Det snabbt expanderande brittiska lågpris-och charterbolaget Jet2 med drygt 100 flygplan i drift, bland annat begagnade Boeing 737-800 från SAS och Norwegian, behöver också sommarförstärkning. För andra året i rad flyger man därför två A330 på spanska solkusten och Kanarieöarna.
Men det är inga vanliga A330. Vintertid flyger de som tankflygplan och tankar stridsplan i luften för Royal Air Force, omväxlat med trupptransporter, till sådana destinationer som Mount Pleasant, som trots namnet inte är ännu en charterdestination, utan en flygplats på de vindpinade Falklandsöarna.
Inhyrningen i fjol, från det privata Air Tanker, gick så bra, att Jet2 nu tecknat ett treårigt sommarkontrakt för denna ACMI-trafik, som är en damp-lease, dvs med piloter med utan kabinbesättningar, som tas från Jet2:s egna. De två planen tar 327 passagerare var och den som eventuellt oroar sig för den brittiska försvarsförmågan, ska veta att Air Tankers har två A330 till i året-runt trafik för törstiga stridsflygplan i Nato.