Jobbet – i nöd och lust
Hej
Jag har funderat mycket på Boeings problem med 787:an men nu skulle jag vilja ställa frågan till er piloter och kabinpersonal som besöker det här forumet.
Finns det över huvud taget någon oro hos en pilot eller kabinpersonal att arbeta på en flygmaskin som 787:an med de problem det rapporteras om. Senast deklarerade en British Airways 787 nöd p.g.a. hydraulikproblem.
Jag vill inte ha en massa hetsinlägg utan uppriktiga svar om ni flygande skulle tveka om en flygmaskin visar för mycket problem?
Hur tänker man som flygande personal?
svar
@ICAO – Word.
Under ICAO standards, there is no such concept as “old” and “new” aircraft.
“The main aspect for safety is the airworthiness of the aircraft and not its age,” it says. “There is no direct relationship between accidents and aircraft age.”
Du verkar vara djupt insatt i de strukturella egenskaperna hos Nextjets flygplan…
Vilken onödig kommentar. Det är ju alldeles uppenbart inte större risk att flyga SAAB 340 eller ATP jämfört med vilket annat flygplan som helst. Båda typerna har en alldeles utmärkt historia.
Dreamlinern är väl något av ett drömflygplan att flyga.Som någon påpekade: skrämselpropagande leder ingen vart. Vad jag vet har ingen dött i en 787 ännu.
Jag tycker det verkar otryggare med Nextjet då… gamla ruttna Saab 340 varav några är återlämnade (köpta) från Afrika samt ATP som knappt håller ihop. Att det finns “barnsjukdomar” på moderna kärror som 787 känns mer acceptabelt, även om jag tycker det är onödigt mycket småtjafs som stör regulariteten…
The Canadian TSB reported no emergency had been declared (the TSB reported G-ZBJA as incident aircraft, which performed the flight the following day).
B787 har haft en besvärlig introduktion – ja, men skrämselpropaganda leder ingen vart.
Tiderna när man kunde göra val och påverka sin arbetsplats är för länge sen borta i flygbranschen. Mer eller mindre samtliga tar och gör det man blir tillsagda.
Hursomhelst, nu flyger jag visserligen ingen 787:a men visst kan det säkert vara lite oroande. Man bör väl dock inte vara orolig för att något särskilt allvarligt skall hända utan det stannar ju högst säkerligen vid tekniska fel av lite lättare sort.
Äh mesar!
I såfall ska man väl ha samma tanke oavsett vilken flygplanstyp man flyger över Atlanten?
@Kanske?
Låter som en korrekt iakttagelse!
Just över Atlanten känns lite sådär, det blir svårt att nödlanda när man har några timmar till närmaste flygplats, eller har jag fel?
Det har nog brunnit i ett batteri för mycket för att jag skulle vilja flyga “The Nightmareliner”.
om Dispatch säger OK och MEL uppfylls, då är det inte något man tänker på. Klart att det är skönare med ett nytt plan än något slitet med flera tusen rotationer.