Skriv ut  

Boeing 737 MAX-9 börjar flyga igen den 28 januari

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 januari 2024
Den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA öppnar nu upp för att 737 MAX-9 kan flyga igen efter fullgjorda inspektioner. Det är välkomna nyheter för Alaska Airlines och United Airlines som varit tvungna att ställa in tusentals flygningar. ”Vi flyger säkra flygplan”, sa Boeings vd i ett uttalande.

United Airlines meddelar att de har fått ett slutgiltigt godkännande från Federal Aviation Administration att återsätta sina 97 Boeing MAX-9 i drift igen från och med söndag.
 
171 Boeing MAX-9 har stått groundade efter att en dörrplugg bröts loss mitt i en flygning med ett Alaska Airlines-flygplan den 5 januari. FAA beskriver incidenten som oacceptabel och lovar ett tungt program för övervakning av Boeing och dess verksamhet, bland annat har man stoppat en utökad produktion av bästsäljaren 737 MAX.
 
- Boeing kommer inte att kunna gå tillbaka till sin vanliga verksamhet, sa FAA-administratören Mike Whitaker i ett uttalande till BBC.
 
- Vi kommer inte att gå med på någon begäran från Boeing om en expansion av produktionen eller godkänna ytterligare produktionslinjer för 737 MAX förrän vi är övertygade om att kvalitetskontrollproblemen som upptäckts under denna process är lösta, fortsatte Mike Whitaker.
 
I ett uttalande lovade Boeing "att samarbeta fullt och öppet med FAA och följa deras anvisningar." De tillade: "Vi kommer också att arbeta nära våra flygbolagskunder när de slutför de nödvändiga inspektionsprocedurerna för att säkert återställa sina 737-9-flygplan i tjänst."
 
Alaska Airlines sa att de förväntar sig "att ta våra första plan tillbaka till planerad kommersiell trafik på fredag", med fler plan som läggs till varje dag när inspektionerna är klara.
 
Chefer för både Alaska Airlines och United Airlines har uttryckt frustration mot Boeing över groundningen av 737 MAX-9, som har orsakat stora störningar i deras operation. I en intervju med NBC News sa Alaska Airlines chef Ben Minicucci att det "inte råder någon tvekan om att planet kom direkt från produktionslinjen med en trasig dörr". Han sa vidare att man hittat "många" lösa bultar under inspektioner efter incidenten. 
 
På onsdagen publicerade Seattle Times en detaljerad rapport som sa att panelen som blåste av togs bort för reparation vid Boeings Renton Washington-fabrik och installerades på fel sätt.
 
Dessutom registrerades inte arbetet med dörrpluggen ordentligt i Boeings system, vilket innebar att det inte formellt inspekterades innan planet överlämnades till kunden, enligt Seattle Times-rapporten.
 
Boeings vd Dave Calhoun uttalade sig i samband med en utfrågning i senaten: Vi flyger säkra flygplan.
  



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

vågar man
Skrivet av Robban, 2024-01-26 12:36:45
flyga med något B737 Max flygplan.
Bristande kvalitetskontroll på båda Spirit Aero systems och Boeing…
Sånt där tar tid att rätta till.
Helt olika kvalitetsstyrnings program på Spirit och Boeing gör tydligen att det inte fångas upp fel som denna.
Boeing behöver ta tag i sina ledni gsproblem på riktigt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev