Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian reggar B738 på Irland

Tråden startades av Henka

Från 2a Februari 2015 tar NAI över trafiken på LGW-basen och med det så flyttas en gäng B738 kärror över från NAX till NAI.

EI-FHA – LN-DYY
EI-FHB – LN-NOE
EI-FHC – LN-NOL
EI-FHD – LN-DYX
EI-FHE – LN-NOD
EI-FHF – LN-NOB
EI-FHG – LN-NOJ
EI-FHH – LN-NOV
EI-FHI – LN-NGM

Publicerad den 2014-12-18 17:01
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

Micke
2015-08-08 11:24

HEL basen ska över på NAI så borde vada minst fem maskiner.

Henka
2015-08-08 11:02

Nu är det dags att regga några nya B738 kärror hos NAI på Irland

L/N 5541 C/N 42069 B737-8JP EI-FHJ NORWEGIAN
Dep RNT 10:11 PDT Arr BFI 12:17 PDT via MWH
Call Sign BOE273 Hex Code 4CA4CC

Henka
2015-02-12 17:41

Och med detta så kommer nog EI-LNA som varit reggad i NAI att flyttas över till NAX så man kan använda henne på flighter till USA igen.

Henka
2015-02-12 17:02

Då är den första B738 omreggad.

LN-NGM har blivit EI-FHI

https://www.flickr.com/photos/andymarks/16318667627/in/photostream/

Linkan
2014-12-20 21:13

Detta är väl ett riktigt grepp av Kjos. Förstår bara inte varför han gjort det tidigare. I stället för allt tjafs han håller på med.

Gör om gör rätt!
2014-12-20 17:19

Lasse, sluta byt namn…det börjar bli löjligt!

Norwegian är i en dödskamp och arbetar hårt att överleva sin konstgjorda andning ett tag till.

Norwegian fuskar med allt dom kan för att få fördelar mot andra bolag.

GM
2014-12-20 09:07

@Gjör ditt og hint..
Hva har dine meninger om alt annet med saken å gjøre? Du mener hva du vil, du bryr deg ikke om fakta, men sprer løgner så mye du vil! Det er din rett. Dessverre for deg er det ikke du som tildeler AOC, men myndighetene i hvert enkelt land, og de må da selvsagt forholde seg til loven.

Gör om gör rätt!
2014-12-20 08:34

Då ska också ALLA Skandinaviska flygbolag få flyga med billigpersonal utan uppehålls och arbetstillstånd inom EU!! Annars har ju Norwegian en enorm fördel kostnadsmässigt då de hittar personal för ca 3000 kr per månad och inte betalar några skatter eller avgifter till de Skandinaviska skattemyndigheterna.

GM
2014-12-20 08:23

Irskregistrerte B737
Med felles skandinavisk AOC ville Norwegian kunne fly t.ex London-Tel Aviv, Helsingfors- Dubai mm. Uten AOC innen EU kan ikke Norwegian betjene disse linjene. Skandinavisk AOC, på linje med det SAS har, vil ikke myndighetene i Sverige, Norge og Danmark gi Norwegian. De sier at SAS har et «historisk betinget» AOC. SAS tjener stort på fritt å benytte fly registrert i t.ex Norge hvor det måtte være i Skandinavia. «Felles-skandinavisk AOC» er IKKE etter reglene for AOC, og EU er sterkt kritiske til denne SAS-ordningen. For å få AOC skal flyselskapet ha HQ i respektive land. Norwegian har HQ i Oslo, SAS har sitt i Stockholm. Begge betjener det skandinaviske markedet. De skal derfor ha samme rettigheter. Norwegian har påpekt dette og krever likebehandling. Inntil skandinavisk AOC foreligger, vil Norwegian måtte registrere fly på irsk AOC for å betjene nevnte ruter.

pierre holmgren
2014-12-20 03:00

Nu spörger pf altid til link på det påståede , men jeg gider ärlig talt ikke lede efter det men kan bekräfte at norwegian modtog en kraftig “näse” for deres undermålige kursus for cabin crew i Spanien , måske pf kan huske og bekräfte min påstand.

@pierre
2014-12-20 02:01

Nu snackar du i godnatt mössan. Sådant skullehittas i autothrottle ganska enkelt…

pierre holmgren
2014-12-20 00:36

@svar pf , norwegians lovbrud er utallige , f.eks at udanne crew ved brug af instruktörer der ikke er godkendt samtidig som selve kurset heller ikke er det.
Igen ud fra devisen , det går sgu nok for hvem i hulen skal opdage hvad vi render rundt og laver nede i Spanien.
norwegian anvender/misbruger lovene og deres gränser til et punkt som ingen ved deres fulde fem kunne se komme og desvärre tager det tid at få rettet ind men det kommer.

pf
2014-12-19 16:12

Pierre, v.g rett dine kommentarer mot “dine” politikere, IKKE mot Norwegian. Det er politikerne som lager reglene.

pf
2014-12-19 13:38

Selv om jeg er usikker på om det passer inn i diskusjonen, så minner jeg om at SAS for mange år siden hadde noen B-747 på N-register(USA).

pierre holmgren
2014-12-19 12:58

@svar Anders , jeg “bryr” mig fordi norwegian er en spiller på banen som er en af de destruerende faktorer for normale arbejdsforhold i branchen , derfor selv norwegian ansatte i Core var med i en demonstration sammen med Sas ansatte , se anden tråd.

Hm
2014-12-19 12:36

@Pierre , nuvarande det inte igår Norwegian ville ha ett sådant AOC. Man såg på möjligheten långt innan man börja med LH. Tanken var att LH skulle ha ARN bas men det blev inget sådant AOC eller cape town.

Anders
2014-12-19 11:46

PierreSAStroll, Og hvorfor bryr deg om Norwegian, du arbeider for SAS ???

pierre holmgren
2014-12-19 11:27

@svar Hm . du kan vel selv se det ulogiske i at man regger sine fly i Irland samtidig som man önsker sig et fälles nordisk AOC ? Dette fälles nordiske AOC diskvallificerer norwegian sig mere og mere fra qua deres ageren strategisk.

Hm
2014-12-19 11:10

Jo det var tanken men det blev nekade ett AOC likt SAS och Sverige ändrade sig i frågan med cape town. Då fick det bli såhär…. Om andra nu gnäller (SAS) så finns fet inget som hindrar dem att regga kärror med EI-XXX och köra på samma modell som NAS.

SAS verkar istället lägga ut mer och mer produktion på andra leverantörer som de kan spela ut mot varandra. Det är en form av social dumping. Visst kan man säga att nya piloter på JT tjänar med än nya på SAS, men sett till alla piloter samt kabin osv så är det en jäkla besparing.
Snart är SAS en resebyrå…

Olga
2014-12-19 09:40

Precis som du skriver “hm”. De får inte flyga dit de vill med sina LN registrerade flyg.

Men om man nu vill ha ett skandinaviskt AOC, vore det inte lite smartare att registrera flygen i Sverige eller Danmark för att visa de tre länderna att de verkligen är ett skandinaviskt flygbolag?

Och inte bara ett skandinaviskt flygbolag när de får fördel av det?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500