Skriv ut  

Soppatorsk över Atlanten

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 21 april 2008
Nära 100 flygningar till New York förra året avslutades med för lite bränsle i tanken - nu granskas Continental Airlines av myndigheter, politiker och piloter.

I en rapport förra veckan ifrågasätter USA:s transportdepartement Continental Airlines bruk av jetplanet Boeing 757 för långdistansflygningar. Också trafikkontrollanter och pilotförbundets säkerhetschef uppges vara bekymrade över modellens räckvidd, skriver The Guardian på måndagen.

Flygplansmodellen tar omkring 175 passagerare och är mindre än flygplanen som används av konkurrenterna för transatlantiska flygningar.

Antalet gånger som Continentals piloter deklarerar mininivå för bränsle vid ankomst till Newark-flygplatsen har ökat femfaldigt på två år.

Kritikerna menar att väder- och trafikförhållanden kan hålla flygplanen av modell 757 i luften betydligt längre än beräknat och då behövs det mer bränsle.

The Guardian skriver att Continental svarar med att påpeka att bränslenivån aldrig har varit kritisk och att mininivån räcker till 64 minuters flygning, ungefär 20 minuter mer än vad föreskrifterna kräver.

En så kallad "min fuel" deklaration innebär lägsta tillåtna bränslemängd, inte att bränslemängden är för låg eller på otillåtna nivåer.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev