Vad talar för Norwegian ?
Om vi ser ett par år framåt i tiden, finns det något som talar för norwegian i jämförelse med andra bolag i lågpris?
svar
Allt….. så länge norska staten vill ha dem kvar…..som konkurrent till SAS…..och att inte SAS gör en KK…..
För tio år sedan trodde man att NAS skulle vara borta om en månad. Vissa tror detsamma idag. 26 miljoner passagerare årligen, 12,5 miljarder i börsvärde och finansiärer som andra bara kan drömma om bakom sig. Men här på FT vet minsann förståsigpåare och självutnämnda experter att inget talar för NAS överlevnad. Muppar.
RASK steg med 6,2% i Juni. Det var ju positivt.
Passagerarantalet +7% jämfört med 2014.
YIELD oförändrad
Jeg er ikke meget for at skrive dette , men ret skal väre ret , flotte tal man har. Ikke mindst 88% i belägning det er rigtig flot.
Diskussionen om firmaet lader vi ligge til en anden gang.
Snart är NUK up and running… ska bli intressant vad som händer…
Inte mycket.
Flygbolaget ingår i Norwegian Groupe där bla AAAL finns som har alla flygmaskiner som leasar ut dessa till flygbolaget. Detta till ett pris som de själv reglerar för att kunna visa vinster eller förluster på flygbolagssidan. Hit kommer snart 100st NEO som ska förmodligen leasas ut till utomstående aktörer till en början. Sen ingår Norwegian Cargo som tjänar bra med pengar och Norwegian Hollidays likaså. Tror du Norwegian Bank tjänar pengar? Det tror kag, de ingår där också. Ytterligare bolag som ingår är NAB Norwegian Brand, NARH och PS/CS med dess dotterbolag.
Så om du tror att Norwegian läs BK inte tjänar pengar så bör du nog tänka om. Sen vilket av alla bolag som visar plus för dagen kan han nog själv bestämma. Det är redan fakta att flygbolaget leasar maskiner från AAAL till ett överpris.
Så det finns starka ekonomiska makter bakom flygbolaget. Att visa vinster är dumt skattemässigt.
Glöm inte att BK i form av advokat var med och utflagga sjöfarten. Det är naivt att tro att han inte redan har planen klar för flygbranschen. Skillnaden är att man idag vet vad som hände med sjöfarten och har möjlighet att sätta käppar i hjulet då det inte händer flygbranschen också.
Så tror du verkligen inte att ekonomiska krafter ligger bakom och att han tjänar pengar?
En sak som talar för Norwegian är att de nu för tiden har besättningar från Europa (BCN, LWG etc.) som flyger från de skandinaviska baserna (iaf ARN och OSL) utan “core-avtal”. Det sker i slingor om 3-5 dagar med en hel besättning som då bor på hotell.
Det kanske är deras nya variant av sommarfåglar.
Jo, men de tjänar ju inga pengar.
Ändå kränger de mycket biljetter och folk vill jobba för peanuts. Klaga vad ni vill men verkar fungera.
De kan bara konkurrera på pris. Alltså måste de hålla lägre priser än resten av marknaden. Då de skall växa i Spanien och UK, så måste de ha bättre priser än de LCC som redan opererar i marknaden. Ryanair, EasyJet, Volotea, Vueling för att nämna några, har många linjer till bra priser.
Norwegian är en typisk “me too product” med tveksamt/okänt varumärke.
Almost correct …I hope they will wait until next spring to restructure because then its to late …
Unfortunately, Norwegian will most likely have to re-structure their whole Company before 2016.
Du far med osanning! Du vet ej var de som skriver på detta forum jobbar. För min del är jag egenföretagare som har behov att nyttja effektiva flygresor.
“Pest og Kolera, Norwegian er en liten kasse” SAS-ansatte når nye “høyder” i sin anti-kampanje mot Norwegian. Ikke underlig at det går åt skogen med SAS, med så mange, sure og bitre ansatte.
Norwegian och SAS är väll i samma sjunkande båt vad gäller nyemissioner? Norwegian är nog själva i behov av kapital snart igen. Kassan motsvarar endast någon månads trafik vilket förmodligen inte är hållbart annat än över sommaren.
Förstår dock inte varför bolagen ständigt måste jämföras? Personligen står mitt val mestadels mellan Vueling och Norwegian. Båda har hemska Recarostolar så det är som att välja mellan pest och kolera.
SAS kassa fylls ju bara på vid nyemissioner och nu senast preferensaktier !
Klart Norwegian finns kvar ! Men det gör SAS också, om än i något annorlunda skepnad.
Det som talar för är den ständiga, och ibland hänsynslösa jakten på kostnader. Det som talar emot är att varken personal eller kunder tycks gilla bolaget. Lågpriskunder är inte lojala, är någon annan fem spänn billigare går de dit. Bolagets skrala kassa är också ett orosmoment.
Hver anden dag står Norwegians Dreamliner-fly EI-LNA på jorden, da det ikke kan flyve til USA på grund af manglende tilladelse fra de amerikanske myndigheder.
Vad som talar mot Norwegian är 30000 klagomål långt fler än Ryanair som flyger fyra ggr. så många passagerare.