en sån biljett kosta? gå ner släppa av två pax?
Varje dag många Cycles, som sliter på landställ etc.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev