Skriv ut  

Flyget i Europa blir bättre på att hålla tiden

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 16 december 2008
Flyget startar allt oftare på den utsatta tiden, visar de europeiska flygbolagens egen tidsrapportering. SAS ligger i toppen för punktlighet på korta och långa flygningar, men får spö av konkurrenterna i regelbundenhet.

Ett trettiotal europeiska flygbolag har skickat sin trafikstatistik till branschorganisationen AEA (Association of European Airlines), som rapporterar att punktligheten blir allt bättre.

Under sommaren, april till oktober, startade 81,1 procent av kortdistansflygningarna inom 15 minuter från den utsatta tiden, jämfört med 78,2 procent under samma period förra året och 78,9 procent under helåret 2007.

Punktligheten för långdistansflygningarnas avgångar var under sommaren 72 procent, jämfört med 67,4 procent förra sommaren och 66,7 procent år 2007.

Jämfört med helåret 2007 har punktligheten för avgångar sålunda ökat med 2,2 respektive 5,3 procentenheter för kort- och långdistansflygningar.

De senaste siffrorna från sommartrafiken visar också att ankomsttiderna är mycket bättre än förra året. Av kortdistansflygningarna anlände 80,8 procent inom 15 minuter från tidtabellen, jämfört med 70,7 procent under 2007.

Långdistansflygningarnas ankomstpunktlighet har förbättrats från 65,9 procent förra året till 77,7 procent under april till oktober 2008.

SAS utmärker sig genom att uppvisa signifikanta förbättringar i punktlighet får såväl avgångar som ankomster på kort- och långdistansflygningar.

Flygbolaget klarade 88,8 procent av starterna för kortdistansflygningarna inom 15 minuter från tidtabellen under perioden april till oktober 2008, jämfört med 80,1 procent under 2007. Bara Tarom Romanian Airlines var bättre.

Förstaplatsen tillhör däremot SAS vad gäller punktligheten för långdistansflygningarna under sommarperioden, med 88,5 procent av starterna inom 15 minuter från den utsatta tiden, jämfört med 70,6 procent under 2007.

SAS ligger också på första plats för ankomsttiderna på kortdistansflygningarna, som var 89,2 procent under april till oktober, jämfört med 80,6 procent 2007.

Riktigt lika bra gick det inte med långdistansflygningarna. Där landade 83 procent inom femton minuter från tidtabellen under sommaren, vilket ger SAS en tredje plats efter Austrian och vinnaren Swiss.

Periodens sista månad var särskilt bra för SAS, som säger att 89 procent av alla flygningar då avgick inom 15 minuter från tidtabellen, vilket innebär att SAS är det flygbolag i Europa som oftast avgår i tid.

Enligt bolagets vd, Anders Ehrling, är det ett kvitto på att SAS har lyckats med en målmedveten satsning på att förbättra punktligheten.

- Det här är en tätposition som SAS har för avsikt att behålla. För näst efter säkerhet är punktlighet det som resenärer värderar allra högst vid val av flygbolag, sade Anders Ehrling i samband med att uppgifterna från AEA presenterades 12 december

Branschorganisationen jämför också hur stor andel av de planerade flygningarna som faktiskt genomförs och inte ställs in på grund av dåligt väder, tekniska orsaker eller hinder i verksamheten.

I den jämförelsen visar AEA att av 2 309 206 planerade kortdistansflygningar så genomfördes 98,9 procent som planerat, liksom 99,6 procent av 196 495 planerade långdistansflygningar.

Ligan leds av Icelandair, Air Malta och Tarom Romanian Airlines vad gäller kortdistansflygningar. BMI och Icelandair uppvisar bäst resultat i regelbundenhet för långdistansflygningar.

SAS ligger på 19:e plats på båda distanserna, men har ändå lyckats med en regelbundenhet på 98,8 respektive 99 procent för kort- och långdistansflygningar under perioden april till oktober 2008.

Om inte anat visar det att marginalerna är små när många kompetenta medtävlare gör sitt allra bästa.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev