Skriv ut  

SAS tar tillbaka en Airbus A350

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 november 2023
En maskin försvann ut i oktober men nu är en annan på väg tillbaka. Flyttkarusellen i SAS långlinjeflotta fortsätter.

Framtiden för långlinjeflottan i SAS har diskuterats mycket sedan pandemin trots allt släppte greppet men där den interkontinentala trafiken istället påverkas av kriget i Ukraina. Merparten av långlinjerna i SAS går numera västerut till USA även om den klassiska destinationen Bangkok nu gör en återkomst i trafikprogrammet.

En del i den diskussionen är vilken typ av flygplan som ska flyga de längre linjerna och i dagsläget finns det tre samtliga från Airbus: A350, A330 och A321LR. Störst förändringar har det varit kring de nya A350, där SAS ursprungligen beställde åtta men skjutit fram leveranserna av de sista i serien. Nyligen lämnade också en A350-900, SE-RSA, Ingegerd Viking flottan efter bara fyra år med sista uppdrag Köpenhamn-Tokyo turnaround den 28 oktober. Redan den 6 november flögs maskinen till Ciudad Real Central Airport, 200 km söder om Madrid, som med sin 4100 meters bana och ökenartade omgivning är rena Arizona. Fast SE-RSA ser nu ut att få en rätt kort Spanienvila. Den är redan aviserad att gå vidare till China Airlines i Taiwan. Tre A350-900 har därmed lämnat flottan efter oenighet kring leasingavgifter. En av dem, SE-RSB, har gått till Malaysia Airlines, en är “arbetslös”.

Men knappt var den utfasningen genomförd förrän en annan avpolleterad A350 åter tas till nåder. Det är SE-RSC som av allt att döma är på väg tillbaka, vilket då återställer antalet A350 i flottan till fyra.

Om uppgifterna stämmer kommer SAS långdistansflotta i närtid att bestå av åtta A330-300, även där har en i Frankrike långtidsparkerad maskin återtagits, samt fyra A350-900 och tre A321LR.




Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vackraste flygplanet
Skrivet av Bertil 1, 2023-11-30 16:31:01
@To,
Håller med om att A350 är ett härligt flygplan att åka med, men ser ut som ett flygplan i största allmänhet.
Pratar vi om snygga flygplan så finns det inget som slår Boeing 747, finns heller inget härligare flygplan att åka med.
För er som inte åkt med detta, passa på innan det är helt borta. Ännu har Lufthansa ett antal 747-8 kvar. En plats i nosen på nedre däck är oslagbart.
Anmäl inlägget
Jasså
Skrivet av @Hansi, 2023-11-30 12:50:03
Om du verkligen vill att någon ska ta ditt osammanhängende pladder på allvar, kolla då upp registreringerna du tar med i ditt inlägg…
Flög med en av SAS äldsta A330 härom dagen och den funkade bra.
Anmäl inlägget
Classic
Skrivet av Ceo , 2023-11-29 12:24:22
SAS gamla 330 Classic…är väl snart på slutet…dom kommer behöva bytas ut om något år. Just nu har SAS 2 st 350 i orderboken…undra om dom fortfarande kommer att levereras. Anko nämnde på senaste mötet att 321NX är okey…men han är inte helt nöjd! Blir nog knappast några fler av den typen, den tar absolut ingen frakt etc.
Anmäl inlägget
E195
Skrivet av cph4ever, 2023-11-28 19:10:29
@Hansi...SE-RSN&SE-RSM är E195:or och flyger åt Link...inga A330 el A340.A340 finns för övrigt inte hos SAS längre.
Anmäl inlägget
Fantastiskt!
Skrivet av To, 2023-11-28 16:41:20
Super trevlig nyhet! A350 är världens vackraste flygplan och med SAS nya målning är den även världens snyggaste maskin!
Anmäl inlägget
Flotta
Skrivet av Pnf, 2023-11-28 14:35:01
Tror SAS behöver renodla sin flotta till A320neo och A330neo inhouse i SAS Main. Lägg ner Connect. Byt bort A350 mot billigare A330.

Väljer man att ha kvar Link så minska inhyrningen av Cityjet och Xfly. Eller använd en aktör för både ATR/CRJ.

Det är dyrt och mycket administration går åt att koordinera underleverantörer och egna AoC:n.
Anmäl inlägget
A321-200
Skrivet av cph4ever, 2023-11-28 11:48:22
4 yr info så finns det inga A321-200 i SAS längre
bara 3st A321NX(LR)
Anmäl inlägget
Nöjd
Skrivet av Passagerare , 2023-11-28 08:00:24
Vad roligt att det kommer in fler! Jag älskar att flyga med den. Klart SAS ska sådana precis som andra stora bolag. Det är för mig SAS finns! Inte för flyg nördar. Tack SAS och lycka till!
Anmäl inlägget
A350 en tillbaka
Skrivet av Hansi, 2023-11-27 19:20:57
Har flugit A330/340 under 15 år. De flesta är helt utslitna som RSN, RSM och RSM mfl tyvärr de skakar och låter som fan tyvärr. Har testat alla tre A321neo i business tvvärr trångt och dålig service. SAS A350 är superfina i business o plus bra att en kommer åter igen










Anmäl inlägget
Soppa
Skrivet av Gh, 2023-11-27 15:39:48
Sicken soppa av flygtyper och velande fram o tbx.
Anmäl inlägget
SAS A321ceo
Skrivet av Mr €, 2023-11-27 14:44:52
Många flygbolag skriker efter A321ceo och det verkar som SAS parkerat sina. Dock är 4st leasade från "Cargo Aircraft Management" vara på väg att bli fraktkonversterade.
Anmäl inlägget
330neo
Skrivet av Tim, 2023-11-27 14:08:35
Självklart måste SAS forma om sina longhaul flotta till bara en typ. 330neo är självklara valet då 350 i det stora är för stor för SAS.

Anmäl inlägget
Mellanchefsmöten
Skrivet av Paddelspelaren, 2023-11-27 12:26:07
När ett litet bolag har en så komplex flotta skapar det mycket administration. Det är SAS kända för. Jobb för Frösundavik!

Idag flyger SAS alltså med A319, A320, A320NEO, A321, A321LR, A330, A350, och E195 (SAS LINK).
Sedan hyr man in CRJ9 från två bolag, Xfly och Cityjet. ATR72 hyrs från Xfly samt ett par A320 från Smartlynx.

Undra hur många mellanchefer som behövs för allt detta?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev